۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
معاملات نمادهای بزرگ زیر سایه تبصره ۶ مالیات
بورس چرا بی حال شد؟

معاملات نمادهای بزرگ زیر سایه تبصره ۶ مالیات

بازار سهام در حالی روزهای اخیر به روند نزولی رسیده که تنش های سیاسی وجود ندارد. کارشناسان معتقدند عواملی مانند فشارهای مالیاتی در تبصره ۶ روی معاملات شرکت‌های بزرگ تاثیر گذاشته است.

بازار؛ گروه بورس: ارزش معاملات در هفته اخیر تعریفی نداشت و روزانه حدود ۳ هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان سهام دست به دست می شد. اکثر شاخص‌ها منفی بودند اما تقریبا می‌توان گفت پایان معاملات بهتر از شروع آن بود. به نظر می‌رسد این فشار فروش ناشی از خستگی کمی اشباع شد و می‌توان انتظار داشت یکی دو روز آینده یک نوسان مثبت در بازار اتفاق بیافتد. در هر صورت بورس فعلا درگیر فرایندی خسته کننده است، فرایندی که شاید با اصلاح بند س بهبود پیدا کند یا شاید منتظر تعیین تکلیف نیما بماند.

سینا رهبر شهلان معتقد است که اگر معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان حذف شود. این مسأله منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها خواهد شد. همچنین انگیز سرمایه گذاری مجدد را از بین می برد، به همین دلیل در روزهای اخیر معاملات بازار سهام تحت تاثیر قرار گرفته است

سینا رهبر شهلان با اشاره به اینکه بند س تبصره ۶ دولت قصد دارد معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی بالاتر از ۵۰۰ میلیارد تومان را حذف کند، گفت: این مسأله منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها خواهد شد. همچنین انگیز سرمایه گذاری مجدد را از بین می برد. به همین دلیل در روزهای اخیر معاملات بازار سهام تحت تاثیر قرار گرفته است
او افزود: با توجه به اینکه شرکت ها باید فصلی گزارش هزینه بدهند بورس بستری شفاف است. اما دولت قصد دارد از این شفافیت برای افزایش درآمد مالیاتی خود استفاده کند. این موضوع منجر شده که اعتماد فعالان بورس از بین برود.
رهبر شهلان با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر بازار سهام تحت تاثیر همین قانون معاملات بدی را داشته است، تصریح کرد: در حالی که قیمتها در بازار جهانی روندی صعودی داشته است. از طرف دیگر قیمت دلار نیز بالا مانده است.
مسیر درست به نظر در شرایط کنونی اصلاح ناترازی‌هاست. در بحث بودجه 85 درصد ارقام حقوق و دستمزد است که هر سال رشد می‌کند. بازی حذف معافیت‌هایی که با آن شرکت‌ها راهی بورس شده‌اند یا محصولاتشان را در بورس عرضه کرده‌اند و یا در مناطق خاص سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دولت آرام‌آرام سود شرکت‌ها را کم می‌کند و بهای تمام شده را بالا می‌برد لذا هر انگیزه‌ای که برای سرمایه‌گذاری بوده از بین رفته است. دولت هم که منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد. کسری بودجه نیز دارد بنابراین فعلا استارت فروش اوراق را زده است. از این رو اوضاع اقتصادی کاملا مشخص شده که چه سمت و سویی دارد.

دولت آرام‌آرام سود شرکت‌ها را کم می‌کند و بهای تمام شده را بالا می‌برد لذا هر انگیزه‌ای که برای سرمایه‌گذاری بوده از بین رفته است. دولت هم که منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد. کسری بودجه نیز دارد بنابراین فعلا استارت فروش اوراق را زده است. از این رو اوضاع اقتصادی کاملا مشخص شده که چه سمت و سویی دارد

تاثیر کسری بودجه بر سیاست فشار مالیاتی
با توجه به اینکه براساس هدف‌گذاری وزارت اقتصاد، در سال آینده شرکت‌های دولتی باید حدود ۱۱۹ هزار میلیارد تومان در قالب ۶۰ همت سود سهام، بیش از ۲۳ همت مالیات و ۳۶ همت نیز در قالب اختصاص بودجه برای هزینه‌های فرهنگی (بند «ب» تبصره «۱۳» با موضوع اختصاص ۱ درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها برای اقدامات فرهنگی) به دولت پرداخت کنند. بنابراین دولت برای اینکه دچار کسری بودجه نشود مجبور به اجرای سیاست های جدید مالیاتی است. این موضوع می تواند اثر قابل توجهی در معاملات شرکت های بزرگ بورسی داشته باشد.

به گفته رضا روحی تغییرات مربوط به مالیات بر جهت گیری سرمایه گذاری ها اثر دارد. مثلاً در مبحث مالیات بر عایدی سرمایه در بخش ملک تغییراتی ایجاد شده است. با توجه به اینکه معافیت املاک با کاربری کشاورزی در نظر گرفته شده، شاهد رونق سرمایه گذاری در این بخش هستیم

رضا روحی با تاکید بر اینکه تغییرات مربوط به مالیات بر جهت گیری سرمایه گذاری ها اثر دارد، گفت: مثلاً در مبحث مالیات بر عایدی سرمایه در بخش ملک تغییراتی ایجاد شده است. با توجه به اینکه معافیت املاک با کاربری کشاورزی در نظر گرفته شده، شاهد رونق سرمایه گذاری در این بخش هستیم. از طرف دیگر رکود آتی بخش مسکن به این نوع کاربری ها سرایت نکرده است. این مسأله روی معاملات شرکت های که دارای زمینهای با کاربری کشاورزی هستند تاثیر مثبت می گذارد.
او با تاکید بر اینکه البته مورد معافیت مالیاتی شامل تمامی املاک کشاورزی نخواهد بود، افزود: پارامترهایی نظیر میزان آبادانی و مسافت تا شهر به خصوص کلانشهرها ملاک قرار خواهد گرفت. بنابراین در ارزیابی ها باید همه این موارد را در نظر گرفت.
در روزهای اخیر بورس کاملا در محاصره فروشندگان قرار گرفت. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که حتی حجم و ارزش معاملات پایین تر از ابتدای هفته بود. خبرهای منفی مالیاتی، سرعت رشد بسیار پایین دلار نیما، فروش اوراق و بهره بالای آن بهانه‌های فروش بیان شده است. بررسی‌ها حکایت از این دارد که معاملات نمادهای بزرگ زیر سایه تبصره ۶ مالیات قرار گرفته است البته گزارشات شرکتها نیز چندان خوب نبوده است. حال باید ببینیم بازارساز چه راهی برای حمایت بازار در پیش می‌گیرد. واکنش سهامداران حمایت از تبعات اعمال تبصره ۶ بودجه بر روی معاملات شرکت‌های بزرگ است. درصورتی که اصلاح نشود این قانون روی معاملات برخی نمادهای کوچک حتی تاثیر مثبت دارد. به همین دلیل استراتژی معاملات بعد از تصویب تبصره ۶ مالیاتی تغییر می کند.

از طرف دیگر باید توجه داشت که این هفته الزام بازارگردانی لغو شد، شایعاتی نیز در خصوص تجدید خودرویی‌ها منتشر ‌شد شاید این خبرها گرهی از معاملات بازار سهام بگشاید. در غیر این صورت فعالان بازار باید تصمیم خود برای ارزیابی معاملات را با در نظر گرفتن قانون مالیاتی باید اتخاذ کنند.

کد خبر: ۲۸۵٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha