۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
اصلاح بذر؛ اولین گام در مسیر افزایش عملکرد در واحد سطح| ایجاد سامانه گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳
مجری طرح گیاهان دارویی در گفتگو با بازار:

اصلاح بذر؛ اولین گام در مسیر افزایش عملکرد در واحد سطح| ایجاد سامانه گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳

مجری طرح گیاهان دارویی گفت: در حالیکه در تولید ده ها گیاه در رتبه اول و دوم جهانی قرار داریم ملاک ما تولید نیست و به دنبال بالا بردن تولید در واحد سطح هستیم که اولین گام در این مسیر هم اصلاح بذر است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی طی سال های اخیر به توسعه کشت گیاهان دارویی تسهیلاتی ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعطا شده است که کارشناسان و فعالان کماکان نسبت به خام فروشی این محصولات انتقاد دارند. به نحوی که معتقدند برای منتفع شدن کشاورزان باید شرایط فرآوری گیاهان دارویی به گونه ای فراهم شود که محصولاتی با ارزش افزوده بالا جهت راهی شدن به بازارهای بین المللی تولید شود. در این راستا راه اندازی و بهره برداری از دو پالایشگاه گیاهان دارویی در اصفهان و آذربایجان در سال جاری از اصلی ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی: در حوزه تولید گیاهانی همچون زعفران، گل محمدی، انغوزه باریجه، گشنیز و گیاه شیرین بیان در رتبه اول دنیا و در بسیاری از گیاهان نیز در رتبه دوم و سوم قرار داریم اما ملاک ما تولید نیست و ما دنبال بالا بردن تولید در واحد سطح هستیم

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص شرایط تولید و بازار گیاهان دارویی در سال قبل و اینکه در تولید چه گیاهانی توانستیم در بازارهای جهانی جایگاه داشته باشیم گفت: خوشبختانه ما در حوزه تولید گیاهانی همچون «زعفران، گل محمدی، انغوزه باریجه، گشنیز و گیاه شیرین بیان» در رتبه اول دنیا قرار داریم در بسیاری از گیاهان نیز در رتبه دوم و سوم قرار داریم.

زینلی افزود: درست است که در تولید برخی گیاهان دارویی در رتبه های بالایی در سطح جهانی قرار داریم اما ملاک ما تولید نیست و ما دنبال بالا بردن تولید در واحد سطح هستیم و در واقع برنامه ما این است که بیشتر عملکرد را در واحد سطح افزایش بدهیم.

توسعه واحدهای فرآوری گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳

وی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین اقدامات برای بالا بردن عملکرد در واحد سطح در حوزه گیاهان دارویی چه مواردی است گفت: اولین گام ما در این مسیر این بود که بذر را اصلاح کنیم. ضمن اینکه دومین نکته مهم این است که می خواهیم واحد گیاهان دارویی که هر واحد در تولید داریم حداقل به ۲۰ تا ۳۰ برابر در واحد فرآوری برسانیم.

زینلی خاطر نشان کرد: اگر این کار را نکنیم عملا اقدام خاصی را انجام نداده ایم بنابراین در سال ۱۴۰۳ تمام تلاش ما این است که با ایجاد «سامانه گیاهان دارویی» بتوانیم زنجیره ارزش گیاهان دارویی را به طور منظم آغاز کنیم. قرار شده وزارت کشور هم تمام مجریان را فرا بخواند تا بتوانیم نقشه راهی که برای این امر طراحی شده را اجرایی کنیم.

تعیین قیمت گیاهان دارویی توسط کنفدراسیون ها

وی در ادامه گفت: نکته جالب اینکه در سالی که گذشت دو سامانه ایجاد شده که هر لحظه میزان عملکرد، میزان تولید در عرصه کشت آبی و دیم رصد می شود و نام کشاورزی و اطلاعات به روز کشاورز را به ما می دهد همچنین در طرح جهش دیم نیز به طور کامل تمام کشاورزان از تولید تا مصرف رصد می شود. این اقدامات در واقع در مسیر بهبود شرایط کشت و توسعه گیاهان دارویی و به تبع حضور پررنگ تر در بازارهای جهانی صورت گرفته است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص آنچه در حوزه بازارهای صادراتی گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۳ اندیشیده شده است گفت: ما در سال جدید عمده کار را روی ایجاد باراندازها، ساماندهی تولید و در ایجاد بازارهای جدید و تشکیل کنفدارسیون ها خواهیم کرد. در حقیقت ما می خواهیم که کنفدراسیون هایی را تشکیل بدهیم که آن فدراسیون ها قیمت گیاهان دارویی را بر اساس استانداردهایی که طراحی خواهیم کرد اجرایی کنند؛ به این معنا که قرار است این فدراسیون ها با بازارهای جهانی صحبت کنند و تک تک کشاورزان یا صادر کننده ها قیمت گذاری نکنند امیدواریم این کار را در سال جدید بتوانیم آغاز کنیم.

کد خبر: ۲۸۱٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha