۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
صیادانی که کف دریا را هم شخم می زنند؛ زخم صید غیرمجاز بر پیکره طبیعت
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

صیادانی که کف دریا را هم شخم می زنند؛ زخم صید غیرمجاز بر پیکره طبیعت

بوشهر- استفاده از شیوه‌های نامناسب صید و صیادی در زمان‌های غیرمجاز تاثیر بسیار زیادی در نابودی ذخایر آبزیان در دریا دارد که باید با متخلفان این حوزه برخورد شود.

فرشاد درگاهی، بازار؛ همجواری با خلیج فارس را می‌توان یکی از نعمت‌های بزرگ برای مردم استان بوشهر دانست؛ نعمتی که هم در زمینه اشتغال و رفع بیکاری و هم در زمینه تولید و درآمدزایی برای مردم این دیار مثمر ثمر بوده است.

دریا همیشه سفره گشاده‌ای برای مردم استان بوشهر بوده است؛ مردم این دیار یا از طریق تجارت و بازرگانی، یا از طریق صید و صیادی و در دهه‌های اخیر با پرورش ماهی و میگو از دریا ارتزاق می‌کنند.

خلیج فارس نه امروز بلکه در طول تاریخ برکات فراوانی داشته است؛ از آبزیان و ماکول و غیرماکول آن گرفته تا نفت و گاز، تا فرصتی برای دریانوردی و تجارت دریایی تا زیست‌فناوری‌های دریایی و... که همگی فرصت‌های بزرگی هستند.

یکی از قدیمی‌ترین استفاده‌ها از دریا، صید آبزیان بوده است که در استان بوشهر نیز صیادی دارای تاریخی بسیار طولانی است که هم در زمینه ماهی و میگو و هم در زمینه صدف و مروارید و... مردم این دیار به صید مشغول بوده‌اند.

استفاده از شیوه‌هایی مثل صید ترال که کف دریا را برای صید شخم می‌زنند، خطر بزرگی است که باعث شده تا ذخایر دریایی کمتر شود و صید صیادان کاهش یابد

چند سالی است که برخی عوامل باعث شده تا دریا آن ذخایر همیشگی خود را نداشته باشد و تور صیادان خالی تر شده است که یکی از مهمترین دلایل آن را می‌توان صید غیرمجاز توسط برخی صیادان دانست.

استفاده از شیوه‌هایی مثل صید ترال که کف دریا را برای صید شخم می‌زنند، خطر بزرگی است که باعث شده تا ذخایر دریایی کمتر شود و صید صیادان کاهش یابد.

صید ۶۰ هزار تن آبزی در استان بوشهر
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر در حوزه صید و صیادی دارای ظرفیت بسیار خوبی است و صیادان در زمینه صید میگو و ماهی فعال هستند.

جعفر ابراهیمی به صید بیش از ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در استان بوشهر در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: این صیادان هزار و ۴۰۰ تن میگو، ۲۹ هزار تن آبزی سطح‌زی درشت، دو هزار و ۵۰۰ تن آبزیان سطح زی ریز و ۲۷ هزار تن آبزی کف‌زی صید کردند.

وی اظهار کرد: بخشی از آبزیان صید شده در داخل استان بوشهر مصرف می شود و برخی از آنها از جمله ماهیان یال‌اسبی و مرکب و آبزیان ناماکول نیز صادر می‌شود.

لزوم صید در زمان مشخص
یکی از مشکلات مهم در کاهش ذخایر دریایی را می توان صید در زمان نامناسب و فصل تخم‌ریزی آبزیان دانست و که خطرات بسیار زیادی را در دراز مدت دارد.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با تاکید بر لزوم صید آبزیان در زمان مشخص شده، تصریح کرد: در آستانه فصل صید میگو هستیم و زمان دقیق صید را گشت‌های تحقیقاتی مشخص خواهد کرد.

ابراهیمی از تعیین زمان دقیق صید در کمیته مدیریت صید استان بوشهر با استفاده از نتایج بررسی گشت های تحقیقاتی ادامه داد: گشت‌های تحقیقاتی پژوهشکده میگو در ۳۰ ایستگاه دریایی در حال اجرا است.

وی زمان آغاز صید میگو را رسیدن طول میگوها به ۱۲ سانتیمتر دانست و اضافه کرد: هر زمانی که میانگین صید لنج‌های صیادی در یک دوره به کمتر از ۴۰ کیلوگرم برسد، زمان پایان صید اعلام می‌شود.

مقابله با صید غیرمجاز
استفاده از شیوه‌های صید غیرمجاز تاثیر بسیار بدی را در ذخایر دریایی در خلیج فارس دارد و نیاز است که برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد. البته برخوردهایی در طول سال صورت می‌گیرد ولی اینها کافی نیست.

برخورد با صیادان غیرمجاز را به صورت جدی در دستور کار داریم و با صیادانی که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کنند برخورد می شود

فرمانده مرزبانی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برخورد با صیادان غیرمجاز را به صورت جدی در دستور کار داریم و با صیادانی که زیستگاه‌ها را تخریب می‌کنند برخورد می شود.

سردار ولی‌الله رضایی‌نژاد با اشاره به اثرات مخرب صید کف‌روب بر روی ذخایر دریایی ادامه داد: یکی از خواسته‌های مهم صیادان استان بوشهر برخورد با صیادان غیرمجاز است که در این راستا اقدامات خوبی را داریم.

وی بیان کرد: در همین راستا یک طرح سه روزه برای برخورد با شناوران متخلف و فاقد ساماندهی با همکاری شیلات و دریابانی در استان بوشهر انجام شد و ۱۹ فروند شناور متخلف صید توقیف شدند.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر از تلاش برای منابع آبزی در دریا خبر داد و افزود: تلاش می‌شود ضمن برخورد با شناورهای غیرقانونی و صیادان متخلف، امنیت مناسبی برای تردد شناورها فراهم شود.

سال‌ها است که صیادان از کاهش ذخایر دریایی گلایه دارند و نیاز است که با همکاری و همراهی خود صیادان، در زمینه ساماندهی دریا و استفاده صحیح از ادوات صید اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر: ۲۸٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha