۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
افت سرمایه گذاری های فسیلی |تولید برق از تجدید پذیرها در قاره سبز ۳۰  درصد بیشتر شد
سهم ۹۰ درصدی سوخت های فسیلی از تولید برق ایران

افت سرمایه گذاری های فسیلی |تولید برق از تجدید پذیرها در قاره سبز ۳۰ درصد بیشتر شد

امسال سرمایه گذاری جهانی در انرژی های نو به حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار می رسد و سهم سرمایه گذاری های فسیلی به حدود ۸۰۰ میلیارد دلارافت می کند.

بازار؛ گروه آب و انرژی: توسعه انرژی های تجدید پذیر با سرعت بالایی در حال انجام است طوری که ۳۰ درصد از برق فسیلی اروپا در ۲ سال گذشته با برق تجدید پذیر جایگزین شده است.

سهم تولید برق با سوخت های فسیلی در قاره اروپا در مارچ ۲۰۲۴ به ۲۷.۶ درصد سقوط کرده است. این در حالی است که این سهم در مارچ ۲۰۲۳ حدود ۳۳.۲ درصد و در مارچ ۲۰۲۲ هم حدود ۴۱.۱ درصد اعلام شده بود

بر اساس آماری که اعلام شده سهم تولید برق با سوخت های فسیلی در قاره اروپا در مارچ ۲۰۲۴ به ۲۷.۶ درصد سقوط کرده است. این در حالی است که این سهم در مارچ ۲۰۲۳ حدود ۳۳.۲ درصد و در مارچ ۲۰۲۲ هم حدود ۴۱.۱ درصد اعلام شده بود.

بر اساس آمار اعلامی امسال سرمایه گذاری جهانی در انرژی های نو به حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار می رسد و سهم سرمایه گذاری های فسیلی به حدود ۸۰۰ میلیارد دلارافت می کند. لازم به یادآوری است که نصف این مقدار برای نگهداشت وضعیت موجود و بقیه پروژه های بخش گاز و ال ان جی هستند.

بد نیست که نکاهی به وضعیت سرمایه گذاری برخی از کشورها در حوزه انرژی های تجدید پذیر داشته باشیم.

استرلیا اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از تجدید پذیرها تامین کرده و به تدریج تولید برق از زغال سنگ و گاز را کاهش دهد. در آلمان هم حدود ۵۱.۸ درصد یعنی چیزی حدود ۲۷۲.۴ تراوات ساعت از برق تولیدی مربوط به تجدید پذیرهاست. جالب است که بدانید آلمان جمعیتی تقریبا برابر ایران اما مساحتی یک پنجم ایران دارد. برای درک بهتر از پیشتازی این کشور در حوزه تولید برق از تجدید پذیرها باید بدانید که آلمانی ها در سال گذشته معادل کل برق مصرفی ایران از تجدید پذیرها برق تولید کرده و در این زمینه در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته اند.

هند بیابان غیر قابل استفاده نمکی خود را بزرگترین نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده است. این نیروگاه که با هزینه ۲۰ میلیارد دلار در حال ساخت است، حدود ۵ سال دیگر به بهره برداری رسیده و با ۳۰ گیگاوات برق پاک، انرژی کافی برای برق ۱۶ میلیون خانه هندی را تامین خواهد کرد. گفته می شود که اندازه این مزرعه خورشیدی ۵ برابر مساحت شهر پاریس بوده و می تواند معادل برق مصرفی در کشور سوییس را در آنجا تولید کرد

این توسعه تنها به کشورهای اروپایی نیست. به عنوان مثال هند بیابان غیر قابل استفاده نمکی خود را بزرگترین نیروگاه خورشیدی تبدیل کرده است. این نیروگاه که با هزینه ۲۰ میلیارد دلار در حال ساخت است، حدود ۵ سال دیگر به بهره برداری رسیده و با ۳۰ گیگاوات برق پاک، انرژی کافی برای برق ۱۶ میلیون خانه هندی را تامین خواهد کرد. گفته می شود که اندازه این مزرعه خورشیدی ۵ برابر مساحت شهر پاریس بوده و می تواند معادل برق مصرفی در کشور سوییس را در آنجا تولید کرد.

حتی در کشورهایی همچون عربستان که حدود ۲۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در خود جای داده سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدید پذیر به شدت سرعت گرفته است.

اما در ایران همچنان سوخت های فسیلی سهمی حدود ۹۰ درصدی از تولید برق کشور را به خود اختصاص داد اند.

باباخانی کارشناس انرژی : متاسفانه مدیران انرژی ما پشت انرژی های فسیلی پنهان شده اند و گمان می کنند که می توانند با گاز کشی به روستاها عدالت را تقسیم کنند در حالیکه با این کار تنها سرمایه های کشور را بر باد می دهند

باباخانی در صفحه ایکس گفته که می گوید متاسفانه مدیران انرژی ما پشت انرژی های فسیلی پنهان شده اند و گمان می کنند که می توانند با گاز کشی به روستاها عدالت را تقسیم کنند در حالیکه با این کار تنها سرمایه های کشور را بر باد می دهند.

لازم به یادآوری است مصرف سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز به عنوان منابع انرژی غالب در کشورها باعث به وجود آمدن خسارات جبران‌ناپذیری برای بشریت خواهد شد. با افزایش جمعیت، افزایش تقاضا برای انرژی، مساله‌ای است که دولت‌ها به دنبال یافتن راه‌هایی برای پاسخگویی موثر به آن هستند، انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین مناسب برای سوخت‌های فسیلی هستند، زیرا قابل دسترس‌تر و کم هزینه‌تر از سایر سوخت‌ها بوده و مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی از بین می‌برند. با این وجود سهم تجدید پذیرها از تولید برق در کشور ما کمی از ۱۱۰۰ مگاوات بوده که تقریبا معادل یک درصد ظرفیت تولید برق در کشور است. البته دولت سیزدهم وعده داده که سهم تجدید پذیرها تا پایان این دولت به بیش از ۱۰ هزار مگاوات خواهد رسید. البته محرابیان وعده داده که عملیات احداث ۱۱ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در مقیاس‌های متوسط و بزرگ مقیاس در دست انجام است.

سهم هر از یک نیروگاه ها از تولید برق چقدر است؟

نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی بیشترین سهم را در ظرفیت منصوبه نیروگاهی ایران دارند. در زمان حاضر ۳۵ هزار و ۷۱۹ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در کشور داریم که ۳۸.۹ درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین واحدهای بخاری و گازی با ظرفیت اسمی ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات و ۲۳ هزار و ۳۳۰ مگاوات، به‌ترتیب سهمی ۱۷.۲ درصدی و ۲۵.۳ درصدی در تولید برق کشور دارند. درمجموع واحدهای حرارتی (بخاری، گازی و سیکل ترکیبی) با مجموع ۷۴ هزار و ۸۷۸ مگاوات، ۸۱.۴ درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در پایان ‌دی‌ماه ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی به ۱۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات رسید که ۱۳.۲ درصد از ظرفیت منصوبه نیروگاهی را شامل می‌شود.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت اسمی تولید برق کشور همچنان حدود یک‌درصد است و با مجموع ظرفیت ۱۱۲۰ مگاوات، ۱.۲ درصد از این ظرفیت، به نیروگاه‌های تجدیدپذیر (بادی، خورشیدی، زیست‌توده و برق‌آبی‌های کمتر از ۱۰ مگاوات) اختصاص دارد.

نیروگاه اتمی بوشهر که تنها نیروگاه اتمی کشور است، با ظرفیت ۱۰۲۰ مگاواتی، سهم ۱.۱ درصدی از ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ایران دارد. مجموع ظرفیت اسمی تولید برق در نیروگاه‌های تولید پراکنده و خودتأمین نیز به ۲ هزار و ۴۸۵ مگاوات می‌رسد که ۲.۷ درصد از ظرفیت اسمی تولید برق کشور است. همچنین واحدهای دیزلی با مجموع ۴۰۸ مگاوات، ۰.۴ درصد از ظرفیت تولید برق کشور را شامل می‌شوند.

کد خبر: ۲۸۳٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Hirad IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
      0 0
      اگر کسی خواست نیروگاه خورشیدی بسازه با شصت درصد قرارداد پروژه از جیب خودش یا وام ارزان میتونیم براش کارو اجرا کنیم و چهل درصد الباقی رو از درآمد نیروگاه پرداخت کنید ، بدون سود و بهره نه یک صفر نه یک صفر چهار پنج پنج پنج فرصت از دست ندید