۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهش تولیدات کشاورزی و دامپروری مردم پایه در مازندران/ مهاجرت معکوس با تولید گل و گیاه
بازار گزارش می دهد؛

جهش تولیدات کشاورزی و دامپروری مردم پایه در مازندران/ مهاجرت معکوس با تولید گل و گیاه

ساری- جهش تولید در صنعت دامپروری، کشاورزی و گل وگیاه در استان مازندران مستلزم توسعه کشاورزی با مشارکت مردم و طراحی برنامه های راهبردی است.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران با داشتن مواهب طبیعی، داشتن مزارع سرسبز و حاصلخیز نقش مهمی در تامین امنیت غذایی در کشور دارد و سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و دامی در استان تولید می شود.

نامگذاری سال جاری به جهش تولید با مشارکت مردم، ضرورت برنامه ریزی برای تقویت زیرساخت ها و تامین نیازمندی های فراروی جهت ارتقای میزان تولید در بخش های مختلف را ضروری می سازد.

در حال حاضر سهم استان مازندران در تولید محصولات دامی، کشاورزی و گل و گیاه در کشور بالا است و بخشی از تولیدات استان روانه سایر استان ها از جمله تهران می شود. دامپروری از جمله بخش های تولیدی در مازندران به شمار می رود و به تاکید فعالان این حوزه، دامپروری با حمایت متولیان امر به صنعتی سودده و پربازده تبدیل می شود.

دامدار مازندرانی با بیان این که دامپروری حرفه پردرآمد و با سود بالایی است، گفت: با این حال این صنعت نیازمند حمایت بیشتر است.

رضا کمالی در گفت وگو با خبرنگار بازار با اظهار این که اقدام به راه اندازی دامپروری نیمه مکانیزه کرده ام، افزود: شغل دامپروری شریف بوده و نیازمند حمایت مسوولان و متولیان امر است.

جهش تولیدات کشاورزی و دامپروری مردم پایه در مازندران

وی با اظهار این که دامپروری پردرآمد بوده و درصد سود آن بالا است، افزود: متاسفانه اقبال جوانان از این حرفه پردرآمد کم است و نسل دامداران روبه کهنسالی و سالخوردگی است.

یک دامدار مازندرانی: قیمت نهاده ها هر سال چندبرابر می شود و باید آن را از بازار آزاد تهیه کرد و این مساله سبب شده تا بسیاری از دامداران نسبت به فروش دام هایشانن اقدام کنند

وی بالابودن هزینه ها خوراک و نهاده ها را از جمله دغدغه ها و مسائل بیان کرد و گفت: قیمت نهاده ها هر سال چندبرابر می شود و باید آن را از بازار آزاد تهیه کرد و این مساله سبب شده تا بسیاری از دامداران نسبت به فروش دام هایشانن اقدام کنند.

این دامدار مازندرانی تصریح کرد: اگر از این حرفه حمایت شود می تواند منبع اشتغال خوبی برای جوانان در روستاها و حاشیه شهرها باشد و باید دامداری های کوچک و مکانیزه را در مناطق مختلف توسعه داد.

گل وگیاهان دارویی از جمله محصولات و ظرفیت های استان مازندران به شمار می رود و طرح توسعه آن در روستاهای محروم و بالادست استان با همت و به میدان آمدن دستگاه هایی نظیر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل در دستور کار قرار گرفته است.

رمضان غلامی فرماندار سوادکوه در گفت وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد:نسبت به پارسال شاهد افزایش سطح زیر کشت گل محمدی و گیاهان دارویی در زمین‌های کشاورزی از ۲ هکتار به ۱۵ هکتار هستیم.

مهاجرت معکوس روستایی با تولید گل وگیاه

غلامی با اشاره به بحث مهاجرت معکوس یادآور شد: در گذشته شاهد کوچ ۷۰ درصدی روستاییان این منطقه به سمت شهر بودیم اما امروز خدا را شاکریم که با آمدن امکانات به این روستاها شاهد برگشت روستاییان خواهیم بود.

فرماندار سوادکوه همچنین اعلام کرد: پیش بینی شده امسال ۵۰ هکتار زمین در شهرستان زیر کشت گل محمدی و گیاهان دارویی باشد اما این قول را می‌دهیم که تا ۱۰۰ هکتار افزایش یابد که لازمه آن شکل‌گیری کارگروه گیاهان دارویی با هدف بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها، افزایش قدرت‌ها و کاهش ضعف‌ها با همت مردم در جهت تحقق شعار سال است.

جهش تولیدات کشاورزی و دامپروری مردم پایه در مازندران


کشاورزی و زراعت از دیگر ظرفیت های مازندران برای جهش تولید است و با توجه به شروع فصل کشت و کار کشاورزی، تامین کود و نهاده از دغدغه های فعالان این بخش به شمار می رود.

بابک مومنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران مهمترین دغدغه استان را تأمین کودهای پایه زراعت برنج، تأمین کود سرک گندم و تأمین بذر مناسب و گواهی شده سال آینده برای گندمکاران مازندرانی برشمرد و معرفی مباشرین توانمند برای تهیه بذر را یک امر ضروری اعلام کرد و گفت: تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان برای تحقق جهش تولید یک امر اجتناب ناپذیر است.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: قطعا کود مورد نیاز کشاورزان استان مازندران تامین خواهد شد و در جهش تولید گندم مشکلی نخواهیم داشت، از سوی دیگر نظارت و مراقبت بیشتر از مزارع و حمایت از برنجکاران استان در آغاز فصل زراعت این محصول مورد توجه جدی قرار گیرد.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران: مازندران مورد دغدغه اساسی شرکت خدمات حمایتی در تأمین کود است و کود مورد نیاز شالیزارهای استان را در فصل کاشت تأمین خواهیم کرد تا برنامه‌های جهش تولید با قوت دنبال شود

وی با اشاره به رایزنی با مسوولان ملی برای تامین نهاده های کشاورزی گفت:گفت: قطعاً مازندران مورد دغدغه اساسی شرکت خدمات حمایتی در تأمین کود است و کود مورد نیاز شالیزارهای استان را در فصل کاشت تأمین خواهیم کرد تا برنامه‌های جهش تولید با قوت دنبال شود و علاوه بر این در صدد هستیم نیاز کودی باغات استان را هم تأمین کنیم.

مؤمنی با برشمردن سیاست های سازمان جهاد کشاورزی مازندران در راستای تداوم تولید مرغ و گوشت قرمز، درباره توسعه فعالیت‌های مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد مرغ بومی و رفع مشکلات صنعت طیور استان توضیحاتی ارائه داد.

وی همچنین از دغدغه‌های مربوط به تسهیلات سرمایه در گردش سورتینگ داران افزود: قرار شد پیگیری‌ها در سطوح ملی و وزارتخانه‌ای انجام شود و در فصل پیش رو با توجه به اجرای برنامه‌های جهش تولید در استان، در ابتدای فصل برداشت مرکبات موضوعات پیگیری و حل شوند.

مازندران 11 درصد گوشت سفید کشور را تامین می کند و بخش عمده ای از تولیدات آن روانه بازار بهمن می شود از این رو تامین نیازمندی های فراروی برای جهش تولید و رفع مشکلات این بخش الزامی به نظر می رسد.

جهش تولیدات کشاورزی و دامپروری مردم پایه در مازندران

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مازندران گفت: عمده تولیدات مرغ استان به دلیل بالا بودن کیفیت در تهران مصرف و عرضه می شود.

کیفیت بالای گوشت مرغ در مازندران

امیر میران آملی در گفت و گو با خبرنگار بازار در حاشیه کمیسیون تخصصی کشاورزی با بیان این که مازندران بخش عمده ای از مرغ مورد نیاز تهران را تامین می کند، اظهار کرد: گوشت مرغ استان کیفیت خاصی دارد و بیشتر تولیدات در تهران و میدان بهمن عرضه می شود.

وی با عنوان این که گوشت مرغ استان با کیفیت است، گفت: میزان تولید استان روند به رو به رشدی دارد و باید از ظرفیت های موجود برای توسعه تولیدات بهره گرفت.

وی برنامه ریزی برای پایداری تولیدات را امری مهم خواند.

بیش از دو هزار و ۴۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد که ۱۱ درصد گوشت مرغ کشور را تولید می کند. مازندران تامین کننده اصلی مرغ پایتخت است و روزانه حداقل ۱۵۰ تن گوشت مرغ به میدان بهمن و ۱۵۰ هزارقطعه مرغ زنده به کشتارگاه های تهران ارسال می کند و مرغداران مازندرانی برای جوجه ریزی و پایداری قیمت مرغ در داخل استان و تهران دغدغه دارند.

کد خبر: ۲۸۲٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha