۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
رشد قیمت مسکن  به روستاها سرایت نکرده است/ ساخت ۵۴ هزار مسکن محرومان در ۱۴ استان
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به بازار:

رشد قیمت مسکن به روستاها سرایت نکرده است/ ساخت ۵۴ هزار مسکن محرومان در ۱۴ استان

تابش، رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه، مسکن در روستاها مثل شهرها کالایی برای خرید و فروش و کسب سود نیست که بخواهد رشد زیادی داشته باشد گفت: مسکن در روستاها کالای سرمایه ای نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مراسم امضای تفاهم نامه تخصیص ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن روستایی با بانک قرض الحسنه مهر ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری بازار مبنی بر اینکه آیا رشد قیمت مسکن در شهرها به روستاها سرایت کرده است؟ گفت: مسکن در روستاها یک کالای خرید و فروش نیست و اکثر افرادی که در روستاها اقدام به ساخت مسکن می کنند یا ساکنانی بوده اند که از روستا مهاجرت کرده و مجددا برای سکونت دوره ای اقدام به ساخت مسکن کرده اند و یا اینکه برخی از شهرنشینان برای سکونت موقت مسکن جدیدی احداث می کنند.

وی افزود: پس اگر بخواهیم تعریف محیطی از مسکن روستایی داشته باشیم باید بگوییم که مسکن در روستاها مثل مسکن شهری که یک کالای سرمایه ای محسوب می شود یک کالای مصرفی است. پس وقتی مسکن به آن شکل که در شهرها برای کسب سود خرید و فروش می شود در روستاها اینطور نیست. روستا محلی برای زندگی است و باید اذعان کرد که رشد قیمت مسکن در شهرها به برخی روستاهایی که تعداد خانوار آنها به ۵۰ خانوار هم نمی رسد سرایت نکرده است. اما به هر حال برخی سوداگران هستند که در برخی روستاها اقدام به ساخت ویلا باغ کرده و قیمت های بالایی را ارائه می کنند.

اینکه بگوییم با برگشتن تعداد کمی از روستاییان به هر دلیلی برای ساخت مسکن یعنی مهاجرت معکوس رخ داده اینطور نیست

تابش خاطر نشان کرد: اینکه بگوییم با برگشتن تعداد کمی از روستاییان به هر دلیلی برای ساخت مسکن یعنی مهاجرت معکوس رخ داده اینطور نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، اگر چه در روستاها شدت رشد قیمت مسکن به آن شکلی که در شهرها شاهد آن هستیم و بانک مرکزی اخیرا آنرا اعلام کرده نیست اما به هر حال در روستاها نیز شاهد رشد قیمتها هستیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص ساخت مسکن محرومین نیز گفت: احداث حدود ۵۴ هزار واحد مسکن محرومان در ۱۴ استان آغاز شده است که برخی از واحدها نیز همین اواخر کلنگ زنی شده و برخی نیز یک سال است که شروع شده اند.  

وی مدت زمان تکمیل واحدهای مسکن محرومان را حداکثر یکسال عنوان کرد و گفت: تاکنون ۲۰ هزار واحد مسکونی محرومان تکمیل و تحویل متقاضیان شده است. مسکن محرومان در استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان، لرستان، آغاز شده است. همچنین، اخیرا حدود ۵۰۰۰ واحد مسکن محرومان در سیستان آغاز شده است.

وام مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان شد
تابش در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش وام مسکن روستایی به ۵۰ میلیون تومان به تصویب دولت رسید؟  افزود: افزایش وام مسکن روستایی به سقف ۵۰ میلیون تومان در دولت تصویب شده است که با ابلاغ بانک مرکزی به سایر بانک ها این مبلغ برای واحدهای مسکونی روستایی تا یک ماه آینده عملیاتی و اجرایی می شود.

روز گذشته مهدیان معاون بازسازی بنیاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار از تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی در دولت خبر داده بود.

وی در عین حال بخشی از برنامه های بنیاد را تکمیل واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها و ساماندهی به مسکن این قشر از جامعه عنوان کرد و توضیح داد: ساماندهی و ساخت مسکن حاشیه برخی از شهرها نیز برعهده بنیاد مسکن قرار گرفته است که حدود ۱۴۵۰۰ واحد در حاشیه شهرهای مشهد، چابهار، زاهدان و حدود ۳۰۰۰ واحد در دوگنبدان از جمله آنها است که در دست احداث است.

تابش در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: طرح اقدام ملی مسکن به تازگی آغاز شده است و در جلساتی که با وزارت راه و شهرسازی داشتیم تاکنون زمین معادل ۵۳ هزار واحد طرح اقدام ملی توسط آن وزارتخانه تامین و در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی بدین شیوه است که اراضی طرح اقدام ملی مسکن که احداث آنها تحت مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ۱۳۰ هزار واحد برسد.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۲ هزار واحد طراحی شده و ساخت ۶۰۰۰ واحد آغاز شده است که متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه ها ۲۰ تا ۳۰ درصد است. امیدواریم پا به پای بنیاد مسکن، بانک ها هم تأمین اعتبار کنند. بانک ها ۲۰ هزار واحد برای بنیاد سهمیه تعیین کرده اند که تاکنون حدود ۲ تا ۳ هزار پرونده آماده شده و به بانک رفته است.

کد خبر: ۲۸٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha