۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
تیشه کرونا به ریشه گردشگری/ ویروسی که ۵ هزار کرمانی را بیکار کرد
در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کرمان مطرح شد

تیشه کرونا به ریشه گردشگری/ ویروسی که ۵ هزار کرمانی را بیکار کرد

کرمان- در حالی گردشگری کرمان به سوی روزهای پر رونق گام بر می داشت که حالا با شیوع کرونا ۳۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بخش گردشگری استان خسارت وارد شده و پنج هزار نفر فعالان این حوزه هم بیکار شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: کرمان دیاری کهن و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که می تواند به عنوان یکی از جذاب ترین مناطقی باشد که هر گردشگری را به سوی خود بکشاند. این استان با دارا بودن هفت اثر ثبت جهانی رکورددار کشور در این زمینه است و همچنین بیش از ۷۰۰ اثر ملی هم بر ظرفیت های گردشگری این استان افزوده است.

با وجود این ظرفیت ها اما کرمان جایگاه در خور شانی در گردشگری کشور به دست نیاورده است و هر بار مسئولان با گلایه از ناشناخته ماندن بسیاری از این ظرفیت ها نوید در پیش رو بودن روزهای خوش گردشگری را می دادند. البته طی سال های اخیر آمار گردشگران رشد خوبی در استان داشت و به نظر می رسید با ایجاد برخی زیرساخت ها روزهای بهتری برای این حوزه در پیش است؛ اما همه این ها مربوط به دورانی بوده که تیشه کرونا به ریشه گردشگری نخورده بود. حالا با شیوع کووید ۱۹ و آسیب های اقتصادی عمیقی که این مساله به همراه دارد به نظر می رسد گردشگری در کمایی فرو رفته است که می تواند اثرات مخربش تا مدت ها دامن گیر فعالان این حوزه باشد.

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که ظهر امروز در اتاق بازرگانی کرمان برگزار شد، مشکلات به وجود آمده ناشی از کرونا در بخش گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

سرمایه گذاری هزار و ۶۶۰ میلیاردی در حوزه گردشگری کرمان
فریدون فعالی در این جلسه با اشاره به این که نگاه به بخش گردشگری باید اصلاح شود، بیان داشت: در حال حاضر ۵۴۶ واحد گردشگری در استان وجود دارد که چهار هزار و ۴۸ نفر در این حوزه شاغل هستند.

خسارات ناشی از کرونا به بخش گردشگری استان کرمان ۳۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بر اثر این شرایط بیش از پنج هزار نفر بیکار شدند

وی با بیان این که هم اکنون هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در دست اقدام در حوزه گردشگری استان داریم، افزود: در مجموع در بخش واحدهای اقامتی استان هشت هزار و ۵۹۸ نفر به صورت مستقیم و ۲۵ هزار و ۷۹۴ نفر به صورت غیرمستقیم شاغل هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به بخش صنایع دستی استان گفت: در بخش صنایع دستی ۷۰ هزار نفر شاغل و ۳۰۰ فروشگاه صنایع دستی با ۷۴ رشته فعال و ۵۰ آموزشگاه وجود دارد.

فعالی با بیان این که در حال حاضر ۷۲۰ اثر ملی ثبت شده استان کرمان و هفت اثر ثبت جهانی در استان وجود دارد، تصریح کرد: کرمان در زمینه گردشگری و صنایع دستی ظرفیت بسیار خوبی دارد و باید رفع چالش های این حوزه همت مضاعفی داشته باشیم.

وی آمار ورودی گردشگران داخلی به استان کرمان در سال ۹۶ را بیش از سه میلیون و ۲۲۰ هزار نفر ذکر کرد و افزود: این آمار در سال گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود.

کرونا آمار گردشگران کرمان را به صفر رساند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کرونا باعث به صفر رسیدن آمار گردشگری در فروردین ماه شد، افزود: همچنین در اردیبهشت شش هزار و ۵۶۵ نفر و خرداد پنج هزار و ۵۴۸ نفر به دلیل مسائل کاری وارد استان کرمان شده اند.

فعالی به تشریح آمار ورودی گردشگران خارجی به استان کرمان پرداخت و گفت: سال ۹۶ ورودی گردشگر خارجی به استان ۳۸ هزار و ۴۱۷ نفر، در سال ۹۷ تعداد ۲۸ هزار و ۴۵۷ نفر و در سال ۹۸ تعداد ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر بود.

وی با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر آمار گردشگران ادامه داد: ورودی گردشگر خارجی به استان در فروردین امسال صفر، اردیبهشت ۲۳ نفر و خرداد ۳۰ نفر ثبت شده است.

کرونا ۵ هزار کرمانی را بیکار کرد
فعالی گفت: خسارات ناشی از کرونا به بخش گردشگری استان کرمان ۳۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که بر اثر این شرایط بیش از پنج هزار نفر بیکار شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان پیشنهاد کرد که دولت بسته های حمایتی در نظر گرفته شده برای اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ را تا پایان سال تمدید کند.

وی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده نیاز است ۳ درصد پرداخت شده بیمه بیکاری به ازای نیروی کار تعدیل شده به کارفرمایان بخش گردشگری ارجاع داده شود و باید به فعالان گردشگری و صنایع دستی تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره پرداخت شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر محدودیتی برای حضور گردشگران در استان نداریم، بیان کرد: در بعضی نقاط دهیاران روستاها از ورود افراد به روستا و مکان گردشگری ممانعت می‌کنند.

گردشگری به عنوان پیشران اقتصادی استان مطرح شود
رئیس اتاق بازرگانی کرمان هم در این جلسه به آسیب پذیر بودن وضعیت گردشگری استان کرمان اشاره کرد و افزود: تا قبل از کرونا در بخش گردشگری استان وضعیت شکننده‌ای داشت که با شروع کرونا این وضعیت تشدید هم شد.

سید مهدی طبیب زاده تصریح کرد: با شروع کرونا اولین بخشی که دچار آسیب شد حوزه گردشگری بود ضمن اینکه هنوز هم این مشکل ادامه دارد.

طبیب زاده یادآور شد: با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری در استان وجود دارد می توان گفت گردشگری به عنوان پیشران اقتصادی استان می‌تواند مطرح باشد ضمن اینکه استان ما از جاذبه های فرهنگی و طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان وی تصریح کرد: گردشگری در استان می‌تواند به عنوان درآمد پایدار محسوب شود ضمن اینکه همراه با ایجاد اشتغال است و همه قشرها به خصوص متوسط و ضعیف را می تواند تحت پوشش اقتصادی خود قرار دهد.

وی یادآور شد: از گردشگری می توان به عنوان یک موضوع چند وجهی نام برد که می تواند شامل موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد لذا از مدیران استانی می‌خواهم که گردشگری را به عنوان پیشران اقتصادی استان باور داشته باشد و بر اساس همین باور تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

پیگیری برای راه اندازی فراکسیون اقتصاد و گردشگری را با محوریت کمیسیون اقتصادی
نماینده مردم کرمان و راور هم در این جلسه با اشاره به اینکه شیوع کرونا ضربه های شدیدی به اقتصاد وارد کرده است، گفت: حوزه گردشگری متحمل بیشترین آسیب شده است و نیاز است برای سرپا نگه داشتن آن راهکارهای کارشناسی ارائه کنیم.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر لزوم احصای دقیق مشکلات این حوزه یادآور شد: برای تصمیم گیری درست باید وزارت میراث فرهنگی و ادارات استان ها برنامه ها و اقدامات خود را در این زمینه را ارائه کنند.

در حال حاضر به نظر می رسد که وزارتخانه در خصوص بحث گردشگری در شرایطی که دچار کرونا هستیم برنامه جامعی پیش رو ندارد و به صورت مقطعی به جلو حرکت می کند

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که وزارتخانه در خصوص بحث گردشگری در شرایطی که دچار کرونا هستیم برنامه جامعی پیش رو ندارد و به صورت مقطعی به جلو حرکت می کند.

پور ابراهیمی گفت: یکی از اقدامات مد نظر این است که با هماهنگی دولت و مجلس، فراکسیون اقتصاد و گردشگری را با محوریت کمیسیون اقتصادی راه اندازی کنیم.

پور ابراهیمی خواستار تعیین میزان سرانه یارانه پرداختی گردشگر خارجی در ایران شد و گفت: این گزارش در اقتصاد گردشگری بسیار مهم و اثرگذار است.

وی گفت: همچنین باید گزارش کامل میراث فرهنگی و مشکلات بیمه، بانک و مالیات اعلام شود و باید در زمینه اجرای مصوبات حمایت از بنگاه‌ها در زمان کرونا اداره صمت، گردشگری و کشاورزی در جلسه فوق العاده شورا گزارش دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم به کارگیری ظرفیت معین‌های اقتصادی در زمینه گردشگری پیشنهاد کرد: معین های اقتصادی در منطقه جغرافیایی خود در خصوص بحث گردشگری فعال باشند.

کد خبر: ۲۸٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha