۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲
راه اندازی سامانه مهکا؛ بورس محصولات گلخانه ای کشور| مشکل گلخانه داران بازار است
بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار؛

راه اندازی سامانه مهکا؛ بورس محصولات گلخانه ای کشور| مشکل گلخانه داران بازار است

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور گفت: تعدد گلخانه داران به عنوان فروشنده موجب دلال پروری شده و لذا تنها راه برون رفتن از مشکلات، رفتن به سمت بازار مطمئن از طریق سامانه مدیریت هوشمند کشاورزی ایران است.

یاسمن بلوردی؛ بازار: محصولات گلخانه ای اصولا به عنوان محصولات صادرات محور شناخته می شوند که غالبا تولیدات این بخش راهی برخی بازارهای خارجی می شود. با این وجود تولیدات این بخش نیز مانند بسیاری از بخش های تولیدی دیگر با حواشی، مسائل و چالش های بسیاری همراه است. به طوری که در این بخش از یک سو تولید محصولات سالم و با معیار بازارهای خارجی مد نظر است و از سوی دیگر بازارسازی امری حیاتی برای پویا ماندن فعالیت این بخش محسوب می شود.

اگرچه برای رفع مشکلات و چالش های بخش گلخانه داری کشور هرزگاهی اقداماتی هرچند کوتاه صورت می گیرد اما «کرم رضا محمدی» بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور معتقد است تنها راه برون رفت گلخانه داران از مشکلات موجود رفتن به سمت یک بازار خوب و مطمئن و مشارکت آنها است. در واقع جهشی که می خواهیم در تولید در قالب مشارکت مردم صورت بگیرد مستلزم این است که گلخانه داران کشور در یک بستر، واحد بشوند.

تعدد تولیدکنندگان به عنوان فروشنده، دلال پرور است

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: بنده معتقدم تعدد تولید کنندگان به عنوان فروشنده دلال پرور است. در حقیقت تعدد ما گلخانه داران به عنوان فروشنده موجب شده که قدرت گزینش دلالان بیشتر شود به این معنا که دلال می تواند به عبارتی بر سر مال تولید کننده ها بزند و قیمت ها را دستکاری کند. به خصوص اینکه در حال حاضر به ازای ۲۳ هزار هکتار سطح گلخانه ای در کشور بیش از ۷۰ هزار نفر بهره بردار داریم لذا این تعدد موجب می شود دلالان بیشترین بهره برداری را ببرند. پس باید محصولات گلخانه ای را در یک بستر مشخص مثل بورس عرضه کنیم.

محمدی افزود: مساله اینجا است که در عین اینکه کثرت و تعدد داریم باید در فروش وحدت داشته باشیم و برای فروش محصولات گیر دلالان نیفیتم و به این ترتیب خرید رقابتی می شود. این اتفاق نیز از طریق سامانه مدیریت هوشمند کشاورزی ایران (مهکا) محقق می شود که سامانه هوشمند در واقع تبدیل به بورس محصولات کشاورزی گلخانه ای می شود. به عبارت دیگر سامانه مهکا محصولات گلخانه ای را به سمت بورس شدن می برد.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور: وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی ابزارهای تشویقی در نظر بگیرد و برای گلخانه دارانی که از طریق سامانه مهکا شناسه دار شوند و محصول سالم تولید کنند یکسری امتیازها مثل تسهیلات ۴ درصدی بدهد یا برای آنها بازارسازی در دیگر کشور ها را انجام بدهد

وی با بیان اینکه سامانه مهکا آماده اجرایی شدن است گفت: برای اجرایی شدن عملیاتی شدن دو نکته نیاز دارد؛ اولین نکته تکلیف توسط وزارت جهاد کشاورزی است؛ به این معنا که تمام گلخانه داران در این سامانه وارد شوند و از این طریق محصول تولیدی خود را دارای شناسنامه کنند و در بازاری شفاف عرضه کنند. با این وجود گلخانه داری که در اقتصاد آزاد کار می کند باید تشویق به این کار شود. بنابراین وزارت جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی ابزارهای تشویقی در نظر بگیرد و برای گلخانه دارانی که از طریق سامانه مهکا شناسه دار شوند و محصول سالم تولید کنند یکسری امتیازها مثل تسهیلات ۴ درصدی بدهد یا برای آنها بازارسازی در دیگر کشور ها را انجام بدهد.

سفرای اقتصادی برای بازارسازی باید در کنار گلخانه داران باشند

وی خاطر نشان کرد: مساله اینجا است که وزارت جهاد کشاورزی الان باید در تمامی کشورها سفیر اقتصادی داشته باشد، با بازارهای خارجی و تجار این کشورها تعامل داشته باشد و بازارهای خارجی را به ما وصل کند. به این ترتیب است که جهش تولید با مشارکت مردم در بستر واحد فروش تحت وب و با شفاف ترین حالت رقم خواهد خورد. چرا که مهکا می تواند از مزرعه تا سفره تمام عملیات را برای مصرف کننده ثبت کند. ضمن اینکه این سامانه تبدیل به یک محور شود که مجموعه های مربوطه مثل حفظ نباتات، غذا و دارو و غیره که صحت سنجی سلامت می کنند داده های خود را به این سامانه وصل کنند تا برای خریدار هم کار راحت تر شود.

بازرس اتحادیه گلخانه داران کشور در خصوص مشکلات همچون تامین سوخت گلخانه داران در سالی که گذشت نیز گفت: من معتقدم هیچ کسی نمی تواند مشکلات گلخانه دار را حل کند و گلخانه دار هم انتظاری ندارد دیگران بیایند مشکلات را حل کنند. نکته مهم این است که اگر بازار گلخانه داران را حل کنیم کلیه مشکلات خود بخود حل می شوند. اگر بتوان محصول را به موقع بفروشیم و دلال پای کار نیاید و پول به موقع به دست ما برسد نیاز به حمایت دولت نداریم. بنابراین تنها درخواست ما از دولت این است که این سامانه شفاف را حمایت کند و گلخانه دار را تشویق به آمدن به این سامانه کند.

جامعه کشاورزی؛ پشت سد قوانین دست و پاگیر خلق شده توسط مافیا

بر اساس این گزارش یکی از مسائل پیرامون محصولات گلخانه همواره سلامت محصولات برای ورود به بازارهای صادراتی است و محمدی در خصوص وضعیت صادرات محصولات گلخانه ای در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: برای صادرات سال قبل مشکل داشتیم چون محصول سالم تولید نمی شود؛ در واقع مشکل هنوز رصد کردن و ریجستر کردن محصول سالم است. در حالی که ما راهکار این مساله را عملیاتی کرده ایم و حاضر هستیم راستی آزمایی کنیم اما کسی گوش نمی دهد.

وی ادامه داد: مساله مهم اینجا است که نگاه کشاورزان غالبا به بخش دولتی است در شرایطی که در کل باید به جایی برسیم که وزارت جهاد یکپارچگی و شفافیت را بپذیرید و برخی از قوانین دست و پا گیر را هم کنار بگذارد. باید در کارگزاران سیستم های میانی و پایین دستی انقدری شهامت باشد که هر کجا سنگ اندازی شد بتوانند سنگ را بردارند. اما الان برخی مسائل پشت قوانین دست و پاگیر مانده اند مساله اینجا است که اصولا مافیا یکسری قوانین درست می کنند و جامعه کشاورزی را گیر می اندازند.

این فعال بخش گلخانه داران کشور در پایان در خصوص چشم اندازی که می توان برای این بخش در سال جدید متصور شد نیز گفت: گلخانه داران اگر وارد پلتفرم نشوند هیچ مشکلی از بخش گلخانه ای حل نمی شود و اگر وارد شوند قطعا کلیه مشکلات قابل حل است چون از طریق این سامانه به بازارهای جهانی وصل می شوند. البته باز هم تاکید می کنم که شرط حضور در بازارهای جهانی این است که ما محصول سالم تولید کنیم و به موقع و درست به دست مصرف کننده برسد.

کد خبر: ۲۸۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha