۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
اتهام پولشویی آمریکا به صرافی کوکوین و مجازات مدیر صرافی FTX
گزارش و تحلیل بازار ارز دیجیتال

اتهام پولشویی آمریکا به صرافی کوکوین و مجازات مدیر صرافی FTX

طمع در بازار ارز دیجیتال کمی کاهش یافته که بنظر میرسد قیمت ها و نقدینگی TVL بازار نیز به دنبال کاهش هیجانات ریزش کرده است. صرافی های ارزی هم مورد توجه سرمایه گذاران بوده اند.

هادی بهرامی؛ بازار: ارز های دیجیتال همان پول های دیجیتالی هستند که غیر متمرکز بوده و با استفاده از بلاکچین عملیات پرداخت و کار های روزمره بشر را آسان تر میکنند. پردازش و انتقال سریع اطلاعات، عملیات پرداخت با کارمزد کمتر، خدمات غیر متمرکز بانکداری، سرگرمی و سرمایه گذاری از مهم ترین کاربرد های بازار ارز دیجیتال است. این بازار مدام در حال تغییر بوده و نیاز به تحلیل های زود هنگام دارد تا بتوان به اتفاقات و اخبار جدید آن پی برد. برای تحلیل روند پیش روی بازار علاوه علم تکنیکال میتوان از پارامترهای فاندامنتالی مثل شاخص های معاملات آتی معلق، ترس و طمع، دلار، دامیننس ها، سنتیمنت و برخی اخبار قوی داخل بازار نیز استفاده کرد. در ادامه به گزارش و تحلیل بازار ارز دیجیتال میپردازیم.


قرارداد های آتی چیست؟
معامله فیوچرز یکی از انواع معاملات آتی است که در آن، دو طرف قرارداد یعنی خریدار و فروشنده برای معامله یک دارایی با قیمتی مشخص در یک ‌زمان مشخص در آینده به توافق میرسند. در واقع شما با استفاده از این روش، قیمت آینده یک دارایی را پیش‌ بینی کرده و بدون داشتن آن وارد معامله خرید یا فروش میشوید. تفاوت اصلی آن این است که در معاملات اسپات تعداد سهم و ارز برای نگهداری داریم؛ اما در فیوچرز، با اهرم چند برابری و بدون خرید تعداد مواجه هستیم. لیکوئید شدن هم به معنای از دست دادن یک بخش یا کل دارایی یک تریدر در معاملات ارزهای دیجیتال است.


شاخص دامیننس چیست؟
دامیننس یک ارز دیجیتال، نشان‌ دهنده سهم آن از کل بازار کریپتو است و با یک فرمول نسبتاً ساده محاسبه میشود. هنگامی که ارزش بازار یک ارز دیجیتال را بر ارزش کل بازار تقسیم کرده و آنرا بر ۱۰۰ ضرب کنیم جواب حاصله، درصدی خواهد بود که به آن شاخص تسلط یا دامیننس میگوییم. با تحلیل دامیننس ارز های مهمی مانند تتر، بیت کوین و اتریوم میتوانیم به واکنش بازار در آینده و رفتار ارز ها بر علیه یکدیگر پی ببریم. هنگامی که دامیننس تتر افزایش میابد بیت کوین و سایر رمزارز ها دچار ریزش میشوند؛ زیرا سرمایه گذاران ترجیح میدهند بجای ارز های دارای ریسک، استیبل کوین ریسک گریز تتر را نگهداری کنند.


تحرکات نقدینگی بازار
بخش معاملات اسپات بازار ارز های دیجیتال با حجم بازار ۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد دلار و حجم معاملات ۲۴ ساعته ۹۰ میلیارد دلار هفته گذشته را به پایان رساند. در روز دوشنبه، حجم معاملات قرارداد های آتی فیوچرز به ۳.۹۲ میلیارد دلار و حجم معاملات قرارداد های آتی پرپچوال به ۱۶۶ میلیارد دلار رسید که ۱۱۲ میلیون دلار از سرمایه معامله گران بازار لیکویید شده و از دست رفت. در آغاز هفته ای که گذشت، مبلغ ۲۸۸ میلیارد دلار پول به بازار تزریق شد که ۸۰ میلیارد دلار آن مربوط به بازار آلت کوین ها میشود.

در آغاز هفته ای که گذشت، مبلغ ۲۸۸ میلیارد دلار پول به بازار تزریق شد که ۸۰ میلیارد دلار آن مربوط به بازار آلت کوین ها میشود. حمایت قوی دامیننس بیت کوین ۵۳.۷ و در نهایت ۵۳ درصد، حمایت دامیننس اتریوم ۱۶.۳ درصد و حمایت دامیننس تتر محدوده ۳.۸ درصد میباشد. ارز دیجیتال DYDX در ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ به میزان ۱۱.۳ درصد نسبت به کل حجم بازارش آزاد سازی سنگین خواهد داشت که ۱۱۷ میلیون دلار ارزش دارد.


تحرکات دامیننس ها
با توجه تحلیل دو هفته گذشته، شاخص تسلط بیت کوین از محدوده ۵۲ درصد شروع به رشد کرد و پس از برخورد با مقاومت ۵۵ درصد شروع به ریزش کرد که در حال حاضر با ۲.۳ درصد افت در محدوده ۵۴ درصد قرار دارد. میزان تسلط اتریوم نیز از کف ۱۷.۸ درصدی تا مقاومت ۱۹ درصد رشد را تجربه کرد و پس از افت ۱۰ درصدی، اکنون در ۱۷ درصد قرار دارد. در نهایت، تتر ورود پول ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری را تجربه کرده است که میزان تسلط آن با واکنش مثبت به حمایت بلند مدت ۳.۸ درصد شروع به رشد کرد و در حال حاضر در ۴.۲ درصد قرار دارد. حمایت قوی دامیننس بیت کوین ۵۳.۷ و در نهایت ۵۳ درصد، حمایت دامیننس اتریوم ۱۶.۳ درصد و حمایت دامیننس تتر محدوده ۳.۸ درصد میباشد. نواحی مشخص شده مهم را در تحلیل و بررسی بازار مد نظر قرار بدهید؛ زیرا دیتای دامیننس در تحلیل روند حرکتی قیمت و نقدینگی ارز ها کاربرد زیادی دارد.

اتهام پولشویی آمریکا به صرافی کوکوین و مجازات مدیر صرافی FTX


تاریخ آزاد سازی توکن
ارز دیجیتال DYDX در ۱۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ به میزان ۱۱.۳ درصد نسبت به کل حجم بازارش آزاد سازی سنگین خواهد داشت که ۱۱۷ میلیون دلار ارزش دارد. رمز ارز GAL در ۱۶ فروردین ماه به ارزش ۱۵ میلیون دلار که ۳.۳ درصد از کل حجم بازارش میشود آزاد سازی دارد. به عنوان سومین رنک برتر در سنگین ترین های آزادسازی توکن میتوانیم به ارز PRIME اشاره کنیم که به ارزش ۳۸ میلیون دلار و با نسبت ۴.۶ درصد از حجم بازار آزاد سازی توکن دارد. محدوده ۳.۳ دلار حمایت مهمی برای DYDX، ۵ و سپس ۴ دلار برای GAL و ۲۰.۵ دلار برای PRIME محسوب میشود که در صورت اثر پذیری منفی از رویداد آزاد سازی توکن این حمایت ها نباید از دست بروند؛ وگرنه ریزش عمیق تری را ممکن است برای قیمت این پروژه ها شاهد باشیم.


بیشترین افزایش قیمت هفتگی
بیشترین افزایش قیمت در ارز toshi، brett، mew، gfi و rei به ترتیب با ۱۳۹، ۱۲۵، ۱۰۲، ۹۸ و۹۷ درصد رشد به ثبت رسید. ارز toshi با ارزش ۲۷۰ میلیون دلار و با حجم معاملات ۵ میلیون دلاری در ۱۳ صرافی معامله میشود. این توکن بر بستر شبکه بیس base قرار مستقر است و در دسته میم کوین های بازار جا میگیرد. در بین ۱۰۰ پروژه برتر کوین مارکت کپ coin market cap به لحاظ ارزش بازاری، توکن دوج وایفت wif ۷۴ درصد، بیت کوین کش bch ۵۶ درصد، مانتل mnt ۴۹ درصد، دوج کوین doge ۴۸ درصد و ایکش xec ۴۳ درصد در هفت روز اخیر رشد داشتند که بیشترین افزایش قیمتی را تجربه کرده اند.


بیشترین کاهش قیمت هفتگی
بیشترین کاهش قیمت در ارز های kcs، ftm، tao، kas و ldo به ترتیب با ۱۴.۳، ۱۲، ۷.۱، ۶.۶ و ۰.۶ درصد افت به ثبت رسید. توکن بومی صرافی کوکوین با نماد KCS با ارزش بازار ۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار و با حجم معاملات ۳.۴ میلیون دلار در جایگاه ۹۴ بازار قرار دارد و بیشترین ریزش قیمتی را در هفت روز اخیر تجربه کرده است. پس از آن توکن شبکه فانتوم با نماد ftm با ارزش بازار ۲.۸ میلیارد دلار و حجم معاملات ۱۹۰ میلیون دلار در جایگاه ۴۸ بازار قرار دارد که اخیرا با رشد چشمگیر قیمتش سر و صدای زیادی را به پا کرد.


پر بازدید های این هفته
ارز های XCAD، MOVR و DENT به ترتیب با قیمت ۱.۵، ۲۲ و ۰.۰۰۲ پر بازدید ترین های بازار در هفته گذشته بودند. توکن ایکس کد نتورک با ارزش بازار ۷۱ میلیون دلار و با حجم معاملات ۸.۷ میلیون دلار در جایگاه ۵۸۱ بازار قرار دارد که اولین ارز پربازدید و جالب توجهات از نظر کوین مارکت کپ CMC در هفت روز اخیر است. پس از آن ارز مون ریور با ارزش بازار ۲۰۰ میلیون دلار و با حجم معاملات ۱۵ میلیون دلار در جایگاه ۳۳۰ بازار قرار دارد. توکن دنت نیز در صنعت ارتباطات و مخاربرات بین المللی فعالیت میکند و با ارزش بازار ۲۰۰ میلیون دلار و با حجم معاملات ۶.۵ میلیون دلار در جایگاه ۳۲۲ بازار قرار دارد.


تاپ گینر یکماهه
ارز های دیجیتال wif ۴۲۶ درصد، floki ۳۳۵ درصد، shib ۱۸۰ درصد، pepe ۱۵۵ درصد، jup ۱۵۰ درصد و fet ۱۴۰ درصد رشد را در ۳۰ روز اخیر به همراه داشتند. توکن دوج وایفت با نماد wif با قیمت ۳.۷ دلار، ارزش بازار ۳.۷ میلیارد دلار و با حجم معاملات ۱ میلیارد دلار در جایگاه ۳۸ بازار قرار دارد که nvt بسیار پایینی دارد و نشان دهنده حجم بالای تراکنش ها برای این ارز است. این ارز در ۷ و ۳۰ روز اخیر تاپ گینر لیست ۱۰۰ ارز برتر به لحاظ رشد قیمتی است که طی یکسال ۲ هزار و ۱۲۰ درصد بازدهی داشته است.


شاخص ترس و طمع
شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) که به اختصار F&G نام دارد، شاخصی از ۰ تا ۱۰۰ برای تحلیل احساسات یا تحلیل سنتیمنتال است که خودش از هفت شاخص مختلف که رفتار معامله‌ گران را رصد میکند تشکیل شده است و وضعیت احساسات حاکم بر بازار را نشان میدهد. در حال حاضر شاخص ترس و طمع بازار در محدوده ۷۹ قرار دارد که این طمع نسبت به ماه گذشته کمی کاهش یافته و بنظر می آید هیجانات مثبت در حال خوابیدن است؛ اما نسبت به هفته گذشته ۵ درصد افزایش و نسبت به ماه گذشته ۴ درصد کاهش یافته است.

اتهام پولشویی آمریکا به صرافی کوکوین و مجازات مدیر صرافی FTX

در حال حاضر شاخص ترس و طمع بازار در محدوده ۷۹ قرار دارد که این طمع نسبت به ماه گذشته کمی کاهش یافته و بنظر می آید هیجانات مثبت در حال خوابیدن است. سم بنکمن فرید با لقب SBF به دلیل کلاهبرداری از مشتریان و سرمایه گذاران در صرافی کریپتویی FTX به ۲۵ سال زندان فدرال محکوم و به مبلغ ۱۱ میلیارد دلار جریمه شد. داده های oxscope نشان میدهد که ۴ میلیارد دلار به صورت خالص توکن های مبادله ای در اثر طرح دعوی آمریکا از صرافی کوکوین خارج شده است.


آخرین اخبار بازار
سم بنکمن فرید با لقب SBF به دلیل کلاهبرداری از مشتریان و سرمایه گذاران در صرافی کریپتویی FTX به ۲۵ سال زندان فدرال محکوم و به مبلغ ۱۱ میلیارد دلار جریمه شد. مدیر اجرایی بایننس، تیگران گامباریان، از دولت نیجریه به اتهام نقض حقوقش در دوران بازداشت خود شکاست کرد. از ژانویه ۲۰۲۵، مقامات خدمات مالی اندونزی OJK نظارت بر صنعت رمزارز ها را آغاز خواهند کرد. بر اساس گفته های مدیر سرمایه گذاری شرکت بیت وایز، سرمایه گذاران حرفه ای اکنون در نظر دارند که ۳ درصد از پرتفوی خود را به بیت کوین اختصاص دهند که سه برابر استاندارد قبلی یعنی درصد است. نسبت موجودی نقدینگی، طبق گزارش مدیرعامل پلتفرم تحلیل آنچین کویپتو کوانت، به پایین ترین سطح تاریخی خود رسیده است که نشان دهنده کاهش قابل توجه نقدینگی در سمت فروش نسبت به سطوح تاریخی و در مقایسه با تقاضا است. تقریبا ۵۰۰ میلیون دلار دارایی پس از طرح دعوی رسمی توسط ایالات متحده آمریکا از کیف پول اتریوم صرافی کوکوین برداشت شد؛ اما هنوز ۳.۶ میلیارد دلار دارایی اتریوم در این صرافی وجود دارد. داده های oxscope نشان میدهد که ۴ میلیارد دلار به صورت خالص توکن های مبادله ای از صرافی کوکوین خارج شده است و در ۲۴ ساعت اخیر هم ۱.۲ میلیارد دلار خروجی ثبت شد.

کد خبر: ۲۸۰٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha