۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
 هوآوی با یک میلیارد ماسک در فرانسه ماندگار می شود؟
واکنش یک بام و دو هوای فرانسه به تکنولوژی ۵G چینی

هوآوی با یک میلیارد ماسک در فرانسه ماندگار می شود؟

به گفته یک قانونگذار حزب رئیس جمهور امانوئل مکرون، فرانسه در حالی که صریحا ممنوعیت شرکت چینی هوآوی را برای دسترسی به شبکه ۵G ممنوع نمی کند، اما درصدد است تا به تدریج این غول فناوری چینی را از شبکه های نسل بعدی کشور خارج کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار:  روزانه عده زیادی از مردم در سراسر جهان در رابطه با غول فناوری هوآوی و گوشی های تلفن همراه بسیار پیشرفته آن صحبت می کنند، اما از دو سال گذشته این شرکت بزرگ دچار مشکلاتی از جمله  ۲۳ اتهام ایالات متحده به دلیل جاسوسی از فناوری خود شده و هم اکنون پس از انگلیس آن هم به پیشنهاد امریکا، باز هم نوبت به فرانسه رسیده که مجددا محدودیت های تازه ای را  البته ملایم تر از دو کشور مذکور وضع کرده تا از دسترسی این شرکت چینی به شبکه نسل پنجم این کشور ممانعت کند، در حالی که اجازه فعالیت محدود را به آن خواهد داد.

بر اساس تحلیل عده ای از اقتصاددان های شبکه خبری فاکس نیوز که البته دولت فرانسه هنوز این خبر را به طور رسمی اعلام نکرده، علت این رفتار ملایم فرانسه نسبت به امریکا و انگلیس احتمال دارد به خاطر این مسئله باشد که رییس جمهور چین حاضر است تا یک میلیارد ماسک را در حال حاضر به دلیل گستردگی بیماری کرونا در فرانسه، در اختیار آنها قرار دهد و در ازای آن، فرانسه به هوآوی در توسعه شبکه فایو جی کاری نداشته باشد زیرا چین از طریق هوآوی می تواند اقتصاد جهانی و نسل بعدی اینترنت را در کنترل خود قرار دهد.

بر اساس گزارش راشا تودی، رئیس آژانس امنیت سایبری فرانسه ANSSI، در اوایل این هفته اظهار کرد که هیچ مشکلی برای شرکت هوآوی برای دسترسی و تجهیز به شبکه های ۵G در فرانسه وجود نخواهد داشت و این شرکت به طور کامل از بازار فرانسه ریشه‌کن نخواهد شد.  

بنابراین، اگر چه مشارکت هوآوی در راه اندازی شبکه ۵G در فرانسه لغو نشده، اما اپراتورهای فرانسوی همکار با این غول فناوری چینی تنها مجوزهای موقتی سه تا هشت ساله دریافت می کنند، در حالی که خود به دیگران توصیه می کنند که به این اقدام و انجام این محدودیتها دست نزنند.

اگر چه مشارکت هوآوی در راه اندازی شبکه ۵G در فرانسه لغو نشده، اما اپراتورهای فرانسوی همکار با این غول فناوری چینی تنها مجوزهای موقتی سه تا هشت ساله دریافت می کنند

یکی از اعضای مجلس شورای ملی فرانسه در همین رابطه گفت: این مجوزهای موقتی صرفا نشانگر این مسئله هستند که دولت می خواهد حضور این شرکت چینی در فرانسه را کاهش داده و کمرنگ کند و این شرکت، از سوی دولت به طور کامل تحریم نخواهد شد.

این قانونگذار که در پشت پرده تقویت امنیت شبکه تلفن همراه فعالیت کرده است به بلومبرگ گفت: که فرانسه هوآوی را از توسعه شبکه ۵G در این کشور منع خواهد کرد که البته این موضوع یک حذف کامل نخواهد بود، اما حضور این شرکت چینی در دسترسی به شبکه نسل پنجم و نسلهای آتی به مراتب کمتر خواهد بود.

فرانسه قصد دارد بعد از چندین تاخیر راه اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه را در اواخر ماه سپتامبر به دلیل همه گیری ویروس کرونا به مزایده بگذارد.  این اقدام موانعی را برای دو اپراتور بزرگ فرانسوی، Bouygues Telecom و SFR Altice Europe  که به شدت به هوآوی وابسته هستند، ایجاد می کند زیرا حدود نیمی از تجهیزات شبکه تلفن همراه فعلی آنها توسط غول مخابرات چین تهیه شده است. همچنین قرار بود این اپراتورها همکاری خود را با هوآوی در رابطه با دسترسی به ۵G اعلام کنند.

 با این حال معافیت های موقت ممکن است آنها را از معامله های بزرگ با این شرکت بازدارند، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا آنها پس از منقضی شدن مجبور به از بین بردن تجهیزات هواوی خواهند شد یا نه.

همچنین، اعطای این مجوز موقت موجب خواهد شد تا بسیاری از شرکت های مخابراتی و فناوری فرانسه تمایلی به همکاری با هوآوی نداشته باشند و مقامات این کشور علت این اعمال این ممنوعیت ها را دغدغه های امنیتی بیان کرده است.

تجهیزات هوآوی در حال حاضر حدود ۲۲ درصد از شبکه تلفن همراه فرانسه را تشکیل می دهند و بر اساس اظهارات بلومبرگ، دولت می خواهد حضور آن را در سالهای آینده حدود ۱۰ درصد کاهش دهد.

تجهیزات هوآوی در حال حاضر حدود ۲۲ درصد از شبکه تلفن همراه فرانسه را تشکیل می دهند و بر اساس اظهارات بلومبرگ، دولت می خواهد حضور آن را در سالهای آینده حدود ۱۰ درصد کاهش دهد

بر اساس گزارش دیلی تلگراف، محدودیت هوآوی فرانسه مشابه تصمیم انگلیس در مورد سرنوشت شرکت مستقر در شهر شنژن چین است. در ماه ژانویه، انگلیس به هوآوی نقش محدودی در شبکه های نسل بعدی خود اعطا کرد. از آن زمان، لندن به دلیل فشار زیاد از سوی واشنگتن، تصمیم گرفت تا هوآوی را کم کم از بازار فایو جی خود محروم کند زیرا نخست وزیر جانسون در آن زمان به این نتیجه رسید که هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از تجهیزات این شرکت در شبکه ۵G وجود ندارد.

در حال حاضر، مقامات انگلیسی در حال بررسی این مسئله هستند تا نصب تجهیزات هوآوی را در شبکه فایو جی انگلیس در کمتر از شش ماه متوقف کنند، در حالی که در سال گذشته اعلام کرده بودند که هوآوی مجوز فعالیت در توسعه این شبکه را خواهد داشت.

در حالی که ایالات متحده ادعا می کند هوآوی می تواند با به اشتراک گذاشتن داده های خود با دولت چین تهدید امنیتی را ایجاد کند (ادعایی که توسط هوآوی و پکن تکذیب شده است)، این شرکت را با تحریمهایی از جمله محدود کردن ارتباط با شرکت های امریکایی در انجام امور تجاری مجازات کرده است.

همچنین امریکا به دلایل امنیتی خواستار اعلام ممنوعیت فعالیت شرکت هوآوی در کشورهای اروپایی بوده،  به طوری که در سال ۲۰۱۹ به متحدان خود هشدار داد تا از تجهیزات هوآوی استفاده نکرده و یا اقدام به حذف تجهیزات هوآوی از شبکه ۵G خود کنند.   

پکن بارها و بارها به پاریس نسبت به اقدامات و رفتارهای تبعض آمیز در قبال شرکت های خود هشدار داده است. روز دوشنبه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه  از دولت خواست تا انتخاب مستقلی را در مورد ساخت شبکه ۵G در نظر گیرد.

در ماه فوریه، سفارت چین در پاریس به فرانسه توصیه کرد که در صورت تمرکز مشابه بر بنگاههای اروپایی در بازار چین، با همه سازندگان تجهیزات به طور مساوی رفتار کند.  

علاوه بر آن، در همان ماه هوآوی اعلام کرد که نخستین کارخانه تجهیزات اینترنت نسل پنجم تلفن همراه خود را در فرانسه با برآورد اولیه ۲۰۰میلیون یورو در میان تنش های تجاری خود با ایالات متحده خواهد ساخت، در حالی که فرانسه با اینکه ساخت این کارخانه ۵۰۰ فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد، اما به دلیل اینکه این شرکت چینی از سوی واشنگتن تحت اتهامات خاصی قرار دارد، مایل به همکاری با این غول فناوری نمی باشد.

از طرفی این محدویتها در حالی مطرح است که هوآوی میلیاردها دلار بر روی خدمات فایو جی سرمایه گذاری کرده و به همراه شرکتهای اریکسون سوئد و نوکیای فنلاند به عنوان مهم و برجسته ترین ارائه دهنده خدمات نسل پنجم تلفن همراه در جهان محسوب می شود.

جالب است که مقامات امنیت سایبری فرانسه چندین بار اعلام کرده اند که این محدودیت‌ها تنها مربوط به هوآوی بوده و نوکیا و اریکسون را شامل نمی شود و گوگل هم به دنبال کسب مجوز رسمی از امریکا در جهت تداوم همکاری‌ها با این شرکت چینی می باشد.

کد خبر: ۲۸٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha