۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
نوسان در قیمت مرغ؛ واقعیت با حرف مسئولان نمی‌خواند
بازار از خراسان شمالی گزارش می دهد؛

نوسان در قیمت مرغ؛ واقعیت با حرف مسئولان نمی‌خواند

بجنورد- در هفتمین نشست ستاد تنظیم بازار خراسان شمالی قیمت مرغ ۱۵ هزار ۵۰۰ تعیین شد این در حالی است که قیمت‌های نرخ مصوب تا فاکتور فروش تفاوت دارد و حتی این قیمت در بجنورد به ۱۹ هزار تومان نیز می رسد که نشان می دهد واقعیت با حرف مسئولان نمی‌خواند.

بازار؛ گروه استان‌ها:  بی‌ثباتی قیمت مرغ در بازار نارضایتی مصرف‌کننده و عرضه‌کننده مرغ را در خراسان شمالی به دنبال داشته است و قیمت‌هایی که ظرف سه ماه با جهش بی‌سابقه دورقمی شد به‌طوری قیمت گوشت مرغ  در خراسان شمالی به مرز۱۹ هزار تومان نیز رسید و بیم برچیده شدن این کالای اساسی از سفره خانوار کم بضاعت افزون شود.

عرضه‌کنندگان گوشت مرغ می‌گویند مرغ را کیلویی حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌خرند و با سود حداقلی نیز می‌فروشند

این در حالی است که محمود قنبری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در کارگروه تنظیم بازار استان بر نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات بر اجرای این مصوبه و برخورد با گران‌فروشان تأکید کرد اما متأسفانه شواهد امر این را نشان نمی‌دهد و عرضه‌کنندگان گوشت مرغ می‌گویند مرغ را کیلویی حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر می‌خرند و با سود حداقلی نیز می‌فروشند و امروز قیمت خرید گوشت مرغ در بجنورد را ۱۶ هزار و ۷۰۰ و فاکتور فروش را ۱۷ هزار ۴۰۰ عنوان می‌کنند که در فاکتور قیدشده است.

شرایط نامطلوب است
یکی از تولیدکنندگان مرغ در خراسان شمالی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار نهاده‌های دامی می‌گوید: اگر دولت برای تأمین نهاده‌های دامی تدبیری نکند با معضل بزرگی در حوزه تولیدات پروتئینی مواجه خواهیم شد چون با این شرایط تولیدکنندگان نمی‌توانند طیور را نگه‌دارند.

وی به افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌ها اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: مرغداران در حدود یک سال گذشته، مرغ تولیدی در سالن‌ها را پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه کرده‌اند در این مدت مرغداران به‌شدت ضرر دیده‌اند.

این تولیدکننده مرغ می‌افزاید: برای تولیدکننده نیز بهتر است که مرغ را باقیمت کمتر عرضه کند زیرا تقاضای بیشتری وجود دارد اما این امر مشروط به آن است که دولت نهاده‌ها را باقیمت سال‌های گذشته در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

مشکل به تولید برمی گردد نه عرضه
در مقابل اما به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی قیمت مرغ به مبدأ تولید یعنی تولیدکننده برمی‌گردد و علت اینکه مرغ گران به دست مصرف‌کننده میرسد، این بوده گران‌تر به کشتارگاه وارد می‌شود. حالا حکایت مرغی که این روزها قیمتش تنها یک‌پایه افزایش دارد و مرغدارانی که هزینه تولید را بالاتر از قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار می‌دانند.

رضا فیروزه می‌گوید: اکنون برای مدیریت بازار، باید بدانیم چقدر مرغ در اختیار کشتارکنندگان قرار می‌گیرد و چه میزان مرغ با چه قیمتی وارد شبکه توزیع می‌شود.

از جهاد کشاورزی انتظار داریم که الزام به ارائه فاکتور را مدنظر قرار دهد، در این صورت ما هم می‌توانیم به‌درستی نظارت کنیم

وی بابیان اینکه ما به دنبال کاهش قیمت به کمتر از نرخ مصوب نیستیم، می‌افزاید: باید تلاش کنیم گوشت مرغ بالاتر از نرخ مصوب عرضه نشود و از جهاد کشاورزی انتظار داریم که الزام به ارائه فاکتور را مدنظر قرار دهد، در این صورت ما هم می‌توانیم به‌درستی نظارت کنیم تا باقیمت مصوب به مردم عرضه شود.

عملکرد جهاد ضعیف است
یک کارشناس اقتصادی خراسان شمالی با انتقاد از عملکرد جهاد کشاورزی استان می‌گوید: به نظر می‌رسد مرغدار، از مدیریت این سازمان خارج‌شده و در اختیارشان نیست، مرغداری که باوجود تمام استدلال‌ها و مستندات، زیرش می‌زند و کار خود را می‌کند و جهاد جلوی آن نمی‌ایستد.

شرافتی اظهار می‌دارد: نهاده‌هایی که در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد، از جیب مردم داده می‌شود، چرا باید بر آن نظارت نشود؟ چرا مرغدار باید بیش از قیمت مصوب مرغ را به فروش برساند و فاکتور هم ندهد.

کاهش جوجه ریزی
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز یکی از علت‌های افزایش قیمت گوشت مرغ،را افزایش هزینه‌های تولید و کاهش جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری‌های استان عنوان می‌کند و می گوید: اردیبهشت‌ماه امسال، میزان جوجه ریزی در سالن‌های مرغداری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۴۵ درصد کاهش داشت و به همین علت، میزان تولید کاهش دارد.

محمد محمدزاده می‌افزاید: ادامه می‌دهد: در خردادماه سال جاری، یک‌میلیون و ۸۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری استان انجام‌شده این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۶۶۳ هزار قطعه گزارش‌شده است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های موردنیاز مرغداران خاطرنشان می کند: البته جوجه‌ریزی‌ها در این دوره، باقیمت‌های جدید بازار، انجام‌شده و بخشی از نیاز نهاده‌ها، از بازار آزاد تأمین‌شده است، بر این اساس، هزینه تمام‌شده تولید بالاتر است اما درمجموع، با افزایش میزان تولید، قیمت گوشت مرغ، تعدیل خواهد شد.

اکنون سایه کم‌رنگ نظارت‌ها باعث شده تا قیمت مصوب در حد یک دستور جلسه و مصوبه باقی بماند. درهرصورت ثبات قیمت گوشت مرغ و جلوگیری از حذف این محصول پروتئینی از سبد خانوار لازمه راهکاری منطقی و نظارتی دقیق بر بازار است.

کد خبر: ۲۸٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha