۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
چشم انداز بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری
بازار گزارش می دهد؛

چشم انداز بازارهای مختلف برای سرمایه گذاری

مهمترین سوال در سال ۱۴۰۳ این است که برای در امان ماندن از تورم کجا سرمایه گذاری کنیم؟ رضا روحی کارشناس بازار مالی پاسخ به این سوال بررسی کرده است.

بازار؛ گروه بورس: مسائل پیچیده حاکم بر اقتصاد و عدم چشم انداز مثبت هر یک از ما نسبت به اوضاع باعث شده که بیش از پیش بدنبال سرمایه گذاری و مصون ماندن از بحران ها باشیم و به همین دلیل مهم ترین سوالی که با آن مواجه ایم این است که برای در امان ماندن از تورم چگونه و کجا سرمایه گذاری کنیم؟

در ادامه رضا روحی مشروح و مفصل در مورد انواع گزینه های سرمایه گذاری توضیح داده است.

سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا بورس
در حال حاضر شرایط حاد حاکم بر بورس که از مرداد ماه ۹۹ ایجاد شد را تمام شده باید بدانیم. البته این به معنای رشد فراگیر و همه جانبه بازار در سال جدید نیست، بلکه برای کسب سود و بازدهی شرایط جدیدی ایجاد شده است.

برندگان بازار سهام حرفه ای ها و متخصصین خواهند بود که با اشرافیت خود بر این بازار خواهند توانست بازدهی دلاری کسب کنند نه صرفا بازدهی ریالی

در واقعیت باید بپذیریم که بورس همیشه بازاری تخصصی بوده است که علم و دانش خاص خود را می طلبد که در برهه هایی با ایجاد شرایط صعودی در کلیت بازار تمامی سهامداران کمابیش از آن شرایط صعودی بهره لازم را برده اند اما در ادامه شرایط کسب بازده به مراتب سخت تر و پیچیده تر از قبل خواهد بود.
یعنی برندگان این بازار حرفه ای ها و متخصصین خواهند بود که با اشرافیت خود بر این بازار خواهند توانست بازدهی دلاری کسب کنند نه صرفا بازدهی ریالی.
در واقع افرادی در بازار سهام می توانند با تحلیل درست بازار و صنایع و سهم ها هم ارزش سرمایه خود را نسبت به تورم حفظ کرده و هم چنین بازدهی مازادی نیز کسب کنند.
برای مثال فردی موفق است که بر مبنای ارزش دلاری کسب بازدهی کند. فعال بازاری را در نظر بگیرید که ارزش سرمایه فعلی او یک میلیون دلار است یعنی معادل ریالی ۶۰ میلیارد تومان که بتواند در انتهای سال ارزش سرمایه خود را به حداقل یک میلیون و یکصد هزار دلار افزایش دهد و با فرض دلار ۷۵ هزار تومانی در انتهای سال معادل ریالی سرمایه او ۸۲ میلیارد تومان شده باشد. در این حالت سرمایه او هم از تورم مصون مانده است و هم بازدهی دلاری کسب کرده است.
پس شرایط لازم برای کسب این چنین بازدهی اشرافیت بر مسائل اقتصاد کلان و شناسایی درست صنایع پیش رو با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای تاثیر گذار داخلی و خارجی خواهد بود و هم چنین پایبند بودن به اصول اولیه سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند حد سود(take profit) و حد زیان(stop loss) و ایزوله بودن نسبت به تمامی اخبار و حواشی به خصوص در فضای مجازی
پس اگر شرایط اولیه فوق را نداشته یا قادر به عملیاتی کردن آن نیستید از سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرهیز کنید، چرا که نه تنها توانایی حفظ سرمایه ریالی خود را نخواهید داشت، بلکه با ورود و خروج های اشتباه سرمایه خود را به باد می دهید. در غیر این صورت بهترین بازار را برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اید و می توانید بازدهی دلچسبی بدست آورید.
البته باید یادآور شد که توصیه های بالا صرفا منوط به خرید و فروش سهام است و مسلما بازار سرمایه صرفا به این مورد ختم نشده و گزینه هایی نظیر سرمایه گذاری غیر مستقیم در سهام مثل صندوق ها و خرید شمش طلا و سکه بهار آزادی و انواع اوراق با درآمد ثابت همچون اخزا محل بحث نیست.

بررسی بازار ملک و مسکن
بازار بعدی مورد بررسی بازار ملک و مسکن است که به طور سنتی بزرگترین بازار سرمایه گذاری در کشور محسوب می شود. بازدهی بازار ملک منطقه ای یا ناحیه ای بوده و پارامتر هایی نظیر آب و هوا،توسعه شهری و منطقه ای برآن اثر گذار است.

اگر چه در سال‌های اخیر میانگین دلاری هر مترمربع مسکن در تهران از محدوده های ۹۰۰ دلار به ۱۲۰۰ دلار افزایش یافته است اما در ادامه این چنین نخواهد بود

به طور کلی همانطور که اشاره شد بازدهی ملک در سراسر کشور را متناسب و هم‌تراز با تورم پیش بینی می شود و کسب بازدهی دلاری تقریبا غیر ممکن است. اگر چه در سال‌های اخیر میانگین دلاری هر مترمربع مسکن در تهران از محدوده های ۹۰۰ دلار به ۱۲۰۰ دلار افزایش یافته است اما در ادامه این چنین نخواهد بود.
البته در برخی مناطق کشور بواسطه سیاست‌های توسعه ای و مهاجرپذیری سرمایه‌گذاری در ملک یکی از گزینه‌های برنده خواهد بود.
همچنین با توجه به رویدادهای اقتصاد کلان و تحولات کسب و کار بویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ املاک تجاری از نظر سرمایه‌گذاری اقبال کمتری خواهند داشت بویژه املاک تجاری واقع در مراکز خرید و پاساژها.
نکته منفی حوزه سرمایه‌گذاری مسکن نیز عدم توانایی سرمایه‌گذاران کوچک برای ورود به این حوزه است که به طور تقریبی با سرمایه زیر یک میلیارد عملا امکان ورود به این بازار در اقصی نقاط کشور حتی مناطق روستایی نیز دیگر وجود ندارد.
بازار ارز به خصوص دلار که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است را می توان ساده ترین مسیر برای مصون ماندن از تورم دانست که البته ریسک هایی مانند ریسک نگهداری فیزیکی را دارد و از طرفی نیز سیاست‌های سرکوب نرخ ارز توسط بانک مرکزی به عنوان متولی این بخش را نمی توان نادیده گرفت.
از طرفی دیگر با ارزش گذاری دلار بر اساس شاخص ppp یا برابری قدرت خرید قیمت دلار در سال جدید محدوده ۷۵ هزار تومان خواهد بود. مگر اینکه در پارامتر های سیاسی و همچنین اقتصاد کلان شاهد اتفاقات غیرمترقبه باشیم. برای مثال نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از این پارامتر های اثر گذار است. در غیر این صورت حتی اگر قیمت دلار در پایان سال به ۸۰ هزار تومان نیز برسد بازدهی فراتر از صندوق ها و اوراق درآمد ثابت نصیب سرمایه گذار این حوزه نخواهد شد.

وضعیت بازار نوظهور خودرو
بازار نوظهور خودرو که در ۵ سال اخیر بدلیل تحریم ها و سیاست‌های ارزی تبدیل به یکی از گزینه های سرمایه‌گذاری ایرانیان شده است و اغلب افراد در این حوزه ورود کرده اند. و طرح‌هایی همچون مادران و جوانی جمعیت و ... بیشتر عرضه کارخانه در بازار را محدود کرده است.
از طرف دیگر تنها عامل قیمت گذاری دستوری منجر به توزیع هزاران میلیارد تومان رانت در بخش خودرو شده است و تا وقتی که این سیاست ادامه داشته باشد و در بخش خودروهای وارداتی نیز سیاست قطره چکانی و رانت در بین اقشار خاص جامعه ادامه دارد تب داغ این بازار نیز ادامه خواهد داشت.
باید اضافه کنم که کسب بازدهی در این حوزه نیز مانند گذشته نبوده و مهارت و تخصص خود را می طلبد، اما تغییر سیاست‌های دولت در این حوزه و واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی می تواند پایان توزیع رانت دانست که اما و اگرهای زیادی دارد.

چشم انداز بازار سکه و طلا

بازار طلا که از دیرباز مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و سرمایه گذاران خود را پشیمان نکرده است. یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ را بازار طلا است.

سرمایه گذاری در طلا به واسطه کاور نرخ دلار و همچنین متاثر از نرخ اُنس جهانی که شرایط بنیادی و تکنیکی مناسبی را دارد می توان بازار برنده سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ دانست

البته سرمایه گذاری در این بخش موارد مختلفی را مشتمل می‌شود مانند سکه بهار آزادی که خود انواع مختلفی دارد، شمش طلا یا همان طلای آبشده، طلای ساخته شده یا زینتی، گواهی سپرده سکه، گواهی سپرده شمش طلا و انواع صندوق های سرمایه گذاری در طلا همچون عیار،زر و مثقال و آلتون و نفیس و ..‌.

سرمایه گذاری در طلا به واسطه کاور نرخ دلار و همچنین متاثر از نرخ اُنس جهانی که شرایط بنیادی و تکنیکی مناسبی را دارد می توان بازار برنده سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ دانست. در صورت داشتن سرمایه مناسب و پذیرفتن ریسک نگهداری فیزیکی و همچنین فروشنده معتمد خرید طلای آبشده بهترین گزینه خواهد بود. بعد از آن خرید گواهی سپرده شمش طلا از طریق بورس است که با حداقل سرمایه امکان خرید آن وجود داشته و ریسک نگهداری فیزیکی نیز وجود ندارد و پس از آن صندوق های سرمایه گذاری در طلا جز گزینه های برتر خواهد بود.

کد خبر: ۲۸۰٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha