۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
۵ غذای محلی اهواز که حتما باید امتحان کنید

۵ غذای محلی اهواز که حتما باید امتحان کنید

خطه خوزستان به‌قدری شگفت‌انگیز و دیدنی است که همه افراد باید حداقل یک بار به این ناحیه سفر کنند. شهر اهواز با مردمان خون‌گرم و شط کارون پرتلاطم، چنان جاذبه‌ای دارد که مسافران را مجذوب خود می‌کند.

به گزارش بازار، خطه خوزستان به‌قدری شگفت‌انگیز و دیدنی است که همه افراد باید حداقل یک بار به این ناحیه سفر کنند. شهر اهواز با مردمان خون‌گرم و شط کارون پرتلاطم، چنان جاذبه‌ای دارد که مسافران را مجذوب خود می‌کند. از دیگر نکات مثبت اهواز، می‌توان به غذاهای محلی خوش‌طعم و لذیذ آن اشاره کرد. به‌محض اینکه با بلیط قطار اهواز خودتان را به این شهر رساندید، باید در رستوران‌های اهواز طعم اصیل غذاهای جنوبی را بچشید. بدون شک عطر و طعم این غذاها در خاطرتان ماندگار خواهد شد. در ادامه این مطلب، شما را با پنج مورد از غذاهای محلی اهواز آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

معرفی محبوب‌ترین غذاهای محلی اهواز

غذاهای جنوبی عمدتا ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند. به‌عنوان مثال، ادویه بخش جدا نشدنی آن‌هاست و به‌فراوانی به‌کار می‌رود. هر یک از غذاهای اهوازی نقش‌آفرینی هنرمندانه طعم‌ها و ادویه‌های مختلف است که ترکیب فوق‌العاده آن‌ها هرگز از ذهنتان پاک نمی‌شود. ازسوی‌دیگر، محصولات دریایی نیز نقش قابل توجهی در غذاهای جنوبی ایفا می‌کنند.

انواع ماهی‌های لذیذ دریای جنوب به بهترین‌ شکل طبخ می‌شوند و طعمی متفاوت را ارائه می‌کنند. حتی در سس‌ها و چاشنی‌ها نیز از ماهی و مشتقات آن استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های غذاهای جنوبی می‌توان به تنوع آن‌ها اشاره کرد. در میان غذاهای اهوازی می‌توان از ساده‌ترین تا زمان‌برترین غذاها را مشاهده کرد. چند مورد از محبوب‌ترین غذاهای اهواز، در ادامه معرفی شده‌اند.

قلیه‌ماهی

قلیه‌ماهی را می‌توان محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای جنوب دانست که در سراسر کشور طرفداران خاص خود را دارد. این غذا به بهترین شکل طعم‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد تا در نهایت خورشتی همه‌چیزتمام با طعم نسبتا ترش به‌دست آید. اگرچه ممکن است قلیه‌ماهی را در شهرهای دیگر نیز طبخ کنند، اما قلیه‌ماهی هیچ‌کجا مانند اهواز، خوش‌طعم و اصیل نخواهد بود.

برای این غذا اغلب از ماهی شیر، سنگسر، هامور و… استفاده می‌شود. برای طبخ قلیه ماهی تمرهندی در آب خیسانده شده و به ترکیب سیر، پیاز، رب‌گوجه و سبزی‌های معطر افزوده می‌شود. پس از آماده شدن سس، ماهی‌های تکه‌تکه‌شده در آن پخته می‌شوند تا در نهایت قلیه‌ماهی خوش‌عطروطعم، آماده شود.

۵ غذای محلی اهواز که حتما باید امتحان کنید

فلافل

فلافل یکی از غذاهای سنتی اهواز است که نیاز به معرفی ندارد. این روزها در هر شهر کوچک و بزرگی فلافل به‌راحتی در دسترس است و حتی ساندویچی‌های کوچک نیز این غذای خوشمزه را طبخ می‌کنند. بااین‌حال طعم فلافلی که در شهر اهواز میل می‌کنید با تمام فلافل‌هایی که پیش‌تر امتحان کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. فلافل یک غذای ساده و سریع محسوب می‌شود که از ترکیب نخود و ادویه‌های مختلف تهیه خواهد شد. نکته مهم درباره فلافل، ادویه‌هایی است که به آن افزوده می‌شوند. فلافل جنوبی با نخود، سیب‌زمینی، پودر زیره، تخم گشنیز، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه طبخ می‌شود. بااین‌حال برخی از فلافلی‌های اهواز فوت کوزه‌گری خاصی را به‌کار می‌گیرند تا خوش‌طعم‌ترین فلافل را به مشتریان ارائه کنند.

سمبوسه

هیچ کسی پیدا نمی‌شود که دوران کودکی‌اش را با سمبوسه یا چیزی شبیه به آن به یاد نیاورد؛ خصوصا اگر اهل اهواز باشد. سمبوسه یک غذای ساده و ارزان است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. سمبوسه اصلی اهواز از پوره سیب‌زمینی، پیاز، ادویه، جعفری و نان لواش تهیه می‌شود. این ترکیب اگر چه ساده به‌نظر می‌رسد، اما دنیایی از طعم را ارائه می‌دهد. ترکیب جعفری با سیب‌زمینی و نان لواش سرخ‌شده در کنار سس قرمز غوغا می‌کند. اگر با بلیط قطار اهواز به این شهر سفر کردید، هیچ فرصتی را برای نوش جان کردن یک سمبوسه اهوازی از دست ندهید.

کبه عربی

اگر هوس کبه عربی کرده‌اید، هیچ‌کجا مثل اهواز برای چشیدن طعم این غذا مناسب نیست. در شهر اهواز کبه عربی بسیار محبوب است و اغلب بانوان اهوازی این غذا را در خانه طبخ می‌کنند. در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها نیز می‌توانید این غذا را با بالاترین کیفیت پیدا کنید. برخی از افراد، کبه را با عدس و برنج درست می‌کنند و برخی دیگر، از بلغور گندم استفاده می‌کنند. این غلات به‌صورت پخته‌شده مانند یک دورپیچ در اطراف گوشت چرخ‌شده، پیاز، جعفری و ادویه‌ها قرار می‌گیرند و سپس در روغن فراوان سرخ می‌شوند. این خوراکی خوشمزه و ترد را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

۵ غذای محلی اهواز که حتما باید امتحان کنید

امگِشِت

امگشت از دیگر غذاهای محبوب جنوب است که می‌توانید آن را در رستوران‌های شهر امتحان کنید. این غذا در حقیقت یک نوع پلوی مخلوط است که با ماهی نمک‌سودشده تهیه می‌شود. در اهواز از ماهی قباد برای امگشت استفاده می‌شود؛ اما می‌توان از ماهی‌های دیگر و حتی ماهی تازه نیز استفاده کرد. سبزی‌های معطری نظیر شوید و گشنیز در امگشت، طعم و عطر خوبی به آن می‌دهند و کشمش نیز طبع سرد ماهی را خنثی می‌کند. استفاده از ادویه‌های مختلف این پلوی ساده را به شاهکاری تبدیل خواهند کرد که فقط در شهر اهواز می‌توانید طعم آن را بچشید.

با فلای تودی از شب‌های کارون لذت ببرید

علاوه‌بر پنج غذایی که در این فهرست به آن‌ها پرداختیم، اهواز غذاهای محلی دیگری نیز دارد که شرح مفصل آن‌ها در این فرصت کوتاه امکان‌پذیر نیست. غذاهایی مثل نافله، ماهی‌صبور تنوری، قلیه‌میگو، اوپیوزی و حمیسه، از جمله غذاهای محلی اهواز هستند که می‌توانید در رستوران‌های شهر طعم آن‌ها را بچشید.

برای سفر به اهواز، می‌بایست بلیط قطار یا هواپیما را تهیه کرده و پس از رزرو اقامتگاه راهی سفر شوید. پیشنهاد ما برای داشتن سفری آسوده و آرام، مراجعه به پلتفرم فلای تودی است. این مجموعه از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه خدمات گردشگری آغاز کرده و به‌سرعت، به یکی از بهترین‌های این حوزه تبدیل شده است. درحال‌حاضر وبسایت و اپلیکیشن فلای تودی، انواع گوناگونی از خدمات را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت به مسافران ارائه می‌کند. برای خرید بلیط قطار اهواز، بلیط هواپیما، رزرو هتل و یا حتی رزرو تور و اخذ ویزای توریستی، می‌توانید به سایت مجموعه فلای تودی مراجعه کنید. بدون شک با همراهی این مجموعه، به هیچ مرجع دیگری نیاز نخواهید داشت.

کد خبر: ۲۸۴٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha