۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
زنگ خطر برای واحدهای تولیدی کشور
در دیدار فعالان بخش خصوصی یزد با مدیران استانی مطرح شد

زنگ خطر برای واحدهای تولیدی کشور

نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت و معدن استان یزد با حضور فعالان اقتصادی و صاحبان کسب ‌وکارهای استان و جمعی از مدیران و معاونین دستگاه‌های دولتی استان یزد و نمایندگان مردم استان یزد در مجلس برگزار شد.

به گزارش بازار، نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت و معدن استان یزد با حضور فعالان اقتصادی و صاحبان کسب ‌وکارهای استان و جمعی از مدیران و معاونین دستگاه‌های دولتی استان یزد و نمایندگان مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی، به میزبانی مهندس کلانتر رئیس خانه صمت استان، با موضوع "جهش تولید با مشارکت مردم" برگزار شد.

دکتر فاطمی استاندار یزد با تاکید بر اجرایی شدن شعار امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، پای درد دل واحدهای مختلف تولیدی به ویژه بخش خصوصی نشست. در این نشست نماینده مردم یزد گفت: باید مردم را در توسعه تولیدات و سرمایه‌گذاری‌ها شریک کنیم و با محوریت مردم اقتصاد استان را پیش ببریم.

مهندس کلانتر رئیس خانه صمت یزد نیز مواردی چون تعامل با بخش خصوصی با محوریت خانه صمت استان، ارائه برنامه‌های بلند مدت برای مشارکت مردمی، برخورد با فساد در تمام مراتب، حاکمیت قانون و ایجاد چابکی، مهارت و توسعه زیرساخت‌ها را مطرح گردند.

مهندس دستمالچیان رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز خواستار موکول شدن تعطیلی پنجشنبه‌ها به روزهای شنبه شد و افزود: به این دلیل که روزهای تعطیل ایران با تعطیلات جهانی مطابقت داشته باشد و تجارت فرامرزی با مشکل و تاخیر روبرو نشود لازم است این درخواست بخش خصوصی مورد توجه قرار بگیرد. وی همچنین خواستار کمترشدن تنگناهای ایجاد شده توسط دولت برای تولیدکنندگان شد.

در این جلسه دکتر زمانی‌فرد مدیرعامل مجتمع صنایع لاستیک یزد، ابتدا رسیدن به خودکفایی و استقلال صنعتی کشور را بعنوان چشم‌انداز و نتیجه اقدام عملی برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ برشمرد و سپس به دغدغه‌های صنایع کشور از جمله صنعت تایر را اشاره نمودند. وی در ادامه بیان داشت، الزام شرکت‌های تولیدی به ثبت برنامه تولید سال ۱۴۰۳ در سامانه تجارت به منظور تخصیص منابع ارزی و کنترل تولید از سوی وزارت صمت، مصداق عینی دخالت دولت در امور تخصصی بنگاه‌های تولیدی و مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه توسعه کشور و همچنین فرمایش مقام معظم رهبری می‌باشد.

همچنین با در نظر داشتن تولید ۳۵۰هزارتن تایر در سال ۱۴۰۲ توسط تایرسازان داخلی بیان داشتند: تخصیص ۴۰۰/۱ میلیون دلاری برای واردات بیش از ۵۰۰هزارتن تایر در سهمیه‌بندی ارز از سوی وزارت صمت برای سال ۱۴۰۳، منجر به واردات ۴۵۰هزارتن تایر مازاد بر نیاز کشور خواهد شد که این موجب ورشکستگی و تعطیلی کامل کارخانجات تولید تایر کشور می‌گردد.

علاوه بر موارد فوق، تعیین سهمیه ارزی برای صنایع تولیدی بر مبنای میزان ارز جذب شده در سال ۱۴۰۲ در شرایطی که اولا در چندین ماه در سال گذشته سهمیه ارزی به صنایع تخصیص نیافته و منجر به رکود تولید در سال ۱۴۰۲ گردیده، ثانیا انتقال سهیمه ارزی کالاهای ترخیص نشده سال‌های ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ که منجر به کاهش سهمیه مالی ۱۴۰۳ می‌شود و ثالثا افزایش نرخ جهانی مواد اولیه که نیاز به سهمیه ارزی بیشتری را طلب می‌نماید و رابعا لزوم افزایش تولید برای تحقق شعار سال و همچنین برنامه‌های شرکت که نیاز به تامین ارز بیشتری نسبت به سال قبل دارد، همگی تحت تاثیر قرار گرفته و حفظ روند کنونی تولید را برای شرکت‌های صنعتی با مشکل جدی روبرو می‌سازد.

دکتر زمانی‌فرد در ادامه به تخصیص سهمیه ارزی فصلی برای صنایع از جمله صنعت تایر اشاره داشت که بدون توجه به نیاز بازار و فصل مصرف تایر در کشور صورت پذیرفته و به همراه دیگر مدیران صنعتی استان بیان داشتند که شایسته و بایسته است استاندار محترم یزد، نمایندگان محترم مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل محترم استان نسبت به رفع این موانع اقدام نمایند.

وی با بیان اینکه این امر متاسفانه نتیجه‌ای جز تعطیلی کارخانجات در آینده‌ای نزدیک نخواهد داشت اظهار کرد: وزارت صمت می‌بایست همراه تولیدکنندگان باشد و با همراهی کردن کارخانجات تولیدی داخل، آنها را در راستای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم یاری رساند. وی در ادامه همچنین به سازمان صمت استان یزد پیشنهاد نمود تا کارگروهی متشکل از مسئولان ارشد استان و صاحبان و نخبگان صنعت تشکیل دهند تا با تشریک مساعی و استماع نظرات همه ذینفعان و دست اندرکاران بتوان به نقشه راهی دقیق برای توسعه تولید و صنعت استان دست یافت.

دکتر زمانی‌فرد به دیگر دغدغه‌های صنعت حال حاضر در خصوص تعیین سهمیه ارزی برای سال ۱۴۰۳ به میزان ارز دریافت شده در سال ۱۴۰۲ اشاره نمود بیان داشت پروسه ثبت سفارش و تخصیص ارز از آخر اسفند ۱۴۰۲ تاکنون برای تعیین سهمیه فصلی از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی متوقف شده و باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۲ بخشی از خرید مواد اولیه سال گذشته و سنوات قبل که منجر به کاهش آمار و میزان ارزی واحدها شده، تاخیر در تخصیص ارز در بانک مرکزی، افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته، قطعی آب، برق و گاز که موجب کاهش تولید می‌گردد، عدم ثبت سفارش در ۴ ماهه اول سال و... اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به شعار سال ۱۴۰۳ افزود: افزایش بهره‌وری کارخانه به میزان ۳۰ درصد را برای سال جاری در برنامه تولید خود داریم. در این جلسه مهندس فنایی مدیرگروه شرکت‌های الکتروکویر یزد نیز تحقق شعار سال را به شرط عدم دخالت‌های بیجای دولت در روند تولید منوط کرد و به مقایسه دیدگاه های توسعه بخش خصوصی در ایران و آلمان پرداخت.

دکتر صادقیان رئیس هیئت مدیره گروه ستاره کویر یزد نیز خواستار اهمیت دادن و گسترش مراکز فنی حرفه‌ای در استان شد و دلیل آن را وجود مازاد محصلان بدون مهارت و نبودن نیروی کار ماهر برشمرد و ابراز امیدواری کرد که ارزش پول ملی حفظ شود تا مسیر برای تولیدکنندگان روشن‌تر باشد. در پایان این جلسه دکتر صادقیان مدیرکل سازمان صمت از برنامه‌ریزی برای تشکیل کارگروه‌های اقتصادی با حضور نمایندگان استانداری، نمایندگان مردم در مجلس، سازمان صمت، دیگر تشکل‌های استانی و نخبگان صنعت خبر داد. دکتر فاطمی استاندار یزد نیز پس از شنیدن به دغدغه‌های صنعتگران قول داد که حتما این موارد را در جلسه هیئت دولت مطرح و پیگیری کند.

واحد روابط عمومی مجتمع صنایع لاستیک یزد

کد خبر: ۲۸۳٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha