۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
تورم آلمان به کمترین میزان در ۳ سال اخیر رسید
به لطف کاهش هزینه‌های انرژی؛

تورم آلمان به کمترین میزان در ۳ سال اخیر رسید

داده‌های اولیه اداره آمار فدرال آلمان نشان داد که تورم آلمان در ماه مارس، به لطف کاهش هزینه‌های انرژی کمی بیشتر از حد انتظار کاهش‌یافته است.

به گزارش بازار، تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در ماه مارس کاهش یافت و به ۲٫۳ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ از ژوئن سال ۲۰۲۱ تا به امروز است. قیمت‌های مصرف‌کننده آلمان در ماه فوریه ۲٫۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش‌یافته بود.

کارستن برزسکی، رئیس اقتصاد کلان جهانی در موسسه مالی ING، باور دارد که روند کاهش تورم در آلمان آغازشده است و حتی تعطیلات عید پاک هم نتوانسته بر آن اثرگذار باشد. به گفته این اقتصاددان،‌ افزایش ماه‌به‌ماه قیمت در بخش اوقات فراغت، تعطیلات و هتل‌ها و رستوران‌ها کمتر از حد انتظار بوده است و با نگاهی به آینده، تورم کل در آلمان می‌تواند تا ماه آینده به ۲ درصد کاهش یابد، اما ممکن است در ماه‌های بعدی تا حدودی افزایش یابد.

اقتصاددانان توجه زیادی به داده‌های تورم آلمان دارند، زیرا این کشور معمولاً ارقام خود را یک روز قبل از انتشار داده‌های تورم منطقه یورو منتشر می‌کند.

به گفته اقتصاددانان، پیام ترکیبی از داده‌های تورمی آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا این است که تورم هماهنگ سرفصل منطقه یورو به میزان قابل‌توجهی کمتر خواهد بود.

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان اما نشان می‌دهد که این انتظار وجود دارد تورم منطقه یورو در ماه مارس ۲٫۶ درصد باشد؛ یعنی نسبت به ماه قبل تغییری نکرده باشد.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به بیشترین میزان در تاریخ یورو افزایش داده است تا تورم را از نرخ دورقمی پایین بیاورد. تعداد فزاینده‌ای از سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا از کاهش نرخ‌ها حمایت کرده‌اند و نشست ژوئن به‌عنوان محتمل‌ترین زمان برای اقدام جدید و احتمالاً کاهش نرخ بهره در نظر گرفته‌شده،‌ اگرچه نشستی نیز برای این ماه تعیین‌شده است.

تورم اصلی در آلمان، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را شامل نمی‌شود، در ماه مارس ۳٫۳ درصد بود که نسبت به ۳٫۴ درصد در فوریه کاهش داشت. قیمت انرژی در مارس ۲۰۲۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲٫۷ درصد کمتر بود. همچنین این اولین ماه از فوریه ۲۰۱۵ به بعد بود که در آن قیمت مواد غذایی کمتر از سطح ماه مشابه در سال قبل بوده است.

الکساندر کروگر، اقتصاددان آلمانی باور دارد هدف نرخ ۲ درصدی از دیدگاه آلمان تقریباً محقق شده است، اما نگرانی‌های مربوط به تورم همچنان وجود دارد و طی چند ماه آینده، ممکن است به‌واسطه تسویه دستمزدهای بالا و افزایش قیمت کالاهای کشاورزی،‌نرخ تورم دوباره افزایشی شود.

کد خبر: ۲۸۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha