۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۵
چانه شایعات بر سر میز نانوایان/ گرانی یقه نان را می‌گیرد؟
بازار گزارش می دهد

چانه شایعات بر سر میز نانوایان/ گرانی یقه نان را می‌گیرد؟

اصفهان- زمزمه های گرانی نان، سفره ها را کوچک کرده است بعد از چند سال ثابت ماندن قیمت نان، حالا چانه زنی بر سر گرانی چانه های نان آغاز شده است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: تنشی که بعد از کرونا و گرانی بسیاری از اجناس خوراکی مثل لبنیات و گوشت و مرغ و تخم مرغ را متاثر کرد، حالا یقه نان که اصلی ترین کالای مصرفی مردم به حساب می آید را نیز گرفته است. در روزهایی که سفره کارگران و اقشار آسیب دیده کوچکتر از همیشه است و شایعه گرانی نان آب سردی است بر سر اقشاری که زیر بار اقتصاد بیمار کمرشان شکسته است.

گرچه رئیس اتحادیه نانوایان استان اصفهان با تاکید به خبرنگار بازار می گوید که چنین شایعاتی صحت ندارد و بر اساس مصوباتی که از ابتدای سال داشته ایم قیمت نان افزایش نخواهد یافت اما با تمام اینها و با وجود تاکید مسئولان مربوطه، نان با قیمت های مختلف عرضه می شود. قیمت هایی که توجیه های متفاوتی برای آن وجود دارد؛ از کیفیت بهتر گرفته تا آرد آزاد و غیره، قیمت هایی که در تنور نانوایی ها پخته می شود متفاوت از آن چیزی است که امضای مصوبات و قوانین می گویند.

با تمام اینها پهلوان زاده، بالاترین مقام اتحادیه نانوایان استان اصفهان چنین موضوعی را قبول ندارد و می گوید: هر کجا تخلفی دیدید باید به اتحادیه اطلاع دهید، چرا که هر نانوایی بر اساس سلیقه خود نمی تواند قیمت دلخواه خود را بر روی اساسی ترین کالای مصرفی مردم بگذارد.

وقتی مصوبات هم کم می آورند
اما موضوع اصلی این است که قیمت ها برچسب ندارد که مشخص باشد؛ هر کسی در این میدان ساز خود را می زند تا مصوبات هم به هر حال کم بیاورند و قیمت نان تغییر کند و برخی از نانوایی ها که به قول خودشان آزاد پز هستند می توانند به راحتی از دوربین نظارت ها کنار بروند و نرخ هایشان را بیشتر از آنچه که مصوب شده برنامه ریزی کنند.

 گران شدن قیمت نان در شرایطی که کرونا هم دست از سر مردم برنمی دارد، شرایط بدتری را برای مردم ایجاد کرده است، البته ستاد تنظیم بازار چند سالی هست که قیمت گذاری نان را برعهده کارگروه های استانی گذاشته است و به همین خاطر قیمت نان در مناطق مختلف کشور متفاوت است.

مساله اینجاست که با گرانی نان، چانه ها کوچکتر می شود و کیفیت هم پایین می آید، این موضوع را به راحتی می توان با یک گزارش میدانی از مردم به دست آورد

بهنام عزیزی، اقتصاد دان در این باره به بازار می گوید: افزایش قیمت نان همیشه مساله ای استراتژیک برای دولت ها محسوب می شده است به این دلیل که جزو مهمترین اقلام سفره های مردم به خصوص در ایران محسوب می شود.

وی می افزاید: مشکلی که وجود دارد این است که متولیان نانوایی ها و کسانی که با آنها مرتبط هستند مسائلی همچون گرانی حامل های انرژی، افزایش تورم، افزایش حقوق حداقلی کارگران و غیره را بهانه قرار می دهند تا نان را گران کنند.

این کارشناس اقتصاد ادامه می دهد: مساله اینجاست که با گرانی نان، چانه ها کوچکتر می شود و کیفیت هم پایین می آید، این موضوع را به راحتی می توان با یک گزارش میدانی از مردم به دست آورد.

افزایش معقولانه قیمت نان
عزیزی تنها راهکار این موضوع را افزایش معقولانه قیمت نان دانست، افزایشی که در سایه ضوابط و مقررات درست برنامه ریزی می شود و نه باعث رکود واحدهای صنفی و ضرردهی آنها می شود و نه اعتراض مردم را به دنبال دارد.

این گفته را فعالان صنعت نان هم قبول دارند. کسانی که از نزدیک دستی بر آتش گرانی ها دارند و معتقدند با تورم های ایجاد شده نان هم باید در کنار گرانی ها گران شود تا کارفرمایان این صنف بیشتر از این ضرر نکنند یا مجبور نباشند برای پرداخت حقوق کمتر از نیروهایی استفاده کنند که مهارت لازم را ندارند.

مسئولان این صنف می گویند که دولت باید هر ساله حدود ۱۰ درصد نان را گران تر کند تا کسانی که در این صنف هستند نیز متضرر نشوند؛ آنها اعتقاد دارند که دولت باید درصدد اصلاح سیاست های یارانه ای نان برآید و از این صنف حمایت کند تا نان بهتری سر سفره مردم بیاید و دورریزی نان کمتر شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی اگر چنین اتفاقی در مورد نان بیافتد مردم به راحتی می توانند گرانتر شدن نان را مانند اقلام دیگر به راحتی هضم کنند، اما زمانی که آنها با گرانی دو برابری نرخ نان روبرو شوند به هر حال معترض خواهند شد.

از سویی دیگر نانوایی ها هم با استخدام کارگران ماهر و پرداخت حقوق مکفی به آنها نان با کیفیت تولید خواهند کرد. نانی که دیگر نه سوخته است و نه خمیر و در سفره ایرانی ها جایگاه والایی دارد.

گران نشدن نان، در زمانی اتفاق می افتد که نانوایان با گران شدن مواد اولیه و مصوبات افزایش حقوق کارگران روبرو هستند، مسائلی که باعث می شود یک نانوا به جای آنکه ۴۰۰ گرم خمیر مایه به نان ها بزند به ۱۰۰ یا ۱۵۰ گرم آن اکتفا کرده و همین باعث افت کیفیت نان می شود

کیفیتی که حرف اول را نمی زند
اما اگر نان گران نشود و مواد اولیه هر روز پله صعود را بپیماید باز هم با چنین شرایطی روبرو خواهیم بود. ابراهیم صداقت از جمله نانوایان با سابقه در پاسخ به این سوال به خبرنگار بازار می گوید: گران نشدن نان، در زمانی اتفاق می افتد که نانوایان با گران شدن مواد اولیه و مصوبات افزایش حقوق کارگران روبرو هستند، مسائلی که باعث می شود یک نانوا به جای آنکه ۴۰۰ گرم خمیر مایه به نان ها بزند به ۱۰۰ یا ۱۵۰ گرم آن اکتفا کرده و همین باعث افت کیفیت نان می شود.

به گفته این نانوا، هم اکنون قیمت نان واقعی نیست و نانواها با مشکلات جدی روبرو هستند که عدالت در آن جایی ندارد و باید فکری به حال آن شود. به این خاطر که در حالی که حق بیمه و حقوق کارگر افزایش یافته قیمت نان به همین شکل ثابت مانده است و به همین خاطر است که برخی از نانوایان به بهانه های مختلف اقدام به گرانی نان می کنند.

به گفته این فعال صنف نانوایان به هر حال هرچه که این قیمت پایین بماند کیفیت نان هم بالتبع آن کاهش می یابد.

عدم مرغوبیت آرد دلیل اصلی افت کیفیت نان
در این میان برخی نانوایی ها هم علت افت کیفیت نان را عدم مرغوبیت آرد تحویلی اعلام  می کنند.

ابراهیم محمدی که در خیابان بزرگمهر نانوایی دارد در این زمینه به بازار می گوید: گندم های وارداتی کیفیت آرد را پایین می آورد از طرفی استهلاک ماشین آلات باعث می شود که کیفیت پخت نان پایین بیایید و تا زمانی که قیمت ها پایین باشد ما نمی توانیم از پس به روز کردن ماشین ها بربیاییم.

وی با بیان اینکه بسیاری از نانوایی ها به دلیل بالا بودن هزینه ها نمی توانند رضایت کارگران خود را برآورده سازند و به هر حال این موضوع در کاهش کیفیت نان تولیدی نانوایی ها اثر گذار است .

حالا با شایعاتی که در مورد گرانی نان در محافل پیچیده باید منتظر قیمت نان بود. غذای اصلی مردم که در شرایطی که با بیماری کرونا دست به گریبان هستند، می تواند نقشی مهم را در بالابردن قیمت های کالاهای دیگر هم ایفا کند. خیلی ها نگران از این شایعات هستند گرانی هایی که یقه دهک های پایین را بیشتر از همه خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۸٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha