۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰
رابطه معکوس بهبود اقتصاد در چین با تورم در آمریکا
فدرال رزرو گزارش کرد

رابطه معکوس بهبود اقتصاد در چین با تورم در آمریکا

تحقیقات جدید فدرال رزرو آمریکا نشان می‌دهد که تلاش‌های چین برای احیای اقتصادش می‌تواند باعث ایجاد تحولاتی شود که تورم آمریکا را بالاتر خواهد برد.

به گزارش بازار، سیاست‌گذاران چینی در تلاش برای احیای اقتصاد در حال رکود خود هستند تا فعالیت بیشتری را در بخش تولید خود ایجاد کنند و این می‌تواند در صورت موفقیت‌آمیز بودن، مشکلات جدیدی را برای چشم‌انداز تورم آمریکا ایجاد کند.

در گزارش اخیر فدرال رزرو آمده است که آغاز یک دوره رشد تولید محور در چین در کوتاه‌مدت منجر به جهشی اقتصادی خواهد شد که این جهش می‌تواند فشار فزاینده معناداری را بر تورم آمریکا وارد آورد.

در چند سال گذشته، چین شاهد بازتوزیع قابل‌توجه اعتبار در سراسر اقتصاد خود بوده است، به‌طوری‌که وام‌های بانکی به‌طور پیوسته از بخش ملک دور شده و به بخش تولید تغییر مسیر داده است. این گزارش نشان می‌دهد که با رشد بخش انرژی پاک چین، «وام‌های سبز» جدید هم رشد زیادی داشته است.

براساس برآوردها، وام‌های تولیدی جدید در چین احتمالاً یک‌سوم کل وام‌ها را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است. گزارش فدرال رزرو نشان می‌دهد اگر این سرمایه‌گذاری‌ها جواب دهند و کشور شاهد سناریویی باشد که در آن رشد اعتبار در ۲ سال آینده از ۹٫۵ درصد امروز به ۱۲ درصد برسد، به قیمت‌ها در آمریکا ضربه خواهد زد.

در این گزارش آمده است که تجربه آمریکا نشان داده که تحقق این سناریو می‌تواند باعث افزایش مداوم تورم در آمریکا طی ۲ سال آینده شود که نشان از اهمیت بالای اقتصاد چین در تولید جهانی دارد. به‌عبارت‌دیگر، ازآنجایی‌که چین تحت تأثیر رونق تولید با تقاضای رو به رشد مواجه خواهد شد، قیمت تمام‌شده کالا برای تولیدکنندگان افزایش می‌یابد که درنهایت به مصرف‌کننده فشار وارد خواهد کرد.

محققان باور دارند که این یافته در تضاد با تفکر مرسوم است، که معتقد است توسعه تولیدی در چین کاهش‌دهنده تورم در آمریکا است. این استدلال فشارهایی را که افزایش تولید چین بر بازارهای جهانی کالا و زنجیره تأمین تولید گسترده‌تر وارد می‌کند نادیده می‌گیرد.

کد خبر: ۲۸۰٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha