۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
حمایت بازارساز ریسک های سیاسی در بازار سهام را کمرنگ کرد
بازار گزارش می دهد؛

حمایت بازارساز ریسک های سیاسی در بازار سهام را کمرنگ کرد

با افزایش تنش‌های سیاسی گرچه برخی تصور می کردند میزان افت شاخص کل بورس بیش از ۵۰ هزار واحد باشد، اما اینگونه نشد و حمایت بازارساز نشانه موقت بودن اثر ریسک های سیاسی در معاملات است.

بازار؛ گروه بورس: جو بازار تحت تاثیر تنش های سیاسی پرعرضه شده است، هرچند صندوق‌های تثبیت و توسعه در کنترل هیجان فروش بازار موثر بودند و شدت منفی خود بازار هم از آنچه بسیاری فکرش را می‌کردند کمتر بود و زهر فشار چکشی فروش بازار تا حدودی گرفته شد. اما برخی هم حتی معتقدند با این نرخ ارز فروش سهم در بازار زیان است، اما همیشه و همواره بازار سرمایه قربانی تحولات و رخدادهای سیاسی است.
حالا اگر خبر خاصی و شوک عمیقی در دنیای سیاست به وجود نیاید کم‌کم هم تب افزایش نرخ ارز و هم جو منفی بازار فروکش می‌کند.

نوسان روز های نخست ناشی از تنش ها خیلی پایدار نیست، اما به طور کلی این تنش منجر به وارد شدن ریسک هایی به بازارها شده است. اما با توجه تجربه گذشته به نظر می رسد تنش ها تشدید نشود و معاملات به حالت تعادل برگردد

ریسک‌های سیاسی همواره همراه بازار بوده و همه سهامداران با علم به این ریسک‌ها در بازار فعالیت می‌کنند اما برخی اوقات درجه این ریسک‌ها به سقف می‌چسبد و دمای آن بالا می‌رود و چنین فضایی را رقم می‌زند.
پس این که برخی می‌گویند خبری نیست و چیزی نشده و چیزی نمی‌شود و این‌ها به نظر هم تابلوی معاملات دلار و هم شرایط سیاسی نشان می‌دهد اینطور نیست.
پویان مظفری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تاثیر اقتصادی تنش های سیاسی اخیر باعث شد که تقاضا برای خرید طلا و دلار افزایش یافت، گفت: نوسان روز های نخست ناشی از تنش ها خیلی پایدار نیست، اما به طور کلی این تنش منجر به وارد شدن ریسک هایی به بازارها شده است. اما با توجه تجربه گذشته به نظر می رسد تنش ها تشدید نشود
و معاملات به حالت تعادل برگردد.
او با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران برای عبور از تاثیر چالش های مختلفی سرمایه خود را وارد بازارهای مختلف کنند، افزود: در موقعیت کنونی وقتی سرمایه گذاران در پرتفوی خود دارایی مانند طلا دارند در شرایط تنش کمتر دچار استرس می شوند. به عبارت دیگر دارایی طلا برای سرمایه گذاران برای نوسانگیری و کسب سود نیست و بیشتر برای حفظ بخشی از سرمایه در شرایط خاص است.
مظفری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار روند نزولی ندارد، اظهار کرد: در چند وقت اخیر بازار روند صعودی آرام دارد و منفی ها در این موقعیت ها فرصت خرید است. به عبارت دیگر وقتی بازار ابتدا از منفی شروع می کند و بعد به مثبت می رود این یعنی بازار سهام روندی صعودی یا اصلاح زمانی دارد.
او با تاکید بر اینکه بازار سهام هر روز پارامترهای خود را آپدیت می کند، اظهار کرد: در حال حاضر از نظر بنیادی شاخص کل بورس باید حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد باشد به همین دلیل استراتژی فروش سهام در این مقطع اصلا منطقی نیست. هرچند نباید نادیده گرفت که استراتژی معاملات بازار سهام می تواند به صورت روزانه تغییر کند. به همین دلیل شاید در حال حاضر سیگنال خروج داده نشده اما در روزهای بعد اتفاق بیفتد یا برعکس.
حس ترس در بازار سهام هرچه طولانی‌تر شود و ادامه داشته باشد برای سهامداران سم است و فقط می‌توان امیدوار بود که بازار دوباره ببیند که ریسک‌ها اثر خود را گذاشته و قیمت‌ها تاثیر پذیرفتند و خبر خاصی بازار را تهدید نمی‌کند و همه چیز دوباره به روال عادی برگردد. این تجربه اخیر چند رویداد گذشته است که حمله به آمریکایی‌ها همین چند هفته پیش نزدیک‌ترین تجربه ماست.

چرا نوسان بورس با سایر بازارها همخوانی ندارد؟

سایر بازارها جور دیگری رفتار می‌کنند و شاهدیم که دلار مسیر صعودی خود را پیش می‌برد سکه و طلا نیز همراه او هستند و احتمالاً سایر بازارها نیز با این ماجرا حرکت می‌کنند اما این بازار سرمایه است که دوباره چنین رویدادهایی همچون چکشی روی سر او فرود آمده و از درد به خود می‌پیچد.

محمود مرادی معتقد است که نوسان اخیر برای افرادی که بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کرده ریسکی ندارد، زیرا در شرایط کنونی بازار سرمایه با پایین‌ترین پی بر ایی معامله می شود به همین دلیل ریسک های اخیر را قبل در درون خود دیده است

افزایش نرخ ارز در چنین رویدادهایی اتفاق طبیعی است اما بازار سرمایه وقتی این رویداد ناشی از تحولات و ریسک‌های سیاسی باشد هیچ توجهی به آن نمی‌کند و حتی اثر معکوس از آن رویداد منفی می‌گیرد.
تجربه دلار نشان داده که در دلار در موقع نزول بسیار آهسته و آرام نزول می‌کند و این موضوع به کمک بازار نیز خواهد آمد البته که همچنان در روی همان سیاست همیشگی بانک مرکزی می‌چرخد و همچنان دلار نیما اختلاف چشمگیر خود را حفظ کرده است.
محمود مرادی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه نوسان اخیر برای افرادی که بلندمدت در بورس سرمایه‌گذاری کرده ریسکی ندارد، گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه با پایین‌ترین پی بر ایی معامله می شود به همین دلیل ریسک های اخیر را قبل در درون خود دیده است.
او با تاکید بر اینکه بازار سهام دیگر از این پایین تر نمی رود، اظهار کرد: چیزی که بیشترین آسیب را به سهام می زند قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت است. به عبارت دیگر ریسک‌های سیاسی موقتی هستند.
مرادی با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی وضعیت شاخص نباید مبنای معاملات سهام باشد، اظهار کرد: در همین چند وقت اخیر برخی نمادها ۳۵ درصد بازدهی داشته اند، بنابراین در سرمایه گذاری نباید کلیت بورس ملاک ورود به بازار سهام یا خروج از آن شود. بلکه باید با در نظر گرفتن نمادها و گروه های خاص از روند صعودی بازار بهره مند شد
معمولاً سه مرحله برای چنین شرایطی وجود دارد تا ما تازه به نقطه آغاز ویا نقطه قبل از وقوع بحران برگردیم؛ مرحله اول اثر منفی و چکشی این جریان در بازار خود را نشان می‌دهد و هرچه زمان می‌گذرد مدت آن کمتر می‌شود
مرحله دوم صبر کردن و منتظر ماندن برای حرکات بعدی است و طی سال‌های اخیر این مرحله، مرحله آخر ریزش‌ها بوده و بازار کم‌کم وارد مرحله سوم می‌شود که با یک برگشت موقت به نقطه نزدیک به نقطه قبل از وقوع بحران برگشته و به نوعی به منطقه صفر -صفر نزدیک می‌شود.
وقتی چنین ریسکی روی سر بازار باشد و حتی اگر برطرف شده باشد باز هم فشار ناشی از آن سرعت حرکت بازار را گرفته و منجر به بی تحرکی و بی‌حالی و بی‌رمقی بازار خواهد شد.
اگر حقوقی های بازار کمی از انفعال و تماشاچی بودن و سکوت خارج شوند به نظر مقطع فعلی مهم‌ترین مقطعی است که هم از بعد جریان پول و هم از بعد جریان خبر باید بازار را تقویت کند. این موضوع اجتناب ناپذیر و وقوع آن برای حرکت بازار لازم است.

کد خبر: ۲۸۰٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha