۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک سازی در کشور
عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد

ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک سازی در کشور

داودپور، عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور به ادارات‌کل راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و شرکت های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد.

داوودپور در این خصوص با تأکید براینکه ایجاد شهرک به عنوان یکی از روش های مؤثر تأمین مسکن در شکل موقت و دائم در کشورها محسوب می شود گفت: شهرک ها و شهرهای جدید هر دو به عنوان بازوهای سیاستی دولت ها، می توانند نقشی مهم در ایفای رسالت ساماندهی نظام اسکان، تعادل بخشی به پهنه سرزمین و همگرایی با رویکردهای توسعه ای محسوب شوند.
وی در این باره افزود: سابقه شهرک سازی در کشور به تجربه پروژه های انبوه سازی و بزرگ مقیاس پیرامون شهرهای بزرگ در دهه ۴۰ ه. ش باز می گردد. اولین تجارب کشور در این خصوص بدون وجود دستورالعمل مشخص برای برنامه ریزی و مدیریت شهرک ها اجرا می شد که غالبا طی دهه های اخیر و در جریان رشد و گسترش کالبدی شهرها، به بافت موجود شهرها الحاق شدند.

به گفته این مقام مسئول، آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم مصوب سال ۱۳۵۵، برای اولین بار تعریف مشخصی از شهرک به دست داد و متعاقب آن در سال ۱۳۵۶ اولین دستورالعمل شهرک‌سازی تحت عنوان«دستورالعمل صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری از شهرک در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها» در کشور به تصویب رسید. این دستورالعمل در سال ۱۳۸۶ مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اخیر، اصلاحی است که بر دستورالعمل سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچین ادامه داد: اگرچه پیش از این، فرآیند شهرک‌سازی در کشور در قالب دو دستورالعمل مربوط به سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۸۶، مدیریت و نظارت شده است. اما آسیب‌شناسی کاستی‌های دستورالعمل‌های پیشین و ظرفیت‌های این بخش برای حضور مؤثر در برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای در کشور، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید به‌عنوان متولی امر شهرک‌سازی و دبیرخانه ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور را برآن داشت، تا با هدف تدوین سازوکار دقیق و شفاف نظام رسیدگی، مدیریت، نظارت و ترویج شهرک‌سازی در کشور، اقدام به بازنگری در دستورالعمل ترویج شهرک سازی مصوب سال ۱۳۸۶ نماید.

این مقام مسئول با اشاره به طرح موضوع ساخت و سازهای خارج از قاعده در پیرامون شهرها و عرصه های واجد ارزش اکولوژیک خصوصا در مناطق شمالی کشور در جریان مطالعات بازنگری دستورالعمل، عنوان کرد: دستورالعمل کنونی علاوه بر تلاش برای هماهنگ‌سازی اقدامات و ساخت‌وسازها در عرصه‌های طبیعی پیرامون شهرها و جلوگیری از تخریب محیط زیست، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به شفاف ساختن تعریف شهرک و دسته‌بندی‌های مختلف آن، تدوین نظام برنامه‌ریزی، نظارت، مدیریت و اجرای شهرک‌ها، تمهید مکانیزم جذب سرمایه‌گذاری درشهرک‌ها و همچنین ساماندهی شهرک‌های نیمه‌تمام و تمامی مجتمع‌ها، مجموعه‌ها و مراکزی است که با عناوین مختلف طی سنوات پیشین در کشور ساخته شده و چارچوب ضابطه‌مندی برای کنترل و نظارت بر آنها وجود نداشته است.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید،  داودپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه این دستورالعمل در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه بررسی و به تصویب رسید و با اهتمام وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد. امید است با وجود بسترهای قانونی کارآمد همچون این دستورالعمل، علاوه بر همگرا ساختن اقدامات در حوزه شهرک‌سازی و برنامه‌ریزی برای آینده در این حوزه، با اعمال محدودیت‌های قانونی، تمامی فعالیت‌ها خارج از چارچوب را در کشور ساماندهی کنیم.

کد خبر: ۲۷٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha