۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
ورود تاخیری عشقی به هیجان بورس با صدای انفجار! | دامنه نوسان بورس در محدوده یک درصد شد
دامنه نوسان بورس و فرابورس برای سه روز تغییر کرد

ورود تاخیری عشقی به هیجان بورس با صدای انفجار! | دامنه نوسان بورس در محدوده یک درصد شد

سازمان بورس و اوراق بهادار بالاخره با استفاده از اختیارات قانونی خود در خصوص تداوم معاملات بازار با محدودیت دامنه نوسان اطلاعیه‌ای صادر کرد که برخی از کارشناسان ورود عشقی را دیر هنگام ارزیابی کردند.

به گزارش بازار، در حالی که از روزهایی پیش عملکرد سازمان بورس مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته بود، بالاخره امروز این سازمان برای کنترل هیجانات اقدامی از خود نشان داد.

کارشناسان معتقد بوند که سازمان باید با استفاده از اعمال ظرفیت های قانونی خود برای محدود کردن دامنه نوسانات و یا حتی توقف فعالیت در شرایط اضطراری اقدام کند در حالی که نه وزیر اقتصاد و نه رئیس سازمان در روزهای اخیر هیچ حسی نداشتند تا این که بالاخره بعد از حمله موشکی به اسرائیل از خواب برخواسته و جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی روز جاری برگزار شد.

در این جلسه مقرر گردید با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است:بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس به‌صورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد نموده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد نمود.

گفتنی است، دامنه مجاز نوسان قیمت یکی از مهم‌ترین قوانینی است که در بازارهای مالی از آن به‌عنوان عامل کنترلی در برابر نوسان‌های قیمت سهام و به‌منظور کاهش نوسان بازار، دست‌کاری در قیمت‌ها و زیان سرمایه‌گذاران در اثر تصمیمات هیجانی استفاده می‌شود.

این موضوع یکی از مسائل بحث‌برانگیز به شمار می‌رود که برخی صاحب‌نظران بر لزوم اعمال حد نوسان قیمت سهام و آثار مثبت آن تاکید دارند و برخی به آثار منفی آن اشاره دارند. با این وجود در اغلب کشورها در طول زمان و با رشد بازارهای مالی، دامنه نوسان قیمت سهام افزایش پیدا کرده است.

دامنه نوسان در بورس های دنیا

در بسیاری از بورس‌های دنیا همچون تایوان، تایلند، استرالیا، اسپانیا، مالزی، ایتالیا، ترکیه، فرانسه، کره، ژاپن و ایران، قانون‌گذاران به‌منظور کاهش نوسان بازار و کاهش ریسک و ضرر سرمایه‌گذاران در اثر تصمیمات احساسی و هیجانی اقدام به وضع دامنه مجاز نوسان کرده‌اند. لازم به ذکر است ایجاد محدوده قیمتی تنها به بازار سهام و بورس ختم نمی‌شود، بلکه در بسیاری از بازارهای دیگر نیز این قانون اعمال می‌شود.

در بورس‌های اوراق بهادار توسعه‌ یافته، بیشتراز توقف معاملات استفاده می‌شود. بورس سهام در ایالات متحده توقف معاملات را به حد نوسان قیمت ترجیح می‌دهد. علاوه بر آمریکا، بورس‌های سهام در ایتالیا، کانادا، آلمان، هنگ‌کنگ، انگلیس و… نیز توقف معاملات را نسبت به حد نوسان ترجیح می‌دهند.

برای مشاهده دامنه نوسان یک نماد می‌توانید به سامانه‌های معاملاتی کارگزاری مفید یا وبسایت tsetmc.com مراجعه کنید. در وبسایت TSETMC اطلاعات متنوع و مهمی درباره هر نماد وجود دارد که با یادگیری آن‌ها، شانس موفقیت شما در بورس افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۲۸۲٬۲۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha