۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
ضیافت مسکن در خانه ملت؛ التهاب بازار دولتی‌ها را به مجلس کشاند
نشست ویژه کمیسیون عمران

ضیافت مسکن در خانه ملت؛ التهاب بازار دولتی‌ها را به مجلس کشاند

کمیسیون عمران مجلس فردا میزبان مقامات ارشد دولتی در بخش مسکن، انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار بازار، مشکلات این روزهای بخش مسکن باعث شده تا در سایر بازارهای موازی نیز بر مشکلات این بخش بیش از پیش بیافزاید. تعیین سقف برای اجاره بها یکی از اقداماتی بود که دولت بر خلاف برخی انتقادها و ایرادهای صورت گرفته مجبور شد که آنرا اعمال کند. این برنامه اگر چه در دولت دهم نیز عملیاتی شده و موفقیت آمیز نبود اما دولت دوازدهم و ستاد مبارزه با کرونا تصمیم بر این گرفت تا آنرا اجرایی کند.

گفته شده است که در جلسه فردا که به میزبانی کمیسیون عمران مجلس انجام می پذیرد به احتمال زیاد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و معاونان او نیز حضور خواهند داشت. 

این جلسه اگر چه به همت نمایندگان مجلس که در هفته های گذشته بر وضعیت بازار مسکن انتقاد داشته اند و آنرا به صورت مصاحبه علنی کرده اند، صورت خواهد گرفت اما نکته ای که باید مجلسی ها و دولتی ها بدانند این است که وضعیت بازار مسکن در حال حاضر به دلیل رشد نرخ ارز و طلا بوده است. مولفه هایی که هر بار با رشد قیمتی بر بازار مسکن تاثیر گذاشته اند.

اخیرا دولت و وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده اند که باید در بازار مسکن دخالت کرد. اقدامی که سالها به فراموشی سپرده شده بود. به همین منظور دولت در اواخر ماه گذشته تصمیم بر این گرفت تا با سرعت دهی به طرح اقدام ملی مسکن، تسهیل صدور پروانه‌های ساختمانی، دریافت مالیات از خانه‌های خالی، الزام به اخذ کد رهگیری و ایجاد سقف قیمتی برای اجاره بها تا حدودی بازار مسکن را سر و سامان دهد.

گفته می شود در جلسه فردا در کمیسیون عمران مجلس نمایندگان بخش خصوصی، انبوه سازان و سازندگان نیز حضور خواهند داشت. انبوه سازان بر این باور هستند که باید دولت و مجلس در تصمیمات خود بخش خصوصی و سازندگان را نیز دخالت دهد و از نظرات آنها در جهت حل مشکلات ساخت و ساز بهره بگیرد.

سازندگان و انبوه سازان می گویند باید با تسهیل فضای کسب و کار به سمت تولید مسکن حرکت کرد. 

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه این کمیسیون به دنبال آن است تا نسخه ای واقعی برای خروج از وضعیت کنونی بازار تولید مسکن و کاهش تلاطمات بازار تدوین کند، گفت: در شرایط کنونی بازار مسکن به حال خود رها شده از این رو وزیر راه و شهرسازی باید راهکارهایی را برای خروج بازار از وضعیت کنونی ارائه کند.

در این خصوص محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز معتقد است که با همفکری سایر قوا برای هم افزایی و ساماندهی بازار مسکن می توانیم به اهداف خود نزدیک شویم.

متوسط قیمت مسکن در خرداد ماه امسال باز هم رشد کرد و به متری ۱۹ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل دو میلیون تومان افزایش یافته است.

کد خبر: ۲۸٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha