۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
سهامدار بازار سرمایه سرگردان به دنبال سراب صعود
بازار گزارش می دهد؛

سهامدار بازار سرمایه سرگردان به دنبال سراب صعود

درحالی که بازار سهام حدود ۴۰ درصد از سایر بازارها عقب مانده است و سهامدار بازار سرمایه سرگردان به دنبال سراب صعود است واکنش ضعیف بازارساز به عقب ماندگی بورس ناامید کننده است.

بازار؛ گروه بورس: بازار با سیگنال افت قیمت دلار و طلا مثبت شده، هرچند این مثبت به قدری نیست که سهامداران به آغاز یک روند صعودی امیدوار باشند. از طرف دیگر موضوع تنش‌های سیاسی هنوز پیدا نکرده است.
در یک هفته ی گذشته دلار و طلا با فاکتور ترس رشد شتابانی داشتند. رشدهای همراه با فاکتور ترس معمولا سریع، شتابان و شدید است و به محض برطرف شدن یا کم رنگ شدن فاکتور ترس از بین می‌رود و بخش عمده‌ای از آن اصلاح می‌شود. هم زمانی این رشد شتابان طلا و دلار با کمبود نقدینگی و پول در بازارها سرعت برگشت قیمت ها را افزایش داد. در هر صورت این هفته با سیگنال افت طلا حدود ۱۰ درصد صندوق های طلا با همان سرعتی که بالا رفتند، اصلاح کردند. اما اگر روند اصلاحی ادامه دار نباشد، فاکتور ترس به کارش ادامه خواهد داد و بار دیگر دلار و طلا بالا می رود.

محمود مرادی معتقد است که در حال حاضر وضعیت بازار طلا نشان می دهد که افت چندانی نخواهد داشت و قیمت دلار هم تا ۶۰ هزار تومان کمتر نخواهد شد. به همین دلیل می توان گفت نهایت افت صندوقهای طلا در بازار سهام ۱۰ درصد دیگر خواهد بود

رشدهای ناشی از فاکتور ترس در دلارو طلا بر بورس اثر مثبت ندارد و حتی اثر منفی نیز می گذارد. خصوصا زمانی که بانک مرکزی اصرار دارد نرخ دلار نیما را در ۴۰ هزار تومان نگهدارد.
محمود مرادی کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه افت ۳۰ دلاری اونس جهانی و کاهش هزار تومانی قیمت دلار منجر به افت قیمت طلا شد و روی جریان نقدینگی بازار سهام هم تاثیر گذاشته است، گفت: با این حال در حال حاضر وضعیت بازار طلا نشان می دهد که افت چندانی نخواهد داشت و قیمت دلار هم تا ۶۰ هزار تومان کمتر نخواهد شد. به همین دلیل می توان گفت نهایت افت صندوقهای طلا در بازار سهام ۱۰ درصد دیگر خواهد بود.
او با تاکید بر اینکه متاسفانه سرانه خرید و فروش در بازار سهام همچنان در محدوده ۲۲ میلیون تومان قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به ارزش کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان معاملات و سرانه خرید پایین نمی توان انتظار داشت بورس وارد یک روند صعودی شود. بنابراین در کنار افت موقت بازار طلا و دلار بعید به نظر می رسد که ارزش معاملات بورس خیلی بالا برود. زیرا مهمترین مشکل کنونی بازار سهام قیمت‌گذاری دستوری است که در قالب مهار ارز نیمایی و جلوگیری از کشف واقعی قیمت ارز نمایان شده است.
او با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها عواملی که می تواند به بازار سهام کمک کند جریان نقدینگی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اصلاح دلار و طلا موقتی هستند در صورتی که نرخ نیمایی تغییر نکند بازار سهام رشد چندانی نخواهد یافت. در واقع موتور بازار در مقطع کنونی نمادهای صادراتی می تواند باشد. اما از آنجایی که این نمادها تحت تاثیر فاصله بین نرخ دلار آزاد و نیما با کاهش حاشیه سود مواجه شدند بعید به نظر می رسد فعلا خبری در بورس باشد.
انس جهانی نیز مدام در حال بالا بردن سقف تاریخی خودش است. بجز زنجیره فولاد (به دلیل رکود بخش ساختمان اقتصاد چین) بقیه کامودیتی ها در دو سه هفته ی گذشته رشد خوبی تجربه کردند که هنوز در قیمت سهام ایرانی تولیدکننده این کالاها، اثرات آن دیده نشده است. در مجموع این پتانسیل برای بورس ایران وجود دارد که با قیمت‌های جدید کامودیتی خودش را تطبیق دهد.

معاملات بازار سهام چقدر می تواند سیگنال رشد باشد؟
با توجه به اینکه جذب منابع در بازار طلا و ارز متوقف شد، این هفته معاملات بازار سهام بهتر می‌شود و شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود. اما تاکنون نشانه های این رشد نمایان نشده، در حالی که با اصلاح نرخ ها می تواند با محوریت گروه‌های کامودیتی محور آغاز شود. این گروه هم پتانسیل رشد قیمت‌های جهانی را دارند و هم انتظار تغییر نرخ دلار نیما را می کشد. البته تنگنای پولی که در بازار سهام وجود دارد با اثر رکودی قابل مشاهده بوده و اجازه حرکت‌های گسترده و پایدار را به سهام نداده است.
اما تغییر نرخ اونس طلا و آمارهای اقتصادی مطلوب از اقتصاد کشورهای توسعه یافته و همچنین خروج نصف و نیمه ی بخش صنعت چین از رکود نشانه رشد قیمت کالاها در بازارهای جهانی شده است. این رشد در قیمت نفت و فلزات پایه به خوبی خودش را نشان می‌دهد.

به گفته عباداله محمدولی با کاهش قیمت دلار و همچنین افت انس جهانی این بازارها پایدارتر می شوند و از این طریق می توان آینده بازارها را دقیق تر پیش بینی کرد

چندی پیش قیمت نفت هم به سمت بالا در حرکت بود و به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد. در واقع با توجه به آمارهای رونقی از اقتصاد آمریکا احتمالا به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو افزایش پیدا کرده که ممکن است قیمت کامودیتی ها و سایر بازارهای مالی را تحت تاثیر منفی قرار دهد. اثر تعویق کاهش نرخ بهره بر بازارهای مالی و بازار رمزارز بسیار بیشتر از بازار کامودیتی است. بنابراین شاهد یک رشد تقاضا در بازار های مولد اقتصادی خواهیم بود.
عباداله محمدولی کارشناس بازار طلا و جواهر در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه التهاب بازار جهانی برای برخی محصولات مانند اونس طلا خوابیده است، گفت: در کنار افت تقاضا برای خرید طلا در مقابل پیش بینی می شود که قیمت سایر فلزات بهبود پیدا کند و این مسأله روی میزان فروش شرکت ها هم تاثیر مثبت می گذارد. در واقع حاشیه سود شرکتها تقویت می شود.
او با تاکید بر اینکه بخشی از جریان پولی که در چند وقت اخیر وارد بازار طلا شده است با یک نوسان خارج می شوند، تصریح کرد: با کاهش قیمت دلار و همچنین افت انس جهانی این بازارها پایدارتر می شوند و از این طریق می توان آینده بازارها را دقیق تر پیش بینی کرد.
در روزهای اخیر با افت قیمت دلار و طلا میزان تقاضا برای آنها کاهش یافته است. این فضا فرصت رشد دوباره برای بازار سهام ایجاد کرده است. هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند که افت دلار و طلا به قدری نیست که سیگنال مثبتی برای بازار سهام محسوب شود.

کد خبر: ۲۸۱٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      0 0
      بالاخره دلار بالا بره بورس می ره بالا یا دلار بیاد پایین بورس میره بالا یا کلا نباید بره بالا ؟