۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
رکورد بیکاری در تاریخ شکسته شد
۲.۷ میلیارد نفر شاغل متاثر از کرونا هستند

رکورد بیکاری در تاریخ شکسته شد

در شرایطی که پیش بینی زمان پایان بحران کرونا غیر ممکن است، پیش بینی زمانی که دنیا از تبعات اقتصادی این بحران رهایی پیدا می کند هم امکان پذیر نیست. در این فضا اولین و مهمترین مساله ای که مردم با آن روبرو هستند بیکاری و تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی خانوادگی آن است.

بازار؛ گروه بین الملل: تعطیلی اقتصاد در اغلب کشورهای  دنیا به دنبال شیوع ویروس کرونا سبب شد تا  بسیاری از  افراد بیکار شوند. افزایش شمار بیکاران در کشورهای صنعتی به خصوص امریکا و بریتانیا در این روزها خبرساز است اما به نظر می رسد این بحران تمامی ندارد و حداقل تا یک سال دیگر ادامه دارد.

 سازمان ملل در گزارش اخیر خود از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا روی بازار کار دنیا سخن گفته است. طبق این گزارش اثرات اقتصادی شدید ناشی از همه گیری ویروس کرونا در دنیا باعث شده است تا خیل عظیمی از مردم کار خود را از دست بدهند. هم اکنون شمار بیکاران در دنیا از شمار آنها در جریان بحران مالی ر رکود اقتصادی سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بیشتر است و حتی آمارها از بالاتر بودن نرخ بیکاری نسبت به  رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی خبر می دهد. مشکل این جاست که ما هنوز در مواجهه با این ویروس به نیمه راه هم نرسیدیم و هیچ ایده ای در مورد اینکه چه زمانی بحران به پایان می رسد و اقتصاد در وضعیت عادی قرار می گیرد نداریم. در نتیجه انتظار می رود بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا باعث ایجاد بزرگترین موج بیکاران دنیا در طول تاریخ بشر شود.

سازمان ملل پیش بینی می کند تا انتهای سال جاری شمار بیکاران در دنیا به مرز ۳۰۰ میلیون نفر برسد که بالاترین شمار بیکاران در دنیا طی تاریخ است. طبق این برآورد تعطیلی فعالیتهای اقتصادی  باعث می شود  تا ۲.۷ میلیارد نفر از شاغلان در دنیا تحت تاثیر قرار بگیرند  که این آمار معادل ۴ نفر از ۵ نفر شاغل در جهان است. البته این تاثیر گذاری می تواند متفاوت باشد. مثلا برخی به طول کامل بیکار می شوند و برخی مجبور به مرخصی بدون حقوق می شوند و برخی مجبور به کار پاره وقت و کسب درآمد کمتر خواهند شد.

سازمان ملل پیش بینی می کند تا انتهای سال جاری شمار بیکاران در دنیا به مرز ۳۰۰ میلیون نفر برسد که بالاترین شمار بیکاران در دنیا طی تاریخ است. طبق این برآورد تعطیلی فعالیتهای اقتصادی  باعث می شود  تا ۲.۷ میلیارد نفر از شاغلان در دنیا تحت تاثیر قرار بگیرند  که این آمار معادل ۴ نفر از ۵ نفر شاغل در جهان است

شمار بیکاران دنیا دو برابر می شود
این آمار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم هم اکنون بالغ بر ۱۹۰ میلیون نفر در دنیا بیکار هستند و با اضافه شدن بیکاران ناشی از همه گیری ویروس کرونا، شمار آنها را بیشتر از دو برابر می شود.

گای رایدر دبیر کل سازمان بین المللی کار در وب سایت رسمی این سازمان در مورد تاثیر شیوع ویروس روی بازار کار دنیا نوشت: «هر چه همه گیری ویروس بیشتر شود و شمار بیشتری از کشورها درگیر این بحران شوند، سیاست های سخت گیرانه تری برای مقابله با شیوع ویروس باید به کار گرفته شود و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی وسیع تر و طولانی تر می شود. در نتیجه این وضعیت بازار کار با شدت بیشتری آسیب می بیند و بر شمار بیکاران افزوده خواهد شد.»

 دبیر کل سازمان بین المللی کار در مورد وضعیت کسب و کارهای خدماتی هم ابراز نگرانی کرد و افزود: «در شرایط کنونی بسیاری از کسب و کارهای خدماتی آسیبهای جبران ناپذیری را متحمل شده اند و اگر دولتها سیاستهای حمایتی لازم را در نظر نگیرند، فاجعه ای بزرگ در اقتصاد دنیا ایجاد خواهد شد.»

بیشترین آسیب به بازار کار کشورهای عربی و اروپایی  تحمیل می شود و در این کشورها بالاترین نرخ بیکاری مشاهده خواهد شد. اما بیشترین شمار بیکاران در کشورهای آسیا-پاسفیک که بالاترین شمار ساکنان را دارند، مشاهده خواهد شد

کدام بخشها بیشترین آسیب را متحمل می شوند
سازمان ملل بر این باور است کارگران فعال در چهار بخش از اقتصاد بیشترین آسیب را در نتیجه شیوع ویروس کرونا متحمل خواهند شد. اولین و اصلی ترین بخش، حوزه غذا و اقامتگاه است که هم اکنون ۱۴۴ میلیون نفر در این بخش مشغول به کار هستند. دومین بخشی که بیشترین آسیب را می بیند بخش خرده فروشی و عمده فروشی است که ۴۸۲ میلیون نفر در آن مشغول به کار هستند. در جایگاه سوم بخش اداری و خدمات تجاری قرار دارد که ۱۵۷ میلیون نفر در این بخش مشغول هستند و  چهارمین بخش هم بخش تولید است که ۴۶۳ میلیون شاغل دارد.

 در مجموع این چهار بخش ۳۷.۵ درصد از نیروی کار دنیا را تشکیل می دهند و از بین رفتن اشتغال در این بخشها آسیب زیادی به اقتصاد جهان وارد می کند.

البته باید در نظر داشت  که این موج بیکاری در نتیجه همه گیری کرونا با تسریع روند حرکت در چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا همسو شده است و به همین دلیل بسیاری از مشاغلی که از بین رفته است دیگر باز نمی گردد و افراد برای اینکه در پسا کرونا شغلی داشته باشند باید مهارتهای تازه کسب کنند.

کدام مناطق بیشترین آسیب را متحمل می شوند
سازمان ملل در وب سایت خود در مورد مناطقی که بیشترین آسیب را در نتیجه انتشار ویروس کرونا متحمل میشوند  نوشت: «بازار کار تمامی کشورها و قاره ها در نتیجه انتشار این ویروس متحمل آسیب زیان می شود ولی بررسی های ما نشان داده است که بیشترین آسیب به بازار کار کشورهای عربی و اروپایی  تحمیل می شود و در این کشورها بالاترین نرخ بیکاری مشاهده خواهد شد. اما بیشترین شمار بیکاران در کشورهای آسیا-پاسفیک که بالاترین شمار ساکنان را دارند، مشاهده خواهد شد.»

سازمان بین المللی کار پیش بینی کرد در فصل دوم سال ۲۰۲۰ ساعت کار در دنیا به طور متوسط ۶.۷ درصد کاهش یابد که دلیل آن تعطیلی بسیاری از واحدها و کاهش ساعات کاری دستگاه های ضروری اقتصاد برای مقابله با انتشار ویروس است.

کد خبر: ۲۸٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha