۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
ضعف مدیریت در نهضت ملی؛ سالانه ۲۰۰ هزار مسکن هم احداث نمی شود| ایراد تامین اجتماعی از سازنده ها
رئیس انجمن انبوه‌ سازان مسکن در گفتگو با بازار:

ضعف مدیریت در نهضت ملی؛ سالانه ۲۰۰ هزار مسکن هم احداث نمی شود| ایراد تامین اجتماعی از سازنده ها

رهبر، رئیس انجمن انبوه‌ سازان مسکن با بیان اینکه از سرمایه بخش خصوصی در ساخت مسکن ملی استفاده نمی شود گفت: با برنامه ای که برای حمایت از بخش خصوصی در پیش گرفته شده سالی ۲۰۰ هزار مسکن هم احداث نمی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نامگذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم می تواند بارقه امید برای بخش مسکن باشد چرا که همانطور که وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده است دولتی ها با ورود به ساخت و ساز زمان ساخت را بالا می برند.

اگر چه ساخت مسکن ملی در مسیر تامین زمین به خوبی پیش رفته است اما به نظر می رسد سرعت ساخت و ساز در پروژه مسکن ملی شرایط خوبی ندارد. بیمه، مالیات و تامین اجتماعی از جمله مشکلات این روزهای بخش خصوصی است و این مشکلات ظاهرا پایانی ندارد.

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در راستای اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن ورود دولت به نوسازی بافت‌های فرسوده است که امیدواریم به مرحله اجرایی شدن برسد گفت: در پروژه نهضت ملی مسکن مشکل زمین و مشکل مالی داریم.

یکی از مشکلات نهضت ملی مسکن آورده متقاضیان است. در آن جلسه به رئیس جمهور اعلام کردم اگر مدیریت درست شود می توان یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد

وی با تاکید بر اینکه سیستم بانکی در طرح نهضت ملی مسکن با بخش خصوصی خیلی هماهنگ نیستند ادامه داد: یکی از مشکلات نهضت ملی مسکن آورده متقاضیان است. در آن جلسه به رئیس جمهور اعلام کردم اگر مدیریت درست شود می توان یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تاکید کرد: در نهضت ملی مسکن از لحاظ فنی، از لحاظ مصالح ساختمانی و آهن کمبود نداریم. چرا که ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می کنیم در حالیکه برای مسکن به طور کلی ۱۵ میلیون تن هم نیاز نداریم و یا ۷۰ میلیون تن سیمان تولید می کنیم که بیشتر از ۴۵ میلیون تن برای نهضت ملی مسکن نیاز نداریم.

از لحاظ مدیریت در نهضت ملی مسکن دچار ضعف هستیم پس باید در نهضت ملی مسکن مدیران شجاع داشته باشیم

رهبر با اشاره به اینکه متاسفانه اقدامات عمرانی در رکود است و همین مساله باعث می شود تا چندان به فولاد و سیمان نیاز نداشته باشیم و کمبودی نباشد خاطر نشان کرد: از لحاظ مدیریت در نهضت ملی مسکن دچار ضعف هستیم پس باید در نهضت ملی مسکن مدیران شجاع داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در متن قرارداد نهضت ملی مسکن از بخش خصوصی حمایت شده است؟ گفت: اگر بخواهیم کمی به عقب برگردیم در قرارداد جهش تولید نهضت ملی مسکن در ابتدای این برنامه یک سال طول کشید تا این قرارداد بخواهد جا بیافتد. بعد از یک سال برخی موارد مورد قبول واقع شد. برای مرحله بعدی نهضت ملی مسکن وقتی قرارداد بسته شد دوباره مشکل قراردادی نمایان شد.

بعد از یک سال تلاش، قرارداد ساخت به عنوان موجر و مستاجر تنظیم شده است. اگر عنوان آنرا ببینید سازنده به عنوان مستاجر و کارفرما به عنوان موجر دیده شده است

رهبر افزود: حال بعد از یک سال تلاش، قرارداد ساخت به عنوان موجر و مستاجر تنظیم شده است. اگر عنوان آنرا ببینید سازنده به عنوان مستاجر و کارفرما به عنوان موجر دیده شده است. وقتی قرارداد را به تامین اجتماعی می بریم اعلام می کنند که ما اصلا این قرارداد را ندیده ایم و شما مستاجر هستید و چرا وارد ساخت و ساز شده اید و عنوان می کنند که مستاجر اجازه ورود به ساخت و ساز ندارد.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن با یادآوری اینکه در بندی از قرارداد نهضت ملی مسکن نوشته شده است که اگر به مستاجر پول هم نرسید باید از سرمایه خود هزینه کند تاکید کرد: مگر سازنده شریک کارفرما است؟ در این بند به وضوح نوشته شده است که پول از خودم بیاورم برای شما هزینه کنم و در پایان نیز هیچ عایدی نداشته باشم. پس باید چیکار کنیم؟

وی ادامه داد: ما بارها اعلام کرده ایم که تامین منابع مالی از طریق بانک و آورده متقاضی که هر ۴ شرایط را نیز داشته باشد نمی تواند ۱۰۰ متر یا ۸۵ متر احداث شود. در همان روزهای نخست وزیر راه و شهرسازی در جلسه ای به او اعلام کردم که بارها تاکید کرده ام که چرا از سرمایه بخش خصوصی استفاده نمی کنید؟ چرا باید ۵ سال یا ۶ سال معطل شوم تا سرمایه بیاید.

با این دست فرمان سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هم نمی‌توانیم بسازیم. از نظر فنی و مصالح ساختمانی هیچ کمبودی نداریم

رهبر تصریح کرد: با این دست فرمان سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هم نمی‌توانیم بسازیم. از نظر فنی و مصالح ساختمانی هیچ کمبودی نداریم. باز هم تاکید می کنم که مشکل ما در نهضت ملی مسکن ضعف مدیریت است.

برای احیای بافت فرسوده و باز آفرینی شهری باید املاک تحت تملک قرار بگیرد و ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن را در این بخش ها اجرا کنیم

او در پاسخ به این پرسش که برای احیای بافت فرسوده تهران و باز آفرینی شهری اعلام شده است که چینی ها قصد ورود دارند؟ گفت: برای احیای بافت فرسوده و باز آفرینی شهری باید املاک تحت تملک قرار بگیرد و ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن را در این بخش ها اجرا کنیم که متاسفانه تا به امروز اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: ۱۴ هزار هکتار از ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور مربوط به شهر تهران است بنابراین طبق این آمارها چندان بر روی نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل مشکلات در تملک املاک دولت اقدامی انجام نشده است.

طبق آخرین آمارهای ارائه شده در نوسازی بافت های فرسوده تا به امروز ۲۴۰ هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر شده که بسیار کم است

رهبر یادآور شد: طبق آخرین آمارهای ارائه شده در نوسازی بافت های فرسوده تا به امروز ۲۴۰ هزار پروانه ساختمانی برای نوسازی بافت‌های فرسوده صادر شده که این آمارها با توجه به آن که ۶۱ هزار نقطه به عنوان بافت‌های فرسوده شناخته می شوند بسیار کم بوده و ما کمتر به سراغ انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده رفته ایم.

وی تاکید کرد: از نظر فنی، نیروی انسانی و مصالح ساختمانی و حتی تکنولوژی از چینی‌ها عقب نیستیم. آنچه که برای ما مهم است این است که از نظر حیثیتی از سازندگان داخلی دفاع کنیم. در دولت یازدهم و دوازدهم، یکی از شرکتهای ترکیه ای بخشی از ساخت و سازهای مسکن مهر را انجام داد در حالی که حتی آن‌ها هم از نظر فنی از ما عقب‌تر بودند و سازه‌های عقبتری داشتند اما به علت مسائل مالی و دیپلماتیمک این اتفاق افتاد.

اگر امکانات برای سازندگان داخلی‌ فراهم شود شرکتها و انبوه سازان داخلی تمام تکنولوژی‌های لازم مثل پرینتر «سه بعدی» و «ارسی‌اف» را دارا هستند

رهبر تصریح کرد: اگر امکانات برای سازندگان داخلی‌ فراهم شود شرکتها و انبوه سازان داخلی تمام تکنولوژی‌های لازم مثل پرینتر «سه بعدی» و «ارسی‌اف» را دارا هستند. پس اگر اگر تدارک از نظر تامین مالی، صدور پروانه ساختمانی و مدیریت‌های اجرایی صورت بگیرد شرکتها و انبوه سازان داخلی به لحاظ سرعت عمل نیز در رده های بالایی قرار دارند.

بعد از انقلاب در کشور بیش از هشت میلیون مسکن ساخته شده اما چون این موضوع با سیاست‌های بازآفرینی شهری همسو نبوده ما شاهد فرسودگی بیشتر شهرها، عدم توسعه درون زا و افرایش محدوده‌های ناکارآمد شهری بودیم

بعد از انقلاب در کشور بیش از هشت میلیون مسکن ساخته شده اما چون این موضوع با سیاست‌های بازآفرینی شهری همسو نبوده ما شاهد فرسودگی بیشتر شهرها، عدم توسعه درون زا و افرایش محدوده‌های ناکارآمد شهری بودیم.

حدود چهار هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و همچنین چهار هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه‌های ناکارآمد در تهران وجود دارد و ضرورت هم سو شدن سیاست‌های مسکن و بازآفرینی شهری احساس می‌شود. تهران در ۱۰ سال گذشته شاهد رکود جدی در نوسازی بود و هر سال به نسبت سال قبل این شرایط بدتر شد.

حال سیاستی که شهرداری تهران در ابعاد مختلف پیش می‌ رود بخش اول موضوع مسکن است و راهبرد دوم ارتقا خدمات در محدوده‌های هدف بازآفرینی و ایجاد ارزش افزوده با توجه به اقتصاد محدوده‌های بافت فرسوده است.

موضوع نوسازی بافت های فرسوده در کلانشهر تهران بسیار احساس می‌شود و سازمان نوسازی در تلاش است در برنامه‌های مختلف طرح‌های نوسازی را در بافت های فرسوده که عمدتا در جنوب پایتخت است را اجرایی و عملیاتی کند.

کد خبر: ۲۸۰٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Raisie IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      0 0
      سلام علیکم بنده رئیسی هستم از توابع سیستان و بلوچستان شهرستان چابهار متأهل دارای ۴فرزند مشکل بینایی دارم و مددجوی تحت پوشش بهزیستی هستم ازخودم هيچ زمین و خونه و ماشینی نداریم و منو بچه‌هام در منزل شخصی پدرخانمم زندگی می‌کنیم ازشما مسئولان طرح حمایتی مسکن مهر و ملی تقاضای سرپناهی برای خانواده‌ام را دارم لطفا به کمکم کنید ممنون و تشکر رئیسی
    • ناشناس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۳
      0 0
      والا الان نزدیک دو سال هستش که هر چند ماه یکبار دارن از ما پول میگیرن بابت پروژه نهضت ملی کبود گنبد پاکدشت و هیچ کاری ام نکردن تنها زحمتی ک ب خودشون دادن این بوده ک چهار تا چاله بکنن ب اسم گودبرداری برج ۱۱ پارسال صد و خورده ای از حسابمون برداشت کردن بعد یک ماه و خورده ای برگردوندن ب حساب و معلوم نیست دارن با این پولا چیکار میکنن و تازه پیامک واریز جدید هم میفرستن همراه با تهدید ک اگر واریز نکنید حذف میشید. ماشالله مملکتمونم که پر شده از مسئولین لایق و پیگیر و عاقبت اطمینان ملت ب دولت باید بشه این ک دو سال ملت بلاتکلیف باشن