۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
پرداخت مشروط تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام(ره) خبر داد

پرداخت مشروط تسهیلات به مددجویان کمیته امداد

عبدالملکی، معاون اشتغال کمیته امداد از پرداخت تسهیلات ویژه به فعالان کسب وکار در صورت استخدام مددجویان کمیته امداد خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) برای رفع فقر درکشور توسعه اشتغال است، گفت: عمده مخاطبین و افراد تحت پوشش را کسانی تشکیل می دهند که مستعد اشتغال هستند اما اشتغالی که باید با شرایط اقتصادی و خانوادگی آن‌ها هم خوانی داشته باشد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره برنامه های این کمیته در سال جاری اظهار کرد: در سال ۹۹ برنامه‌ای برای توسعه همکاری فعالان کسب و کار برای رفع بیکاری محرومین داریم و این مهم یکی از سه استراتژی اصلی اشتغال کمیته است.

وی افزود: در کشور صدها هزار و شاید چند میلیون نفر فعال در حوزه کسب و کار داریم که می توانند در چارچوب فعالیت اقتصادی خودشان کمیته را برای ایجاد زمینه اشتغال محرومین کمک کنند. یک گروه از این افراد کارفرماها هستند یعنی کسانی که صاحب یک کسب و کار هستند و امکان این را دارند با استخدام مددجویان کمیته امداد، فرصت های شعلی را برای این افراد و خانواده هایشان فراهم آورند.

عبدالملکی درباره دلیل رجوع کمیته به فعالان کسب و کار برای اشتغال مددجویان بیان کرد: به جز دلیل معنوی، در این راستا سه بسته تشویقی برای کارفرمایان در نظر گرفته ایم. بسته نخست وام قرض الحسنه است یعنی به ازای هر یک نفر مددجویی که موسسات و شرکت ها و همچنین کارفرمایان استخدام کنند، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با سود ۴ درصد و بازگشت پنج و هفت ساله پرداخت می کنیم.

وی در تشریح این طرح اظهار کرد: سقف این وام ۱۰ نفر است و در واقع هر فعال کسب و کار می تواند تا ۱۰ نفر از مددجویان کمیته امداد را استخدام کند و به این شکل ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد دریافت می کند. این طرح ابلاغ شده و در حال اجرا است. در همین راستا سال گذشته برای ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر از مددجویان و خانواده هایشان در قالب همین برنامه شغل ایجاد کردیم و با پرداخت بیمه کامل در حال فعالیت هستند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) از برنامه‌ریزی برای اشتغال ۳۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در قالب این طرح گفت و عنوان کرد: دومین بسته تشویقی کارفرمایان در این طرح، حق بیمه سهم کارفرما است که در مناطق عادی تا دو سال پرداخت می شود و در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۶ و ۷ تا سه سال پرداخت صورت می گیرد و در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۸ و ۹ تا چهار سال حق بیمه سهم کارفرما توسط کمیته به صورت یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: در دو حالت دو بسته تشویقی یعنی پرداخت تسهیلات و حق بیمه توسط کمیته امداد همزمان صورت می گیرد؛ حالت اول فعالیت در مناطق محروم با ضریب محرومیت ۶ تا ۹ است. حالت دوم نیز مربوط به شرکت های دانش بنیان است که اگر از اعضای کمیته امداد استخدام و در فعالیت های علمی و فنی از آن‌ها استفاده کنند، در هر نقطه از کشور باشند، دو بسته تشویقی را همزمان پرداخت می کنیم.

حجت الله عبدالملکی درباره سهم کشاورزی در اشتغال مددجویان اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از طرح اشتغال مددجویان در روستاها اجرایی می شود و مخاطب کمیته خانواده های روستایی و کشاورزی و دام پروری هستند. پدران خیلی از این افراد سابقه دام داری داشته و یا خودشان زمین های کوچکی دارند که می توانیم به آن ‌ها در حوزه کشاورزی کمک کنیم.

وی از ورود کمیته امداد به اشتغال بخش کشاورزی مجددیان از طریق حوزه شرکت های دانش بنیان خبر داد و اظهار کرد: یک شکل جدید گلخانه هایی با بازدهی بالا و دانش بنیان با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت پایلوت در حال اجراست که هزینه آن بسیار کم است. در واقع با کمتر از ۵۰ میلیون تومان می توان یک واحد گلخانه مدرن و کوچک و با بازدهی مناسب راه‌اندازی کرد که می توان مورد استفاده قرار داد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: هفته قبل با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نخستین طرح پرورش ماهی های فوق متراکم را در سیستان و بلوچستان افتتاح کردیم. این طرح در فضای بسیار محدود و تقریباً در ۳۰ الی ۴۰ متر مربع و با یک استخر پیش ساخته کوچک به اجرا در آمد. در این استخر حجم زیادی ماهی پرورش داده می شود و از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است.

وی همچنین به طرح پرورش گیاهان و ماهی به صورت همزمان اشاره کرد و گفت: در این روش مقداری آب در مدارس بسته بین استخر ماهی و گیاهان شامل سیفیجات و گل های آپارتمانی حرکت می کند و یک هم افزایی عالی بین گیاه و ماهی اتفاق می افتد یعنی ماهی آب گیاه را تغذیه می کند و گیاهان آبی که ماهی تعذیه می کند را استفاده می کند و در نتیجه مصرف آب بسیار کاهش پیدا کرده و بازدهی را نیز دو چندان می کند.

کد خبر: ۲۸٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha