۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
۱۴۰۳ سال سخت قطعه سازان؛ تولیدکنندگان قطعات خودروی کشور با نهایت توان پیش می روند
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور:

۱۴۰۳ سال سخت قطعه سازان؛ تولیدکنندگان قطعات خودروی کشور با نهایت توان پیش می روند

کریمخان عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان به بازار گفت: هرچند ۱۴۰۳ با افزایش نرخ ارز، سال سختی برای قطعه سازان است اما همچنان با تمام توان برای تولید قطعات صنعت خودرو تلاش می کنیم.

بازار؛ گروه خودرو: از ابتدای سال جاری قرار گرفتن ارز در کانال صعودی، نگرانی های بسیاری را برای تمامی تولیدکنندگان کشور ایجاد کرده است؛ آن ها در هر صنفی که قرار دارند به این می اندیشند که چطور هزینه هایشان را در کنار افزایش سالانه دستمزد نیروی انسانی، نیاز به نوسازی و غیره مدیریت کنند تا بتوانند راه شان را ادامه دهند و سهم شان از بازار را حفظ کنند.

در این میان قطعه سازان خودرو، با انبوهی از مطالبات معوق با مشکلات بیشتری نسبت به صنایعی که ارتباط کمتری با بخش های غیر خصوصی دارند مواجه هستند و حجم نقدینگی در آن ها روز به روز در حال کاهش است.

بر این اساس به سراغ بابک کریمخان عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور رفتیم تا ببینیم او چه چشم اندازی برای این صنعت در سال ۱۴۰۳ دارد؟ گفت و گوی بازار با این فعال صنعتی را در ادامه خواهید خواند.

* با به افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه به نظرتان وضعیت تولید قطعات خودرو برای این سال جدید چطور است؟

به طور حتم امسال سال سختی برای قطعه سازان است؛ به خصوص که شرایط قدری متفاوت خواهد شد و در زمینه تامین و تدارک مواد اولیه با افزایش نرخ های دستمزد و تغییرات نرخ ارز مواجه هستیم. بنابراین چشم انداز سخت تری را برای مجموعه تولید، صنعت و قطعه سازی می توان پیش بینی کرد.

* به نظرتان قطعه سازان باید چطور افزایش نرخ ها را مدیریت کنند؟

این چشم انداز به هر حال به ما می گوید که در سال ۱۴۰۳ خیلی باید حواس مان جمع باشد و در خیلی از زمینه ها دقت لازم را داشته باشیم. به خصوص برای فشار هایی که از طرف بانک به تولیدکنندگان به واسطه کمبود نقدینگی وارد می شود و دولت هم از آن طرف به طور حتم برای مهار تورم راهکارهای خودش را پیگیری خواهد کرد.

مهمترین مسئله ای که شاید با آن مواجه شویم همان بحث کنترل نقدینگی و محدودیتی است که بانک های کشور اعمال خواهند کرد که قطعه سازان در این مسیر باید قدری دست به عصا تر حرکت کنند

بنابراین مهمترین مسئله ای که شاید با آن مواجه شویم همان بحث کنترل نقدینگی و محدودیتی است که بانک های کشور اعمال خواهند کرد که قطعه سازان در این مسیر باید قدری دست به عصا تر حرکت کنند. به طور حتم مجموعه های دولتی از جمله بانک ها در بحث نقدینگی و تسهیلات قدری محکم تر عمل خواهند کرد و فشار آن به تولید وارد خواهد شد.

* با این تفاسیر قطعه سازان با خودروسازان چه چالش هایی خواهند داشت؟

در این سال جدید که سال سختی است، باید حواسمان به خودروسازان نیز باشد. با توجه به اینکه دولت دوباره برای تغییرات قیمت محدودیت ایجاد خواهند کرد و اگر خودرو سازان نتوانند افزایش قیمت بگیرند، به نظر می رسد همین روال زیان دهی تولید ادامه یابد.

اگر دولت قدری دست خودروسازان را بازتر بگذارد تا آن ها هم بتوانند قیمت ها را نزدیک تر به بازار عرضه کنند از مشکل زیان دهی عبور خواهند کرد

البته اگر دولت قدری دست خودروسازان را بازتر بگذارد تا آن ها هم بتوانند قیمت ها را نزدیک تر به بازار عرضه کنند از مشکل زیان دهی عبور خواهند کرد. بنابراین این موضوع بستگی به سیاست گذاری دولت دارد که برای این سال جدید قرار است چه تصمیماتی را اتخاذ کنند.

از طرفی باید دید آیا بالاخره فعل خصوصی سازی در صنعت خودرو اتفاق میفتد یا خیر؟ در کل چشم انداز صنایع خودروسازی و قطعه سازی در سال ۱۴۰۳ به سیاست گذاری کلان دولت بر می گردد.

* اگر روال تولید و قیمت گذاری خودروسازان همچون چند سال اخیر ادامه یابد به نظرتان چقدر قطعه سازان دوباره متحمل زیان خواهند شد؟

اگر شرایط همچون چند سال اخیر ادامه یابد به هر حال خودروسازن متحمل زیان انباشته خواهند شد و به دنبال آن نیز قطعه سازان نمی توانند مطالبات خود را به موقع دریافت کنند.

همچنین بخشی از مطالبات به خصوص مطالبات تعیین و تکلیف نشده که حدود ۵۰-۶۰ هزار میلیارد تومان است فشار مضاعفی به قطعه سازان وارد خواهد کرد. بنابراین آن ها نمی توانند مطالبات شان را وصول کنند و با چالش های عدیده ای مواجه خواهند شد.

البته با این گروه مشکلات همیشه دست به گریبان هستیم و همیشه مباحث مربوط به مطالبات را داریم. اما اکنون که بعضی از مدیران از جمله مدیریت سایپا تغییر کرده اند باید دید آیا این تغییرات می تواند نوید بخش اتفاقات خوب برای صنایع خودرو و قطعه سازی باشد؟ یا دوباره گرفتار سردرگمی جدید خواهیم شد؟

* به نظرتان آیا تغییر در سطح مدیریت خودروسازی ها می تواند گره گشای صنایع خودرو و قطعه سازی باشد؟

علی رغم اینکه مدیریت جدید سایپا عملکرد خوبی داشتند و یک جلسه ای هم داشتیم که شرایط متحول شود و به طور کل امیدوار هستیم که تغییرات مثبت باشد اما به هر حال همیشه تغییرات چالش های خودش هم دارد و تا اینکه تیم جدید جا بیفتد و روال کار دستش بیاید زمان بیشتری نیاز است و احتمال اینکه منابع هم از دست برود کم نیست.

اگر بخواهیم نسبت به آینده چشم انداز و نگاه منفی داشته باشیم به هیچ عنوان نمی توانیم گامی برداریم

به هرحال چالش ها وجود دارد و با توکل بر خدا باید ببینیم شرایط چطور پیش خواهد رفت. اگر بخواهیم نسبت به آینده چشم انداز و نگاه منفی داشته باشیم به هیچ عنوان نمی توانیم گامی برداریم؛ یعنی علی رغم تمام فشار هایی که وارد می شود و با اینکه شرایط بد است اما اگر بخواهیم با این پیش فرض ها پیش برویم اساسا باید کارخانه های خود را تعطیل کنیم و یا نیروهای انسانی مان را کاهش دهیم.

اما درباره یک مجموعه تولیدی و مجموعه ای از نیروی انسانی صحبت می کنیم که زنده است و اگر بخواهد چشم انداز منفی داشته باشد نمی تواند قدمی بردارد. بنابراین علی رغم تمام فشارها و بحران هایی که وجود دارد باید با نگاه مثبت پیش رویم. همچنین نیاز است که با درایت کافی، با مدیریت صحیح و کنترل منابع امسال را هم طی کنیم. این نیز درحالی است که ممکن است سال سختی پیش رو باشد و باید همچنان حیات صنعتی خودمان را ادامه دهیم و جلو برویم.

کد خبر: ۲۸۱٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha