۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
فاضلی: به لیست ناقص وزارت صمت از اتحادیه های آسیب دیده معترضیم!
زنگ تعطیلی بیخ گوش اصناف نواخته می شود

فاضلی: به لیست ناقص وزارت صمت از اتحادیه های آسیب دیده معترضیم!

افزایش تعداد مبتلایان، فوتی ها و مراجعان به مراکز درمانی نشان می دهد که باید بار دیگر محدودیتها در تمامی استانها اعمال و بسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی متوقف شود.

بازار؛ گروه اصناف: چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ بود که خبر ابتلا دو هموطن قمی به ویروس کرونا زنگ خطر را برای ایرانیان نواخت که باید برای مقابله با ویروسی ناشناخته و کشنده آماده باشند. البته در همان روزها رئیس دولت دوازدهم شیوع ویروس کرونا را جزو برنامه های آمریکا و دشمنانش معرفی کرد که برای ضربه زدن به ایران طراحی شده است. بر اساس ادعای حسن روحانی باید ویروس کرونا تا روز شنبه از کشور خارج می شد اما شاید بیش از ۲۵ شنبه گذشته ولی نه تنها ویروس مرموز کرونا از ایران بیرون نرفته است بلکه در روزها و هفته های اخیر جمع کثیری از هموطنان مان را مبتلا کرده و به کام مرگ کشانده است.

همین روز گذشته بود که تعداد فوتی های ناشی از ویروس کرونا به ۲۰۰ نفر رسید و امروز نیز آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ابتلا به این ویروس مرموز رو به افزایش است بنابراین حقیقت موجود نشان می دهد که برای حفظ سلامتی مردم جامعه بار دیگر به سمت اعمال محدودیت و قرنطینه حرکت کرد تا زمانی که درمانی قطعی برای ریشه کنی این ویروس کشف شود.

دستور اعمال محدودیت صادر شد اما اعمال نشد
وزارت کشور نیز در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال جاری درخواست اعمال محدودیت را برای ۱۱ استان به صورت یک هفته ای به استانداران ابلاغ کرد. در نامه ای که معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور برای استانداران ۱۲ استان ارسال کرد آمده بود که باید استانداران استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، فارس، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و تهران، می‌بایست برخی محدودیت‌ها را به مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ نامه اعمال کنند اما با گذشت بیش از یک هفته از ابلاغ این نامه هنوز گامی برای اعمال محدودیت ها از سوی استانداران برداشته نشده است.وحتی اجبار استفاده از ماسک هم خیلی باجدیت دنبال نمی شود.

امروز «علیرضا زالی» فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با اشاره به روند صعودی ابتلا و تعداد فوتی های ناشی از بیماری کرونا باید قوانین سختگیرانه تری اعمال شود.

با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدون تردید باید محدودیت در فعالیت های اجتماعی-اقتصادی برای حفظ جان مردم اجرایی شود؛ هر چند در این میان فعالان اقتصادی خرد و کارگران به دلیل نداشتن سرمایه مناسب و عدم حمایت دولت بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد، درست مانند شرایط فعلی که این افراد برای کسب حداقل درآمد و نداشتن درآمد کافی برای استفاده از ماسک و... بیشترین جامعه آماری مبتلایان به ویروس کرونا را تشکیل دادند.

علی فاضلی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران: هر چند شیوع ویروس کرونا سرعت زیادی پیدا کرده است اما تا کنون از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی برای تعطیلی واحدهای صنفی و مراکز تجاری صادر نشده است، بدون تردید اگر از ما بخواهند برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی را تعطیل کنیم در مقابل خواسته ستاد ملی مبارزه با کرونا تسلیم هستیم

دستور تعطیلی را صادر کنند اطاعت می کنیم
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران بر این باور است که اصناف بیشترین آسیب ها را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده اند اما به منظور حفظ سلامت خودشان و مردم اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی مبنی برتعطیلی واحدهای صنفی و مراکز تجاری صادر کند، اطاعت خواهند کرد.

علی فاضلی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: هر چند شیوع ویروس کرونا سرعت زیادی پیدا کرده است اما تا کنون از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی برای تعطیلی واحدهای صنفی و مراکز تجاری صادر نشده است، بدون تردید اگر از ما بخواهند برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی را تعطیل کنیم در مقابل خواسته ستاد ملی مبارزه با کرونا تسلیم هستیم.

وی می افزاید: هفته گذشته که با «علیرضا زالی» فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در اتاق اصناف تهران جلسه داشتیم، مطرح شد که اگر روند صعودی شیوع ویروس کرونا ادامه داشته باشد چاره ای به غیر از تعطیلی واحدهای صنفی نداریم اما برای اجرای این شیوه باید برای تامین معیشت مردم چاره اندیشی شود زیرا اکثر افرادی که در سطح شهر هستند و یا کسبه باید نان خانواده را تامین کنند.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران ادامه می دهد: تعطیلی واحدهای صنفی بر نرخ بیکاری جامعه و زیاندهی واحدهای صنفی و کسب و کارهای خرد می افزاید بنابراین دولت برای مقابله با این دو پدیده منفی اقتصادی باید چاره اندیشی کند.

فاضلی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های اجتماعی از سوی مردم تصریح می کند: بدون تردید رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می تواند تا حدی میزان شیوع ویروس کرونا را کاهش داده و موجب شود تا کسبه نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. البته در این زمینه رئیس دولت دوازدهم اعلام کرد به افرادی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند خدماتی ارائه نشود ولی هنوز مصوبه ای در این زمینه نداشتیم.

علی فاضلی عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران: مهمترین دغدغه این روزهای اصناف مالیات، حق بیمه، اجاره بها و نبود درآمد کافی است ولی دولت تا کنون برای رفع دغدغه های اصناف قدمی برنداشته است. سازمان تامین اجتماعی همچنان به دنبال دریافت حق بیمه کارفرمایی، سازمان امور مالیاتی به دنبال مالیات سال ۹۸ اصناف است در حالیکه میزان فروش صنوف در سال گذشته به شدت کم بوده است

پروانه های کسبی که ابطال شد
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه از اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا میزان تعدیل نیروی انسانی و زیان دهی کسبه به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان می کند: اصناف برای رعایت کامل محدودیتها نیاز به حمایت از سوی دولت دارند اما طی پنج ماه اخیر اقدامات حمایتی دولت از کسب و کارهای خرد صرفا در حد حرف باقی مانده است.

فاضلی می گوید: محدودیت های بودجه ای که دولت با آن مواجه است شاید دلیلی بر عدم اجرای وعده های حمایتی که به اصناف داده اند، باشد که این امر موجب شده تمامی زیان های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صاحبان صنوف تحمیل شود.

رئیس سابق اتاق اصناف ایران می افزاید: مهمترین دغدغه این روزهای اصناف مالیات، حق بیمه، اجاره بها و نبود درآمد کافی است ولی دولت تا کنون برای رفع دغدغه های اصناف قدمی برنداشته است. سازمان تامین اجتماعی همچنان به دنبال دریافت حق بیمه کارفرمایی، سازمان امور مالیاتی به دنبال مالیات سال ۹۸ اصناف است در حالیکه میزان فروش صنوف در سال گذشته به شدت کم بوده است.

وی با بیان اینکه اصناف به صورت یک طرفه با دولت تعامل می کنند، می افزاید: اصناف اگر محدودیت های جدید اعمال شود حاضر به پذیرش آن هستند ولی نکته حایز اهمیت این است که دولت برای جلوگیری از زیاندهی بیشتر اصناف قرار است چه قدم هایی بردارد.

فاضلی تصریح می کند: متاسفانه میزان زیاندهی صاحبان صنوف به حدی بوده که بسیاری از آنها پروانه کسب خود را لغو کرده اند و عده ای دیگر بدون تغییر پروانه کسب دست به تغییر رسته فعالیت صنفی زده اند.

 اعتراض به وزارت صمت برای لیست صنوف آسیب پذیر
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران درباره میزان آسیب پذیری صنوف از شیوع ویروس کرونا می گوید: میزان دقیق زیان دهی اصناف از ویروس کرونا مشخص نیست ولی مساله اصلی این است که وزارت صمت لیستی ناقص از صنوف آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تهیه کرده است که این لیست کامل نیست.

فاضلی می افزاید: در لیستی که وزارت صمت از صنوف آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تهیه کرده است نام ۱۳ رسته صنفی به چشم می خورد و این درحالی است که تعداد رسته های صنفی آسیب پذیر از شیوع ویروس کرونا به مراتب بیشتر از لیست تهیه شده توسط وزارت صمت است به همین دلیل به نحوه تهیه این لیست اعتراض کردیم.

وی با بیان اینکه اصناف با دولت همواره تعامل مناسبی داشته است، خاطرنشان می کند: اگر قرار است برای شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت در فعالیت های اصناف از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیماتی اتخاذ شود بدون تردید باید اصناف نیز در این ستاد صاحب کرسی باشند تا از یک سو در تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت به مسئولان دولتی کمک کنند و از سوی دیگر بتوانند مشکلات واقعی اصناف را از تبعات شیوع ویروس کرونا به مقامات ارشد کشور منتقل کنند.

کد خبر: ۲۸٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha