۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
خاموشی چراغ اصناف؛ کسبه ای که کارگری می‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

خاموشی چراغ اصناف؛ کسبه ای که کارگری می‌کنند

ساری- اصناف و کسبه‌های مازندران دوباره به دلیل شیوع ویروس ناخوانده کرونا به خط اول تعطیلی بازگشتند و کرکره بسیاری از واحدها در استان پایین کشیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز اصناف مازندران از موج اول تعطیلی‌ها در پی شیوع کرونا بیرون نیامدند و نتوانستند خسارت‌های کلان این بخش را جبران کنند که دوباره گرفتار تعطیلی و رکود شدند.

بیش از ۱۵۰ هزار واحد کسبی و صنفی در مازندران فعالیت دارد که افزایش چک‌های برگشتی، حقوق روی دست مانده کارگران، بدهی‌های مالیاتی و هزینه‌های روزمره سبب شد تا یکی‌یکی چراغ کسبی آنان خاموش شود و تداوم این روند، کسب‌وکار استان را به ورطه تعطیلی می‌کشاند.

در دوره اول کرونا از اسفند تا پایان اردیبهشت‌ماه تعطیلی بازارها و کسب‌وکارها در مازندران ادامه داشت و پس‌ازآن با کمرنگ شدن بیماری، فعالیت واحدها منوط به کسب کد بهداشتی و رعایت پروتکل‌های این بخش شد.

درحالی‌که بیش از ۸۰ درصد اصناف مازندران از اردیبهشت‌ماه تا اوایل تیرماه دوباره فعال شدند اما همچنان مشاغلی نظیر تالارهای پذیرایی و کسب‌وکارهای پرخطر تعطیل بودند و با شیوع موج دوم تعطیلی‌ها، قفل بر پیکره این مشاغل زده‌شده است.

بیش از ۹ هزار مشاغل پرخطر نظیر آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و غیره در استان وجود دارد که در دوره کرونا یا کامل تعطیل بودند و با به‌صورت زیرزمینی و شبانه به فعالیت می‌پرداختند

بیش از ۹ هزار مشاغل پرخطر نظیر آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی و غیره در استان وجود دارد که در دوره کرونا یا کامل تعطیل بودند و با به‌صورت زیرزمینی و شبانه به فعالیت می‌پرداختند و برآورد خسارت‌های وارده به حوزه صنفی مازندران در دوره اول حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

 در حال حاضر هفت شهرستان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و طبق تصمیم جدید ستاد مقابله با کرونا فعالیت بازارها و مشاغل در این مناطق یا محدود و یا تعطیل‌شده است.

یک آرایشگر مازندرانی بابیان اینکه این قشر خسارت‌های زیادی درپی شیوع کرونا دیده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: این وضعیت درحالی‌که است که بسیاری از همکاران و فعالان این بخش دارای مغازه اجاره‌ای هستند و هزینه‌های پرداخت اجاره و حقوق کارگران از یک‌سو و پرداخت بیمه و تأمین مخارج این شغل را در آستانه ورشکستگی کشانده است.

محمد اسدی با اظهار اینکه در دوره اول مجبور بودیم برای تأمین معاش به ارائه خدمات آرایشگری در منازل مشتریان بپردازیم، ادامه داد: تعطیلی آرایشگاه‌ها سبب شده تا بسیاری از همکارانم برای تأمین معاش و خرج و مخارج زندگی به کارگری و دست‌فروشی بپردازند.

وی با اظهار اینکه در چند ماه گذشته نتوانستیم درامد مناسب کسب کنیم، ادامه داد: با تعطیلی دوباره واحدهای صنفی و آرایشگاهی، شرایط برای ما بسیار سخت خواهد شد.

واحدها و تالارهای پذیرایی و رستوران‌داران نیز بیشترین زخم و خسارت را از کرونا متحمل شده‌اند و تعطیلی این واحدهای در آستانه سال جدید، لغو مراسم‌ها و مجالس عروسی بیشتر این واحدها را متضرر کرده است.

محمدرضا یونسی رئیس اتحادیه رستوران‌داران مرکز مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بسیاری از واحدهای پذیرایی از قبل از عید اقدام به خرید برای مراسم‌های سال نو و جشن‌های عروسی کرده بودند، افزود: تعطیلی واحدها در پی کرونا سبب مقروض شدن آنان شده و هرروز چک‌های زیادی از آنان برگشت می‌خورد.

وی افزود: از مدت‌ها اقدام به خرید گوشت و مرغ برای ایام عید و برپایی مراسم‌ها کرده بودیم که بسیاری از این اقلام به دلیل فاسدشدن از چرخه مصرف خارج‌شده است و به‌رغم ثبت‌نام در سامانه پرداخت خسارت‌های کرونایی هنوز، اقدامی برای جبران آن نشده است.

از مدت‌ها اقدام به خرید گوشت و مرغ برای ایام عید و برپایی مراسم‌ها کرده بودیم که بسیاری از این اقلام به دلیل فاسدشدن از چرخه مصرف خارج‌شده است و به‌رغم ثبت‌نام در سامانه پرداخت خسارت‌های کرونایی هنوز، اقدامی برای جبران آن نشده است

وی ادامه داد: علاوه بر تعطیلی و بروز خسارت‌های کلان به رستوران‌داران، هزینه‌هایی نظیر حقوق و بیمه پرسنل نیز روی دوش فعالان این بخش سنگینی می‌کند و دیون این واحدهای صنفی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

شیوع موج دوم کرونا بازارهای هفت شهر قرمز مازندران را تعطیل کرده است و دوباره این اصناف روی خط و ایستگاه اول ضرر و زیان قرار گرفتند.

در آمل بازارهای منطقه تعطیل شد و در حال حاضر روند ابتلای به کرونا در هفت شهر مازندران قرمز است اما این وضعیت در شهرستان آمل شکننده و سخت شده، ازاین‌رو به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران طبق تصمیم ستاد استانی کرونا، بازار شهرستان امل روزهای شنبه و یکشنبه آینده تعطیل‌شده است.

حسینقلی قوانلو  در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگاران در فرمانداری آمل با اظهار اینکه بازار امل دو روزبه دلیل وضعیت قرمز و خاص تعطیل می‌شود، اظهار داشت: فعالیت تالارهای پذیرایی، کافه‌ها و مراکزی غیر از خبازی ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج نظیر قصابی‌ها و غیره تعطیل هستند.

وی بر لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در اصناف تأکید کرد و گفت: از اصناف و بازاریان خواست تا به برنامه‌های بهداشتی توجهی داشته باشند.

 وی افزود: پاساژها، تالارها و مکان‌های پرتردد و پرتجمع تا دو سه روز در آمل تعطیل است و بازاریانی که به‌صورت داوطلبانه نیز قصد تعطیلی داشته باشند استقبال می‌شود.

درعین‌حال احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه تالارها و پاساژهای آمل روزهای اول هفته تعطیل است، اظهار داشت: هرچند باید به فکر چرخه اقتصادی بود اما چاره‌ای نیست محدودیت‌هایی اعمال کنیم.

وی با اظهار اینکه باید به دورکاری کارکنان در مناطق قرمز و پرخطر توجه کرد، افزود: در مناطق قرمز و پرخطر، نانوایی‌ها و مشاغل حیاتی باز هستند و باید در این فعالیت‌ها برنامه و مسائل بهداشتی را رعایت کرد.

اصناف مازندران در دوره اول کرونا بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و با شروع تعطیلی‌های دوباره، هرروز بر میزان خسارت‌های این بخش افزوده می‌شود. آیا کسی به فکر جبران خسارت‌های وارده به کسب‌وکارها است یا خیر.

کد خبر: ۲۹٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha