۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
دلایل تردید در بازار سرمایه؛ چرا حقوقی ها در بازار سهام خریدار نیستند
یادداشت؛

دلایل تردید در بازار سرمایه؛ چرا حقوقی ها در بازار سهام خریدار نیستند

بازار سهام در روزهای اخیر به دلیل معاملات برخی شاخص سازها تا حدودی توانسته از گسترش هیجان منفی جلوگیری کند،اما حقوقی ها چرا در بازار سهام خریدار نیستند؟مونا موسوی در یادداشتی به این موضوع پرداخته است.

بازار؛ گروه بورس: دلار نیمایی تغییری نسبت به قبل نداشته و مدیرکل بانک مرکزی وعده کاهش نرخ ارز آزاد را داده است. از این رو برخلاف تصور تحلیلگران شاهد اتفاق خاصی در قیمت دلار نیمایی تاکنون نبوده ایم و فاصله قیمتی این دلار با دلار آزاد به بیش از ۶۰ درصد رسیده است. فعلا این فاصله قیمتی به کام وارد کنندگان و به ضرر صادرکنندگان است. اما معاملات دلار آزاد تاکنون نشان داده که تصمیم بر عقب نشینی ندارد و بلاتکلیفی نسبت به وضعیت آینده دلار بیشتر به موضوع بلاتکلیفی سهامداران دامن می زند. زیرا از یک سو هزینه شرکت ها با دلار آزاد افزایش یافته است. از طرف دیگر شرکت‌های صادراتی باید دلار خود را با نرخ سامانه نیما تحویل دهند. همین جو منجر شده روی معاملات بورس تاثیر منفی بگذارد.

هرچند در روزهای اخیر نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی بر مبنای نرخ ETS روزنه هایی از امید را در دل تحلیلگران بازار مبنی بر پایان سرکوب نرخ ارز نیما ایجاد کرده بود. اما گویا باید منتظر آرامش بازار بود تا بتوان اثر تغییرات نرخ تسعیر ارز را دید.

در حال حاضر پیش بینی می شود که پس از اصلاح قیمتی اندک در صندوق‌های طلا به نسبت نوسانات انس مجددا تقاضا برای این صندوق ها افزایشی و شاهد رشد قیمت آنها باشیم.‌ اما به نظر نمی رسد فعلا نقدینگی موجود در این صندوق‌ها تمایل به ورود به سهام شرکت‌ها را داشته باشد

از نظر جو روانی ناشی از سرکوب قیمت ارز نیمایی اکنونی شاهد استراحت صندوق های طلا هستیم، زیرا بانک مرکزی وعده عرضه ۸ حراج سکه داده است تا از این طریق تا حدودی حباب سکه فیزیکی را کاهش دهند. اما با توجه به هیجان مثبت نرخ انس جهانی کمی کار بانک مرکزی برای توجیه سرمایه گذاری برای نخریدن طلا با این قیمت‌ها سخت است.
البته باید توجه داشت که پس از چند روز مورد توجه قرار گرفتن صندوق های طلا، شاهد معاملات منفی این صندوق ها بودیم و تمامی این صندوق ها در محدوده منفی معامله شدند. در حال حاضر پیش بینی می شود که پس از اصلاح قیمتی اندک مجددا تقاضا برای این صندوق ها افزایشی و شاهد رشد قیمت آنها باشیم. به نظر نمی رسد فعلا نقدینگی موجود در این صندوق‌ها تمایل به ورود به سهام شرکت‌ها را داشته باشد.
در مجموع بازار متعادل تر شده و شرایط بهتری نسبت به هفته گذشته پیدا کرده است. پیش بینی می شود که در انتهای هفته بازار شرایط به مراتب بهتر از نیمه های هفته گذشته داشته باشد و بعضا در برخی سهام ها و گروه ها شاهد رنج های مثبت خریداران بودیم. در معاملات این روزها ترس و بیم معامله گران و سهامداران نسبت به نوع واکنش ایران به تنش باعث شده علی رغم ارزندگی قیمتی شرکت‌ها و همچنین افزایش نرخ دلار شاهد معاملات دلچسبی نباشیم.
اما حال و روز بازار سرمایه چه سیگنالی به سهامداران می دهد؟ شاخص کل در معاملات روز ۱۹ فروردین با افزایش ۳۹۶۶ واحدی به عدد ۲.۲۳۴.۹۸۹ واحدی رسید که نشان می دهد چند نماد شاخص ساز این اثر را بر جای گذاشتند.
همچنین ارزش معاملات خرد در کانال ۵۰۰۰ میلیاردی جای گرفته که نسبت به ابتدای هفته افت داشته است. حاصل این حجم از معاملات داشتن ۳۶۴ نماد مثبت و ۴۱۴ نماد منفی بود که نشان دهنده برقرار شدن تعادل در بازار است.
همچنین گروه بانکی از نظر ارزش معاملات جای گروه خودرو را گرفت و به صدر جدول بیشترین ارزش معاملات صعود کرد و پس از آن گروه خودرو و فلزات اساسی قرار گرفتند. از آنجایی که اعلام نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی به بانک‌های کشور براساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلا بود. این تغییرات در بازار ایجاد شد.
در واقع مهمترین خبر موثر در معاملات بورس اعلام نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی بود که نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ ۲۸ اسفند سال گذشته را به عنوان نرخ مبنا برای تسعیر ارز اعلامی به بانک ها قرار داده است. با اعلام این خبر در شاهد صف خرید نماد وبملت بودیم که بخاطر دارایی ارزی قابل توجهی که دارد بیشترین انتفاع از این محل نصیب این بانک می شود. به نظر می‌رسد اگر این نرخ در چنین روزهایی که بازار در زیر سایه تنش قرار دارد اعلام نشده بود، تقاضای سنگین تر و با دوام تری برای گروه بانکی و بویژه نمادهای متاثر از این نرخ را شاهد می بودیم.

کد خبر: ۲۸۱٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha