۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۱
رنج مردم قم از اجاره بهای نجومی با وجود ۴۵ هزار خانه‌ خالی/ وضعیت مطلوب قم در تولید مسکن
در شورای تأمین مسکن قم مطرح شد؛

رنج مردم قم از اجاره بهای نجومی با وجود ۴۵ هزار خانه‌ خالی/ وضعیت مطلوب قم در تولید مسکن

قم - بهشتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: در استان قم ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی داریم این در حالی است که مردم قم با چالش اجاره بهای سنگین در شرایط اقتصادی کنونی روبرو هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: نخستین جلسه شورای تأمین مسکن استان قم در سال ۹۹ عصر یکشنبه در حالی در استانداری قم برگزار شد که مستأجران و اقشار کم درآمد استان با توجه به شرایط بد اقتصادی و هم‌چنین بحران کرونایی با اجاره بهای نجومی روبرو هستند و بازار مسکن هم در التهاب شدیدی قرار دارد.

هرچند دولت دوازدهم در سال آخر خود قرار دارد و در طی این چند سال برای بهبود وضعیت بازار مسکن طرح‌هایی را اجرا کرده که شامل، مسکن اجتماعی، مسکن قسطی کارمندان و اکنون هم طرح اقدام ملی برای مسکن است ولی نتوانسته است این التهاب و حباب شدید مسکن را بهبود بخشد.

این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که سهم استان قم هم برای این طرح ۴ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی است.

اکنون طرح مسکن ملی بعد از جانمایی زمین‌های مورد نیاز اکنون به مرحله پایش رسیده و در جلسه شورای تأمین مسکن استان قم درباره قیمت تمام شده و هم‌چنین نحوه واگذاری و پرداخت مبلغ فاز اول آن از سوی متقاضیان بحث و بررسی شد.

وضعیت ۴۵ هزار مسکن خالی در قم مشخص نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در ابتدای این جلسه از وضعیت بازار مسکن در شرایط ملتهب اقتصادی کنونی و از مشخص نبودن وضعیت ۴۵ هزار مسکن خالی در قم به شدت انتقاد کرده است.

محسن بهشتی گفت: با وجود این که در قم ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی داریم مردم از اجاره بهای سنگین گلایه‌مند هستند و با وجود شرایط اقتصادی کنونی و التهابی که در بازار مسکن وجود دارد دیگر تهیه یک سرپناه برای مردم بسیار دشوار است.

وی افزود: شوکی که به بازار مسکن ایجاد شده است به قدری شدید است که دولت در تعیین اجاره بها و سقف رهن وارد عمل شده است؛ در قم در زمینه تأمین مسکن مشکلی ندایم ولی مشکل اصلی تولید مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است.

به گفته معاون استاندار قم، وقتی ساخت‌وساز مسکن، بازار را متعادل می‌کند باید از ظرفیت طرح اقدام ملی مسکن و انبوه‌سازان، خیرین و بخش خصوصی در تأمین مسکن نیازمندان و تعادل بخشی به التهابات مسکن کمک بگیریم.

وی افزود: اقدامات مهمی در اراضی دولتی در حال انجام است و ۲۰۰ هکتار از اراضی دولتی قم در دست برنامه‌ریزی در قالب طرح ملی یا طرح‌های مشارکتی است که امید است این شرایط را بهبود بخشد.

بهشتی با بیان اینکه اگر مسکن این‌گونه روال پیدا کند به کالای غیرقابل‌ دسترس تبدیل می‌شود، گفت: برخی از خانوارهای شهری قدرت اجاره را نیز ندارند و باید پروژه‌هایی در ۳۲ هکتار، ۴۸ هکتار، ۲۷ هکتار و ۶۳ هکتار برای رفع نیاز مسکن اقشار ضعیف تعریف شود.

مشکلات زیرساختی در مسکن مهر

وی با اشاره به مشکلات زیرساختی مسکن مهر، گفت: باید از تجربیات مسکن مهر در طرح اقدام ملی مسکن بهره‌مند شویم چنانچه در مسکن مهر مشکلاتی از قبیل زیرساخت‌های برق، گاز و تلفن وجود داشت و هنوز هم با این مشکل به طور اساسی روبرو هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: در طرح اقدام ملی باید در ابتدا زیرساخت‌های شهری را فراهم و هم‌زمان با ساخت و ساز پیش برویم و تنها به این فکر نباشیم که مسکن تولید کردیم و باید از چالش‌های مسکن مهر عبرت بگیریم.

بهشتی در ادامه با تأکید بر اینکه مسکن مهر با طرح اقدام ملی مسکن تفاوت دارد، اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن برای دهک‌های متوسط است ولی مسکن مهر برای دهک‌های کم درآمد ساخته شد.

اختصاص ۴ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی برای طرح اقدام ملی در قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن استان گفت: ین طرح در قم و همزمان با کشور آغازشده و دو هفته قبل مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و قم جزء استان‌های پیشرو در طرح اقدام مسکن ملی با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان است.

حسن صبوری افزود: ۳۱ هکتار زمین دولتی در منطقه پردیسان برای احداث چهار هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی این طرح در نظر گرفته شده است که ۴۰۰ واحد آن برای شهرهای کوچک استان خواهد بود.

به گفته وی، فعالیت‌ها در چند ماه اخیر در طرح اقدام مسکن ملی آغاز شد و در سامانه چهار هزار نفر در قم و ۴۰۰ نفر در قنوات و جعفریه و دستجرد و کهک ثبت‌نام کردند ۲۲۰۰ واحد از میان ثبت‌نام‌شدگان در اختیار بنیاد مسکن قرارگرفته و مابقی عملیات اجرایی توسط بنیاد و ستاد اجرایی فرمان امام آغاز می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد: اولین پروژه در این طرح، پروژه زیتون ۶ شامل ۱۸۰ واحد است که خاک‌برداری شده و عملیات اجرایی را آغاز کرده است و بقیه پروژه سرعت خوبی به پیش می‌رود؛ همچنین محله ۱۰ پردیسان ۱۷ هکتار ویژه ۱۶۳۴ واحد قابل ساخت در مرحله آماده‌سازی و صدور مجوزها قرار دارد.

وی گفت: طبق تصمیم شورای تأمین مسکن استان میزان آورده اولیه متقاضیان مسکن ملی در قم ۶۰ میلیون تومان است که به‌محض دریافت پیامک واریز وجه، در مدت ۱۵ روز کاری مبلغ ۴۰ میلیون تومان و بعد از گذشت یک ماه، ۲۰ میلیون باقی‌مانده باید به‌حساب واریز شود.

گفتنی است؛ در این جلسه مقرر شد نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد در صورت متقاضی بودن این واحدها با حداقل آورده یعنی سهم ۲۰ درصد از واحدها استفاده خواهند کرد.

کد خبر: ۲۸٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha