۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
از سال ۹۷ تاکنون ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده نشده است
سخنگوی دولت:

از سال ۹۷ تاکنون ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده نشده است

ربیعی، سخنگوی دولت هشدار داد: صادرکنندگانی که تا پایان تیر ارز ناشی از صادراتشان را به کشور بازنگردانند کارت بازرگانی شان ابطال می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، علی ربیعی در نشست خبری با تبیین مباحث مطرح در جلسه امروز ستاد اقتصادی دولت گفت: در این جلسه که ساعاتی پیش برگزار شد مباحثی درباره تامین ارز و کاهش قیمت آن مطرح شد.

وی تصریح کرد: از سال ۹۷ تاکنون ۲۷ میلیارد دلار ارز باید از طریق صادرکنندگان به کشور بازمی گشت که تاکنون بازگردانده نشده است.

ربیعی گفت: طبق ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، کارت بازرگانی صادرکنندگانی که تا پایان تیر ارز حاصل از صادراتشان را بازنگردانند و میزان بازگشت ارز آن‌ها در حد صفر بوده است ابطال می‌شود البته واحدهای تولیدی از این موضوع مستثنی می‌شوند تا تولید متوقف نشود.

وی با قدردانی از صادرکنندگانی که در ایفای تعهداتشان برای بازگشت ارز، بهنگام عمل کرده اند، افزود: مقرر شده است که برای این افراد تمهیدات تشویقی درنظر گرفته شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: براساس هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت، کمیته نظارت و تخصیص ارز جلساتش را با حضور نمایندگان قوه قضاییه و دادستانی کل کشور تشکیل خواهد داد و با دعوت از صادرکنندگان شیوه بازگرداندن ارز مشخص می‌شود.

ربیعی همچنین با تکذیب مباحث مطرح درخصوص محدودیت در واردات گوشی همراه و تاثیر آن بر افزایش قیمت‌ها گفت: گفته شده است که واردات تلفن‌های همراه بالای ۳۰۰ دلار ممنوع شده درحالیکه آنچه اعلام شده مربوط به صورتجلسه تصمیمات کارگروه مشترک ارزی بوده و هیچ ابلاغی صورت نگرفته و تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.

وی افزود: وزارت صمت ابلاغی در این باره به گمرکات نداشته و هیچ تغییر رویه‌ای در واردات این کالا نشده است.

سخنگوی دولت همچنین از اقدامات لازم برای پرداخت قسط دوم اعتبار حمایت از وزارت بهداشت از طریق صندوق توسعه ملی خبرداد و تاکید کرد: امسال کل مطالبات پرستاران باید پرداخت شود.

ربیعی افزود: دستور لازم در این باره و نیز برای استخدام‌هایی که باید در این حوزه انجام شود به رئیس سازمان برنامه و بودجه داده شده است تا خود را برای آینده آماده کنند.

فعالیت مشاغل گروه سه و چهار در شهرهای قرمز ممنوع شد
سخنگوی دولت گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مشاغل گروه سه و چهار را در شهرهای با وضعیت قرمز ممنوع کرد، در تهران نیز طبق پیشنهاد ستاد استان، درباره فعالیت برخی مشاغل تصمیم گیری خواهد شد.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به گزارش‌های واصله در کمیته‌ها و جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، تصریح کرد: کرونا موضوع اصلی دولت و جامعه است.

وی افزود: در این مدت دستاوردهای مهمی، چون افزایش توان علمی و مهارتی، گسترش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت، ایجاد ساختارهای دورا پزشکی و کلینیک مجازی، اجتماعی شدن نظام سلامت و افزایش یادگیری مردم برای زندگی همراه با رعایت مسائل بهداشتی را داشتیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: خوشبختانه کاهش مرگ و میر به رغم افزایش مراجعه کنندگان را شاهد بودیم، نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به تداوم و همزمانی کرونا با آنفولانزا در پاییز پیش رو است.

ربیعی گفت: با توجه به اینکه پیش بینی برای زمان پایان بیماری کرونا فعلا وجود ندارد، افزایش تخت و زیرساخت‌ها با سرعت زیاد کماکان ادامه دارد و خوشبختانه درحال حاضر هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

وی افزود: از مجموع تخت‌هایی که نیروهای مسلح عزیز فراهم کرده بودند، بهره برداری نشد، چرا که تخت‌های بیمارستانی کافی بود و هشت هزار تخت بیمارستانی جدید هدف گذاری شده است که ان شاءالله بتوانیم تا پایان کار دولت این طرح‌ها را تکمیل و بهره برداری کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: عادی انکاری، رعایت نکردن فاصله اجتماعی و حضور در تجمعات غیر ضرور، عامل اصلی گسترش بیماری در تمام استان‌های درگیر بوده است.

ربیعی افزود: در برخی از استان ها، اپیدمی با تاخیر شروع و در نتیجه حرکت به سوی اوج بیماری نیز دیرتر صورت گرفت، اما تمام شواهد نشان می‌دهد که رعایت نکردن و بی اهمیت شمردن این بیماری و همچنین شاید به نوعی خستگی جامعه از آثار روحی و روانی کرونا، عامل گسترش این بیماری بوده است.

وی گفت: دو عامل موفقیت در مدیریت کرونا بدون تردید؛ توانایی نظام سلامت و درمان کشور و همکاری مردم و جامعه با این نظام بوده است، بنابراین در هر جلسه ستادملی مقابله با کرونا، باتوجه به این بحث و ضرورت فرهنگ سازی در تصمیم گیری، الزاماتی برای مراعات در نظر گرفته می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک، افزود: طبق اطلاعات ارائه شده در ستاد ملی مقابله با کرونا؛ استفاده از ماسک در طرفین تا ۹۹ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند.

ربیعی خاطر نشان کرد: این بدان معناست که اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کرده باشد، امکان درگیری و شیوع این بیماری بسیار پایین است.

وی ادامه داد: متاسفانه مراعاتی که سالمندان کشور در روزهای اولیه شیوع این بیماری داشته اند، کمتر شده و به توصیه‌ها توجه نشده است و بنابراین امروز سالمندان بیشتر مورد حمله این بیماری قرار می‌گیرند.

سخنگوی دولت گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مشاغل گروه سه و چهار را در شهرهای با وضعیت قرمز ممنوع کرد و در تهران نیز طبق پیشنهاد ستاد استان درباره فعالیت برخی مشاغل تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: مصونیت اماکن و محیط‌های عمومی مثل پاساژها با مدیران این مجموعه هاست و در صورت تخلف با نظر بازرسی وزارت بهداشت به مدت یک هفته تا اصلاح کار فعالیت این اماکن تعطیل خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: هیچ پیش بینی و چشم اندازی برای زمان پایان کرونا در کشور نداریم، بعلاوه اینکه هیچ دارو و درمان مستقیم نیز وجود ندارد.

ربیعی تاکید کرد: راهکار بزرگ در مقابله با کرونا، ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است.

دولت آماده تعامل با تمام قوا و نهادهای کشور است
 سخنگوی دولت گفت: دولت آماده تعامل با تمام نهادها و قوای کشور و آماده شنیدن تمام انتقادات است.

ربیعی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران تاکید کرد: حفظ تکثر و بیان دیدگاه‌های انتقادی، نشانه نشاط و سرزندگی و مردم سالاری در جامعه است و تمام قوا باید در قبال یکدیگر به گونه‌ای سخن بگویند که زمینه ساز امیدآفرینی در جامعه باشد.

وی افزود: امروز کشور در شرایط دشوار بین المللی و اجتماعی است و باید با حفظ ادب و نگاه غیرتخریبی مباحثه جایگزین منازعه شود و نباید اینگونه احساس شود که مشاجره در ساخت قدرت وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص جزئیات مذاکرات توافقنامه همکاری‌های ۲۵ ساله با چین گفت: دولت هیچ نکته محرمانه‌ای با مردم ندارد و تلاش کرده تمام شبهات را به مردم توضیح دهد، درمورد این مذاکرات نیز دولت هیچ موضوع مخفی با مردم ندارد و از زمانی که اقای شینگ با مقام معظم رهبری صحبت کردند و این قرارداد مطرح شد به مردم گفته شد.

ربیعی اضافه کرد: در سفر سال گذشته اقای ظریف به چین هم این موضوع مطرح شد، زمانی که دولت چین به پیش نویس ما پاسخ داد این موضوع مطرح شد زمانی که امادگی برای مذاکره صورت گرفت به مردم اعلام شد و زمانی هم که توافقی حاصل شود اعلام خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات نهایی برای توافق در حال انجام است و خط کشی و تقسیم بندی میان کشورها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و تقسیم بندی غرب و شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد.

ربیعی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول ثابت، خود را در انتخاب ناگزیر میان غرب و شرق قرار نمی‌دهد محدودیت ما فقط در قبال رژیم صهونیستی است سیاست خارجی ما متعادل مستقل و ازاد دنبال می‌شود و برنامه ۲۵ ساله هم که مورد توجه و حمایت رهبری بوده برهمین اساس طراحی شده و نقشه راهی است که در همکاری‌های بلند مدت طراحی شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این برنامه ۲۵ ساله نقشه راهی است که همکاری‌های بلند مدت میان دو کشور را مشخص می‌کند افزود: این توافقنامه زمینه‌های همکاری و انتقال تجارب متقابل را مشخص می‌کند و جمهوری اسلامی ایران اماده است با تمام کشورهایی که حاضر به مشارکت و همکاری بلند مدت با ایران بر اساس احترام متقابل هستند این تجربه را تکرار کند.

وی خاطرنشان کرد: به همه کسانی هم که مدام جمهوری اسلامی ایران و و دولت را به تمایل به شرق یا به غرب متهم کنند می‌گویم که حقایق را آن گونه که هست ببینند و از دامن زدن به شایعات بی اساس خودداری کنند.

ربیعی تاکید کرد: تاکنون هیچ توافقی برای واگذاری زمین و جا و بندر به چین و مسائلی که در شایعات مطرح شده انجام نشده است.
 
کشورهای جهان در برابر اراده امریکا بایستند
 سخنگوی دولت با تاکید بر لغو کامل محدودیت‌های تسلیحاتی ایران از اکتبر ۲۰۲۰ طبق مفاد صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت؛ از همه کشورهای جهان خواست در برابر اراده امریکا برای بازگرداندن قانون جنگل بایستند.

علی ربیعی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص واکنش کشورمان در صورت لغونشدن تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران؛ آن را نقض آشکار و نابخشودنی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

وی تصریح کرد: نگرانی ما از این اقدام، نابودی کامل برجام است.

ربیعی هشدار داد: البته این موضوع را قبلا به همه طرف‌ها ابلاغ کرده ایم و شرکای ما در برجام، امریکا و اعضای شورای امنیت درخصوص جدیت ما در اقدامات متقابل اطمینان دارند.
وی اتفاق نظر کشورهای باقیمانده در برجام در نشست اخیر شورای امنیت بر اهمیت برجام و دست رد آن‌ها بر سینه امریکا را امیدوارکننده دانست و یادآوری کرد: پایبندی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌تواند گزینشی باشد.

سخنگوی دولت با فراخوان کشورها به ویژه اروپایی‌ها به مقاومت در برابر قانون شکنی امریکا در لغو تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان بار دیگر هشدار داد: اگر امریکا در این زمینه موفق شود هیچ کشوری از پیامدهای ویرانگر نابودی حکومت قانون در جهان ایمن نخواهد شد.

ربیعی، تعهد کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ را آزمونی بزرگ در دفاع از تمدن مشترک جهانی و نقطه سرنوشت سازی برای آینده تعاملات بین المللی برشمرد.

وی تاکید کرد: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، واردات یا صادرات تسلیحاتی از جانب جمهوری اسلامی ایران به مدت ۵ سال محدود به دریافت مجوز قبلی شده بود که این محدودیت از اکتبر ۲۰۲۰ و آغاز ورود به ششمین سالروز اجرای برجام به طور خودکار باید منقضی شود و این یکی از مفاد صریح این قطعنامه است که معتقدیم باید به طور کامل انجام شود.
 
ادبیات هنجارشکن درباره حادثه نطنز عبور از خط قرمز است
سخنگوی دولت درباره حادثه نطنز با اشاره به اینکه برخی رسانه‌های وابسته به موساد می‌خواهند تصویری قدرتمند از اسرائیل بسازند گفت: حتی تولید ادبیات هنجارشکن درباره نطنز به منزله عبور از خطوط قرمز صلح و امنیت جهان است.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز گفت: برخی رسانه‌های وابسته به موساد سعی داشتند یک تصویر قدرتمند از رژیم اسرائیل بسازند و این حادثه را مرتبط به رژیم صهیونیستی کردند.

وی ادامه داد: هر چند مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند ما از وقوع این حادثه استقبال می‌کنیم، اما از پذیرش آن صریحاً خودداری کردند؛ این فضا سازی‌ها برای آن‌هایی که عملیات روانی را می‌دانند آشناست.

ربیعی با اشاره به اینکه، چون چنین اقداماتی با ماهیت شرور اسرائیل هماهنگ است زمینه پذیرش آن هم وجود دارد گفت: به این رژیم می‌خورد که این نوع شرارت‌ها را انجام بدهد، اما به این موضوع باید توجه داشته باشیم که تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه حمله به تاسیسات هسته‌ای ما حتی اگر از طریق رسانه‌ها هم باشد عملاً گام نهادن در مسیر عبور از خطوط قرمز مربوط به صلح و امنیت جهانی است.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه جامعه بین الملل باید نسبت به تولید این ادبیات سازی خطرآفرین واکنش نشان دهد اظهار داشت: قطعا ما به هر جمع بندی در مورد دخالت خارجی در ماجرای نطنز برسیم اعلام خواهیم کرد؛ و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی در این باره را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره جلسه مجلس با وزیر امور خارجه و نوع همکاری دولت و مجلس گفت: از زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد مبنای ما همکاری و تعامل با مجلس بود؛ رئیس جمهور از مجلس جدید استقبال و دست همکاری به سوی مجلس دراز کرد.

ربیعی با تاکید براینکه دولت برای حق قانونگذاری و نظارت مجلس احترام قائل است تاکید کرد: عبور از بحران‌های عظیم خارجی اقتصادی و اجتماعی قطعا با همکاری همه قوا محقق می‌شود و عبور عزتمندانه از این شرایط بدون همکاری مسئولانه به جایی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه همراه نبودن مجلس، قوه قضائیه و دولت با هم به زندگی مردم آسیب می‌زند گفت: دولت انتظار دارد نمایندگان حسن نیت خود را نشان دهند.

ربیعی ادامه داد: مردم رفتار ما برای کاستن از آلامشان را زیر نظر دارند و به همین دلیل لازم است همه ما با حساسیت بیشتری با مسائل کلان روبرو شویم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اولویت دولت پیگیری ۶۸ لایحه معوقه در مجلس است ادامه داد: انتظار داریم مجلس هم این مسئله را به اولویت خودش تبدیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور نیز گفت: این حق سلب ناشدنی مجلس شورای اسلامی است، اما معتقدیم این وظیفه شناسی در سایه رعایت همه ملاحظات دیگر می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند ما به طور جدی نگران هستیم که سوال شتاب زده از رئیس جمهور در حالی که مجلس به تازگی کار خود را آغاز کرده به جای کمک به امور اجرایی و قانونگذاری اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: ما پیشنهاد می‌کنیم نمایندگان سوالشان را اول در کمیسیون تخصصی مربوطه مطرح کنند و با یک آهنگ منطقی و مرسوم وزراء برای تبادل نظر در مجلس حاضر شوند بعد نمایندگان ببینند آیا پاسخی برای این سوالات می‌گیرند یا خیر؟

وی تاکید کرد: در غیراین صورت ما فکر می‌کنیم طرح این سوال نتیجه بخش نیست؛ جامعه نیاز به آرامش دارد و عبور از شرایط امروز کشور مستلزم تعامل است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سوال از رئیس جمهور را اقدامی بجا و امیدبخش نمی‌دانیم گفت: درباره سوالات از رئیس جمهور در شرایط کنونی چشم انداز همکاری و رفع مشکلات مردم را نمی‌بینم.

ربیعی همچنین با اشاره به حضور وزیر امور خارجه درمجلس و حواشی ایجاد شده نیز تصریح کرد: این اتفاق باعث حیرت مردم و دولت شد؛ کمتر وزیری بوده است که با صفاتی، چون متدین، امین و دارای غیرت ملی از سوی مقام معظم رهبری معرفی شود و سزاوار نبود که آقای ظریف از سمت دوستان و خودی‌ها این گونه مورد تهمت قرار گیرد.
 
ادبیات هنجارشکن درباره حادثه نطنز عبور از خط قرمز است
سخنگوی دولت درباره حادثه نطنز با اشاره به اینکه برخی رسانه‌های وابسته به موساد می‌خواهند تصویری قدرتمند از اسرائیل بسازند گفت: حتی تولید ادبیات هنجارشکن درباره نطنز به منزله عبور از خطوط قرمز صلح و امنیت جهان است.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه نطنز گفت: برخی رسانه‌های وابسته به موساد سعی داشتند یک تصویر قدرتمند از رژیم اسرائیل بسازند و این حادثه را مرتبط به رژیم صهیونیستی کردند.

وی ادامه داد: هر چند مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند ما از وقوع این حادثه استقبال می‌کنیم، اما از پذیرش آن صریحاً خودداری کردند؛ این فضا سازی‌ها برای آن‌هایی که عملیات روانی را می‌دانند آشناست.

ربیعی با اشاره به اینکه، چون چنین اقداماتی با ماهیت شرور اسرائیل هماهنگ است زمینه پذیرش آن هم وجود دارد گفت: به این رژیم می‌خورد که این نوع شرارت‌ها را انجام بدهد، اما به این موضوع باید توجه داشته باشیم که تولید ادبیات هنجارشکن در زمینه حمله به تاسیسات هسته‌ای ما حتی اگر از طریق رسانه‌ها هم باشد عملاً گام نهادن در مسیر عبور از خطوط قرمز مربوط به صلح و امنیت جهانی است.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه جامعه بین الملل باید نسبت به تولید این ادبیات سازی خطرآفرین واکنش نشان دهد اظهار داشت: قطعا ما به هر جمع بندی در مورد دخالت خارجی در ماجرای نطنز برسیم اعلام خواهیم کرد؛ و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمع بندی نهایی در این باره را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره جلسه مجلس با وزیر امور خارجه و نوع همکاری دولت و مجلس گفت: از زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد مبنای ما همکاری و تعامل با مجلس بود؛ رئیس جمهور از مجلس جدید استقبال و دست همکاری به سوی مجلس دراز کرد.

ربیعی با تاکید براینکه دولت برای حق قانونگذاری و نظارت مجلس احترام قائل است تاکید کرد: عبور از بحران‌های عظیم خارجی اقتصادی و اجتماعی قطعا با همکاری همه قوا محقق می‌شود و عبور عزتمندانه از این شرایط بدون همکاری مسئولانه به جایی نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه همراه نبودن مجلس، قوه قضائیه و دولت با هم به زندگی مردم آسیب می‌زند گفت: دولت انتظار دارد نمایندگان حسن نیت خود را نشان دهند.

ربیعی ادامه داد: مردم رفتار ما برای کاستن از آلامشان را زیر نظر دارند و به همین دلیل لازم است همه ما با حساسیت بیشتری با مسائل کلان روبرو شویم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اولویت دولت پیگیری ۶۸ لایحه معوقه در مجلس است ادامه داد: انتظار داریم مجلس هم این مسئله را به اولویت خودش تبدیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره سوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور نیز گفت: این حق سلب ناشدنی مجلس شورای اسلامی است، اما معتقدیم این وظیفه شناسی در سایه رعایت همه ملاحظات دیگر می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند ما به طور جدی نگران هستیم که سوال شتاب زده از رئیس جمهور در حالی که مجلس به تازگی کار خود را آغاز کرده به جای کمک به امور اجرایی و قانونگذاری اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: ما پیشنهاد می‌کنیم نمایندگان سوالشان را اول در کمیسیون تخصصی مربوطه مطرح کنند و با یک آهنگ منطقی و مرسوم وزراء برای تبادل نظر در مجلس حاضر شوند بعد نمایندگان ببینند آیا پاسخی برای این سوالات می‌گیرند یا خیر؟

وی تاکید کرد: در غیراین صورت ما فکر می‌کنیم طرح این سوال نتیجه بخش نیست؛ جامعه نیاز به آرامش دارد و عبور از شرایط امروز کشور مستلزم تعامل است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سوال از رئیس جمهور را اقدامی بجا و امیدبخش نمی‌دانیم گفت: درباره سوالات از رئیس جمهور در شرایط کنونی چشم انداز همکاری و رفع مشکلات مردم را نمی‌بینم.

ربیعی همچنین با اشاره به حضور وزیر امور خارجه درمجلس و حواشی ایجاد شده نیز تصریح کرد: این اتفاق باعث حیرت مردم و دولت شد؛ کمتر وزیری بوده است که با صفاتی، چون متدین، امین و دارای غیرت ملی از سوی مقام معظم رهبری معرفی شود و سزاوار نبود که آقای ظریف از سمت دوستان و خودی‌ها این گونه مورد تهمت قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha