۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
۲۰ میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور باز نگشته است
رئیس جمهور:

۲۰ میلیارد یورو ارز صادراتی به کشور باز نگشته است

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: برخی صادرکنندگان هنوز ارز حاصل از صادرات کالای خود را به کشور باز نگردانده اند که بنا بر اعلام بانک مرکزی این مبلغ حدود ۲۰ میلیارد یورو است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان با اشاره به افتتاح طرح‌های مهم کشور در روزهای پنجشنبه سیزده هفته مداوم، تصریح کرد: بخشی از افتتاح‌های امروز مربوط به حوزه معدنی بود که بسیار برای مان حائز اهمیت است؛ زنجیره فولاد ما از سنگ آهن تا کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد دو برابر شده است.

رییس جمهور افزود: در این زنجیره برخی از این محصولات از دوبرابر بیشتر و برخی کمتر افزایش تولید داشته اند، اما تولید این محصولات در طول هفت سال اخیر در کشور عزیز ایران، دو برابر بیشتر از آن چیزی شده است که قبل از سال ۹۲ بود و این یعنی حرکتی هفت ساله معادل تاریخ صنعتی - معدنی کشور انجام گرفته است.

روحانی خاطر نشان کرد: این به معنای تلاش و فعالیت بخش خصوصی، مهندسان عزیز و بخش‌های مربوطه در دولت است که همه دست به دست یکدیگر داده و این کار عظیم و بزرگ را انجام داده
رییس جمهور بخش‌های دیگر تولیدی کشور را نیز دارای شرایطی مشابه دانست و گفت: معاون سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که توان کشور در حوزه ریسندگی طی هفت سال اخیر به دو برابر رسیده است.

روحانی ادامه داد: عده‌ای که در فضای مجازی سنگ اندازی و واقعیت‌ها را تحریف می‌کنند امروز شاهد باشند که کشور و مردم ما علی رغم تحریم، فشار و توطئه خارجی در یک روز، ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه را به افتتاح می‌رسانند.

رییس جمهور گفت: در سه ماهه اول امسال که با سختی هایی، چون تحریم ها، کرونا و مشکلات کشور مواجه بودیم؛ محصولات صنعتی کشور تقریبا در همه رشته‌های مهم افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال در زمینه پتروشیمی هفت درصد افزایش تولید داشتیم، همچنین در بخش خودروی سواری ۸.۵ درصد، وانت ۲۳ درصد، انواع لاستیک خودرو ۳۱ درصد، شمش آلومینیوم ۳۲ درصد، سیمان ۱۰.۵ درصد و در فولاد خام نیز ۵.۵ درصد افزایش تولید داشته ایم و همچنین در ۱۲ رشته صنعتی، در این مدت با یک رشد بسیار خوبی مواجه بودیم.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات کشور در سه ماهه نخست امسال، افزود: آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردمان سختکوش در شرایط بسیار پیچیده مسیر تولید را ادامه می‌دهند و هدف جهش تولید را محقق می‌کنند.

روحانی موضوع آبادانی برخی استان‌های کشور را از موضوعات مهم دولت خواند و گفت: اصفهان و فارس جزو استان‌هایی با شرایط مناسب هستند و اساسا قطب تمدنی و گردشگری کشور هستند البته در این ماه‌های اخیر صنعت گردشگری دچار مشکل شده است، اما این استان‌ها در عین حال قطب گردشگری کشور هستند.

رییس جمهور ادامه داد: همه تلاش ما این است که آزادراه اصفهان - شیراز تا پایان عمر این دولت افتتاح شود، کوتاه و امن شدن راه بسیار مهم است چرا که اتصال این دو شهر و استان از مسیری کوتاه از جمله مواردی است که دولت تا پایان عمر خود آن را دنبال می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح کارخانه‌های ریسندگی استان سیستان وبلوچستان گفت: این استان می‌تواند یک قطب بزرگ برای صنعت پارچه بافی کشور باشد.

روحانی در آیین افتتاح طرح‌هایی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس و اصفهان به صورت ویدیو کنفرانسی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان شاهد تحول بسیار خوبی هستیم تصریح کرد: این استان امروز دارای گاز است و دسترسی به گاز باید توسعه پیدا کند؛ این استان امروز دارای راه آهن است وتلاش می‌کنیم در این دولت چابهار به زاهدان متصل شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه طرح آبادانی مکران برای کشور اهمیت دارد گفت: مسئله بافت بلوچ برای ما بسیار اهمیت دارد؛ به خاطر حوادثی که در سال ۸۷ ایجاد شده بود بخش بزرگی از کارخانه‌ای که امروز از آن بهره برداری شد تعطیل بود.

روحانی ادامه داد: خدمت مردم سیستان و بلوچستان عرض می‌کنم در اولین سفری که من در دولت یازدهم به سیستان وبلوچستان داشتم مقام معظم رهبری به من گفتند کاری کنید که بافت بلوچ فعال شود؛ این هم بدلیل علاقه رهبری به سیستان و بلوچستان و هم بدلیل تبعید شدن ایشان به این استان قبل از انقلاب است و این مناطق را آن زمان از نزدیک با چشم خودشان دیده اند و خیلی مایل بودند که این مسئله بافت بلوچ فعال شود.

وی افزود: من امروز خدمت ایشان عرض می‌کنم که بحمدالله این آرزو و دستور اجرایی و عملیاتی شد و ان شاءالله نیمه بافندگی (این کارخانه هم) در این دولت تکمیل خواهد شد؛ بسیار مهم است که استان سیستان وبلوچستان به عنوان یک استان استراتژیک برای ما تبدیل به قطبی برای بافندگی در پارچه تبدیل شود.

روحانی گفت: مسئله تولید پنبه با شرایطی که امروز داریم و وزارت کشاورزی کشت پنبه را آزاد کرده است، از الیاف گرفته تا نخ و ریسندگی و بافندگی و رنگرزی و چاپ و بعدش پوشاک باید این زنجیره ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همسایه شرقی سیستان و بلوچستان یعنی پاکستان قطب پارچه بافی است اضافه کرد: سیستان وبلوچستان هم میتواند یک قطب بزرگ برای پارچه باشد و ما شاهد یک تحول خوب دراین استان باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از معادن استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ما شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهیم بود؛ با سرمایه گذاری که دارد در این استان انجام می‌گیرد؛ هم در معادن و هم در بنادر و کشاورزی و صنعتش.

روحانی همچنین اظهار داشت: قول وزارت صمت به ما این بوده است که امسال شاهد افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هفته‌های آتی به تدریج طرح‌های صنعت و معدن افتتاح خواهد شد گفت: علی رغم سختی‌های امسال ما شاهد تحولات بسیار مثبت در کشور خواهیم بود.

رئیس جمهور گفت: برخی صادرکنندگان هنوز ارز حاصل از صادرات کالای خود را به کشور باز نگردانده اند که بنا بر اعلام بانک مرکزی این مبلغ حدود ۲۰ میلیارد یورو است.

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه باید تولید را بالا ببریم تصریح کرد: در این صورت اشتغال بالا خواهد رفت و اگر تولید را بالا نبریم به موازات آن اشتغال هم پایین خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: در صورت بالا بودن تولید بازار اشباع و قیمت اجناس متعادل خواهد شد این که برخی از اجناس در بازار ما امروز متعادل نیست یکی از راه‌های آن افزایش تولید است و زمانی که تولید زیاد شود به طور طبیعی قیمت هم متعادل خواهد شد البته دلایل دیگری هم دارد که ما به دنبال حل و فصل آن دلایل نیز هستیم.

روحانی گفت: باید با افزایش تولید، صادرات را نیز افزایش دهیم و یک بخش عظیمی در صنایع معدنی امروز صادراتی است که انجام می‌شود و بخشی از صادرات غیرنفتی ما صنایع معدنی و پتروشیمی است که کمک بسیاری به ما می‌کند.

وی با اشاره به این که امروز فشار امریکا و دشمنان ما بر این است که در زمینه ارز دچار مشکل شویم تصریح کرد: دو عامل می‌تواند توطئه امریکا را از بین ببرد یکی فعال شدن بخش تولید و صادرات و آنچه لازم است تولید می‌کنیم و تمام تلاش دولت این است که موانع تولید را بردارد و مسیر را تسهیل کند.

روحانی با بیان این که باید دولت الکترونیک را امسال در راستای جهش تولید و کرونا به سرعت به پیش ببریم گفت: مردم ما شاهد خواهند بود که در ماه‌های آینده بسیاری از امور هم در بخش خدمات و هم در بخش تولید تسهیل خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی که ما صادراتمان را بتوانیم افزایش دهیم ارز مورد نیاز وارد کشور می‌شود و این که امروز ما شاهد آن هستیم که قیمت ارز متعادل نیست به دو دلیل است.

روحانی تاکید کرد: در ماه فروردین و اردیبهشت و حتی اسفند سال گذشته صادرات ما دچار مشکل شد یعنی از ماه اسفند مرزهای ما با همسایگان غربی و شرقی بسته شد و از اردیبهشت ماه شاهد بازگشایی مرزها بودیم و در آن سه ماه صادرات دچار وقفه‌ای شد که آثار آن را امروز بر اقتصادمان می‌بینیم.

رئیس جمهور افزود: برخی از صادرکنندگان ما که آن‌ها را به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی امریکا می‌دانیم اجناسی را صادر کردند برخی از آن‌ها در زمان مشخص ارز را به کشور بازگرداندند که از آن‌ها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و امروز نیز میلیاردها دلار ارز وارد کشور شده و در بخش‌های مختلف مورد استفاده واقع می‌شود و بانک مرکزی آن را تخصیص داده است.

روحانی گفت: متاسفانه افرادی نیز وجود دارند که در صادرات کوشا و فعال بودند و در سال گذشته به موقع پول را به کشور بازنگرداندند و بانک مرکزی اعلام می‌کند این رقم ۲۰ میلیارد یورو است و امروز زمان آن گذشته است حتی اگر دوره کرونا را فاکتور بگیریم باز هم زمانی که باید ارز را به کشور برگرداند فرا رسیده است و ما به ناچار تصمیم‌های حادی را در این زمینه اتخاذ می‌کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ زمانی دولت دلش نمی‌خواسته است یک صادرکننده را از طریق اعمال فشار و یا از طریق اقدامات قوه قضائیه مجبور به بازگرداندن ارز کند برای این که مبنای ما این است که مردم عزیز کشورمان و صادرکنندگان کسانی هستند که می‌خواهند برای اشتغال کشور فعالیت و ما را از ارز بی نیاز کنند واقعیت آن است که در کشورمان براساس محاسباتی که داریم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی می‌توانیم داشته باشیم.

وی ادامه داد: اگر این مبلغ وارد کشور شود کل نیازهای وارداتی ما را حل می‌کند چرا که نیاز وارداتی ما همین میزان و یا شاید کمی کمتر است و همه طبق وظیفه مان اگر عمل کنیم مشکل ارز نیز حل خواهد شد و قیمت آن متعادل و مواد اولیه کارخانجات به موقع به دست آن‌ها خواهد رسید و کالاهای اساسی که برای ما مهم است به موقع وارد کشور می‌شود.

رئیس جمهور گفت: الحمدلله امروز در نهاده‌های دامی مشکلی نداریم به موقع آن‌ها را خریداری و وارد می‌کنیم و در بقیه امور نیز این چنین خواهد شد بنابراین خواهش ما این است که در شرایط حساس کشورمان دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی تاکید کرد: علی رغم برخی اخبار در فضاهای مجازی و توطئه‌های تبلیغاتی که وجود دارد به مردم بیان می‌کنم با وحدت، اتحاد، تلاش و کوشش و هماهنگی و همفکری و فعالیت در تولید کشور در برابر دشمنان به خوبی مقاومت و ایستادگی می‌کنیم و مشکلات کشور به حول و قوه الهی حل خواهد شد.

کد خبر: ۲۸٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha