۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
آغاز کوچ بهاره عشایر و اهمیت ایل راه‌ها؛ حوادث جاده ای در کمین عشایر و سرمایه زندگیشان
بازار گزارش می دهد؛

آغاز کوچ بهاره عشایر و اهمیت ایل راه‌ها؛ حوادث جاده ای در کمین عشایر و سرمایه زندگیشان

ایلام-کوچ بهاره عشایر استان ایلام در حالی آغاز شده که بازسازی و مرمت ایل راه ها از مهمترین خواسته های عشایر استان است.

بازار؛ گروه استان ها: جامعه عشایری از گذشته تا کنون به علت عرضه مواد غذایی، پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده گوشت و مواد لبنی و همچنین توسعه اقتصادی در کشور همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند.

در این راستا استان ایلام نیز به دلیل تنوع قومی و جمعیت اقوام مختلف و پراکندگی آنها در مناطق مختلف استان، به عنوان قطب عشایر در کشور شناخته شده است؛ در واقع این استان از ایلات متعددی قبیل ایل ملکشاهی، ایل شوهان، ایل کرد، ایل ایوان، ایل خزل، ایل ارکوازی، ایل بدره، ایل میش خاص، ایل چعب، ایل بالاوند، ایل بولی، ایل ده بالایی و... تشکیل شده است که هر کدام به نوبه خود نقش مهمی در تامین امنیت غذایی و حفاظت از مرزهای کشور بر عهده دارند.

بنا بر آخرین سر شماری در سال ۱۳۹۹، جمعیت عشایری استان ایلام در دوره قشلاقی ده هزار و ۴۸۳ خانوار با جمعیت ۴۷ هزار و ۱۵۰ نفر و در دوره ییلاقی هفت هزار و ۶۵۰ خانوار با جمعیت ۳۴ هزار و ۱۳۳ نفر است.

با این حال عشایر استان ایلام علیرغم نقشی که بر اقتصاد استان دارند متاسفانه با مشکلات بسیاری مواجه اند، یکی از مشکلات اساسی جامعه عشایری در ایلام عدم دسترسی به ایل راه است، نابودی و تصرف ایل‌راه‌ها مشکلات بسیاری را برای این قشر فراهم و خسارات و هزینه‌های سنگینی را به آنها وارد کرده، در حقیقت عدم دسترسی این قشر به دلیل صعب‌العبور بودن مسیرها نه تنها باعث دشوار شدن خدمات‌رسانی به عشایر شده بلکه حوادث مرگبار در این جاده‌های غیراستاندارد، جان عشایر ایلام را هم نشانه گرفته است.

اهمیت ایل راه ها برای عشایر

مصیب رحیمی کارشناس حوزه عشایری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عمده گردش اقتصادی و امرار و معاش عشایر از طریق دامداری سیار و کوچ‌روی تأمین می‌شود، چرا که کوچ و حرکت، ذات زندگی این قشر به شمار می‌رود.

وی افزود: این در حالیست که به دلیل از بین رفتن ایل‌راه‌ها در شرایط کنونی حیات جامعه اقوام و عشایر به خطر افتاده است،در واقع از بین رفتن ایل‌راه‌ها را می‌توان یک بحران بسیار بزرگ دانست که زنگ خطر آن مدتهاست به صدا درآمده است.

کارشناس حوزه عشایری: اگر می‌خواهیم به جامعه مولد عشایر کمک کنیم باید تلاش شود تا مسیرها و ایل‌راه‌های عشایری احیا شوند، همچنین باید امنیت راه‌ها با حضور بیش از پیش پلیس راهور، نیروهای مردمی، بسیج و سپاه عشایر تأمین شود تا عشایر بتوانند بدون دغدغه از مناطق ییلاقی به قشلاقی و بالعکس کوچ کنند

رحیمی ادامه داد: نابودی و تصرف ایل‌راه‌ها نه تنها مشکلات بسیاری را برای این قشر فراهم ساخته و خسارات و هزینه‌های سنگینی را به آنها وارد کرده است، بلکه از بین رفتن ایل‌راه سبب به هم خوردن اکوسیستم طبیعی و کوچ اجباری عشایر شده و در کنار این اتفاقات ناخوشایند بروز مسائل اجتماعی و درگیری‌های خشونت‌بار بین روستاییان و عشایر که به جرح و مرگ افراد منجر شده هم معضلات فراوانی را ایجاد کرده است.

آغاز کوچ بهاره عشایر و اهمیت ایل راه‌های ایلام

این کارشناس در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم به جامعه مولد عشایر کمک کنیم باید تلاش شود تا مسیرها و ایل‌راه‌های عشایری احیا شوند، همچنین باید امنیت راه‌ها با حضور بیش از پیش پلیس راهور، نیروهای مردمی، بسیج و سپاه عشایر تأمین شود تا عشایر بتوانند بدون دغدغه از مناطق ییلاقی به قشلاقی و بالعکس کوچ کنند.

بازسازی و مرمت ایل راه ها

محمد جواد خانزادی مدیرکل امور عشایر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ایل‌راه‌ها محورهای ارتباطی میان ییلاق و قشلاق عشایر است که فراخور شرایط طبیعی هر منطقه شاید از یک یا چند گله‌گاه می تواند از انان عبور کند.

وی با بیان اینکه ایل راه ها همواره از اهمیت بالایی برخوردارند، افزود: هم اکنون دو هزارو۶۰۰ کیلومتر راه عشایری در سطح استان وجود دارد که از این تعداد یک هزارو ۲۸۹ کیلومتر در مناطق قشلاقی و یک هزار و ۳۱۱ کیلومتر در مناطق ییلاقی استان هستند.

خانزادی ادامه داد:عمده مشکلات ما در حوزه راه‌های عشایری مربوط به مناطق کوهستانی از جمله آبدانان، برخی از مناطق دهلران و برخی از مناطق چوار بوده که بازسازی و مرمت تمام راه‌های عشایری استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام: در پی بارش های اخیر بیشتر ایل راهها و راههای عشایری در سطح استان دچار آسیب شده که با مساعد شدن شرایط جوی عملیات بهسازی ایل راههای عشایر آغاز شد و کماکان تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مشکلی در این زمینه برای عشایر استان به وجود نیاید

این مسئول ادامه داد: معمولا راه‌های عشایری در فصل بارندگی و زمستان بر اثر بارش‌ها دچار آسیب می‌شوند، البته در این فصل، کمیته بحران در این خصوص در امور عشایری تشکیل می شود و اکیپ‌های راهسازی در مناطقی که نیاز باشد به سرعت حضور پیدا کرده و نسبت به بازگشایی راه‌های عشایری اقدام می کنند.

مدیرکل امورعشایراستان ایلام تصریح کرد: در پی بارش های اخیر بیشتر ایل راهها و راههای عشایری در سطح استان دچار آسیب شده که با مساعد شدن شرایط جوی عملیات بهسازی ایل راههای عشایر آغاز شد و کماکان تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته ایم تا مشکلی در این زمینه برای عشایر استان به وجود نیاید.

کوچ عشایر ایلامی یکی از سخت‌ترین نوع کوچ‌ها در بین عشایر به شمار می‌رود، زیرا گذر از بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس و دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی همچون حرکت در لبه پرتگاه‌ها، گذر از دره‌ها و خطرات وقوع سیل، حمله حیوانات وحشی از جمله گرگ و خرس و… از سختی‌های پیش روی عشایر بختیاری در کوچ است که باید تدبیری اساسی توسط مسئولان مربوطه برای این موضوع لحاظ شود.

کد خبر: ۲۸۱٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha