۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
جزئیات اقدامات ایران برای تسهیل تجارت با کشورهای اوراسیا
رئیس سازمان توسعه تجارت تشریح کرد

جزئیات اقدامات ایران برای تسهیل تجارت با کشورهای اوراسیا

زادبوم، سرپرست سازمان توسعه تجارت با تشریح اقدامات طرف ایرانی برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو اوراسیا، از حذف و تعدیل تعرفه‌های اقتصادی برای بیش از ۸۰۰ قلم کالا، تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان کشورهای عضو و امکان سرمایه گذاری سرمایه گذاران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، نخستین کارگروه مشترک تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با حضور سرپرست سازمان توسعه تجارت، دستگاه‌های اقتصادی مرتبط، سفیر ایران در روسیه و وزیر سیاست اقتصادی و فاینانس اوراسیا بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

پس از الحاق موقت ایران به توافقنامه تجاری اوراسیا شامل ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان در پنجم آبان سال گذشته مقرر شد تا مدت یک سال با ایجاد تعرفه‌های تجاری بین ایران و کشورهای اوراسیا، زمینه الحاق دائمی ایران به این اتحادیه فراهم شود و در این مدت، با برگزاری کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان دو طرف، موانع موجود بررسی و برای رفع آن‌ها چاره اندیشی شود.

در این مراسم حمید زادبوم سرپرست سازمان توسعه تجارت در سخنانی با اشاره به گذشت حدود ۹ ماه از اجرای توافقنامه بین دو طرف گفت: امروز در تلاشیم تا با همکاری طرفین زمینه‌های مشکلات موجود در گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دو جانبه را برطرف کنیم.

وی افزود: هم اکنون کشورهای عضو اوراسیا بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در سال در تجارت جهانی نقش دارند و گسترش روابط تجاری ایران با این کشورها می‌تواند نقش مهمی در گشایش اقتصادی کشورمان داشته باشد.

به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، هم اکنون حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای اوراسیا به بیش از ۲ میلیارد دلار می‌رسد که قابل ارتقا به ۵ میلیارد دلار در کوتاه مدت و ۱۰ میلیارد دلار در بلند مدت است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تشریح اقدامات طرف ایرانی برای تسهیل تجارت با کشورهای عضو اوراسیا، از حذف و تعدیل تعرفه‌های اقتصادی برای بیش از ۸۰۰ قلم کالا، تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان کشورهای عضو و امکان سرمایه گذاری سرمایه گذاران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خبر داد و از وزیر سیاست اقتصادی و فاینانس اوراسیا نیز خواست: برای تسهیل صدور روادید برای تجار و بازرگانان ایرانی تلاش بیشتری کند.

وی همچنین بر لزوم تسهیل گردش پول و بازگشت ارز ناشی از صادرات به مبدا تاکید کرد و از نماینده اتحادیه اوراسیا خواست کارگروه مشترکی شامل نمایندگان بانک مرکزی ایران و بانک‌های مرکزی یا بانک عامل کشورهای عضو تشکیل جلسه داده تا زمینه حل مشکلات فیمابین و مبادلات ارزی کشورهای عضو اتحادیه با ایران فراهم شود.

همچنین در این مراسم ویدئو کنفرانسی آقای کاظم جلالی سفیر کشورمان در فدراسیون روسیه با تاکید بر نقش ائتلافات منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورهای عضو و همچنین تشریح سیاست ایران برای گسترش روابط اقتصادی با همسایگان به عنوان یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران گفت: معتقدیم موافقتنامه امضا شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، توسعه روابط اقتصادی میان ایران و همسایگانش را به همراه خواهد داشت و موجب صلح و آرامش بیشتر منطقه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سفرهای انجام شده میان مسئولان اقتصادی و تجاری دو طرف گفت: با اجرایی شدن این موافقتنامه از نوامبر ۲۰۱۹، در ۷ ماه گذشته حجم تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از نظر ارزش به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

جلالی افزود: از این مقدار ۷۲ درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه و ۲۸ درصد آن سهم صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه بوده است.

در ادامه این مراسم همچنین نمایندگان دستگاه‌های حاضر در جلسه، نمایندگان امور همکاری‌های گمرکی و سیاست اقتصادی و مالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و همچنین نمایندگان دستگاه‌های اجرایی ایران از جمله وزارت جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد روند اجرایی شدن این موافقتنامه در زمینه‌های مختلف بهداشتی، قرنطینه و دیگر مسائل مرتبط با توسعه تجارت را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کد خبر: ۲۸٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha