۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱
مالیات از خانه های خالی شرط موفقیت تعیین سقف اجاره بها
کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با بازار مطرح کرد

مالیات از خانه های خالی شرط موفقیت تعیین سقف اجاره بها

پروین پور، کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است اگر می خواهیم تعیین سقف اجاره بها موفقیت آمیز باشد باید در کنار این برنامه اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه نیز عملیاتی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جدی تر شدن اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه از ماه آینده نوید روزهای بهتری را برای بازار مسکن می دهد. اجرایی شدن تعیین سقف اجاره بها نیز از هفته گذشته باعث شد تا برخی از وعده هایی که تصور می شد دولت از پس اجرای آن برنیاید به واقعیت تبدیل شده و نشان دهد که اراده دولت در ساماندهی بخش مسکن جدی است. حال به نظر می رسد اگر دولت قصد دارد تعیین سقف اجاره بها موفق عمل کند و موفقیت آمیز باشد باید برنامه های دیگری را نیز اجرایی و عملیاتی کند.

یک کارشناس مسکن بر این باور است که اگر دولت می خواهد تعیین سقف اجاره بها موفقیت آمیز باشد باشد باید اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را اجرایی کند تا مالکان از ترس مالیات ناگزیر به اجاره مسکن خود باشند.

با اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه تعادل خوبی در قیمت مسکن رخ خواهد داد
افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به موفقیت تعیین سقف اجاره بها خوشبین بود؟ گفت: برای اجرای موفقتر مصوبه تعیین سقف اجاره بها باید اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه نیز عملیاتی شود چرا که با اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه تعادل خوبی در قیمت مسکن رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که بارها مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی تاکید کرده اند که از ماه آینده سامانه املاک که هدف از راه اندازی آن شناسایی واحدهای خالی از سکنه است عملیات اجرایی خود را با بارگذاری اطلاعات آغاز خواهد کرد، گفت: مطمئنا با ورود دیتا به سامانه املاک از ماه آینده می توان شاهد آغاز شناسایی خانه های خالی از سکنه باشیم. اما اگر دولت هدف خود را در موفقیت تعیین سقف و ساماندهی اجاره بها گذاشته است باید این دو طرح را همزمان با هم اجرا کند.

 سیاست تعیین سقف اجاره بها و اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند همزمان با هم اجرا شود

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این که شناسایی واحدهای خالی از سکنه و اخذ مالیات تعادل خوبی در قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود تاکید کرد: سیاست تعیین سقف اجاره بها و اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند همزمان با هم اجرا شود. در این صورت است که می توان گفت دولت موفق عمل کرده است. پس این اقدام همزمان علاوه بر تثبیت قیمت مسکن موجب تعادل نرخ اجاره بها در بازار مسکن می شود.

پروین پور با اشاره به اینکه به نظر می رسد با جدیتی که دولت در این یک سال پایانی از خود نشان داده از ماه آینده شاهد اخذ مالیات از واحدهای خالی از سکنه باشیم گفت: اجرایی شدن این برنامه منوط به بارگذاری اطلاعات و دیتا از سوی دستگاهها و سازمانهای دولتی در سامانه املاک است. چرا که از رونمایی سامانه املاک حدود شش ماه می گذرد.

برای موفقیت در ثبات بازار مسکن نیازمند سیاستهای بلند مدت هستیم و نمی توانیم با سیاستهای مقطعی برای بازار مسکن یک بازار با ثبات ایجاد کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سامانه می تواند به ثبات قیمت مسکن و افزایش قدرت خرید متقاضیان کمک کند تصریح کرد: برای بالا بردن قدرت خرید متقاضیان مسکن و ثبات قیمتها فقط راه اندازی سامانه املاک نمی تواند موفق عمل کند. چرا که برای موفقیت در ثبات بازار مسکن نیازمند سیاستهای بلند مدت هستیم و نمی توانیم با سیاستهای مقطعی برای بازار مسکن یک بازار با ثبات ایجاد کنیم.

تنها راه حذف سوداگران از بازار مسکن اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
وی ادامه داد: بازار مسکن از سایر بازارهای موازی نیز تاثیر می گیرد اما اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه می تواند به تعدیل قیمت مسکن و اجاره بها کمک کند. نکته مهم این است که بیشترین دلیل رشد قیمت مسکن وجود سوداگران در بازار مسکن است که تنها راه حذف آنها از بازار مسکن اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است. کاری که در تمام دنیا اجرا می شود.

دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در واقع مالیات بر فعالیت سوداگران در بخش های غیر مولد از جمله طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن است. به این معنی که مثلا هر کس بیشتر از نیاز مصرفی خود مسکن اختیار کرده است، باید مالیات بیشتری به دولت بپردازد. این مالیات مانع از رونق سوداگری و افزایش نجومی قیمت مسکن می‌شود.

 پروین پور در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه سودجویان برای دلالی و احتکار مسکن را از بین می رود. زیرا افرادی که تعداد زیادی مسکن دارند وقتی می بیند ماه به ماه مقدار زیادی مالیات باید پرداخت کنند، تصمیم به عرضه مسکن های خود به بازار می گیرند و همین امر باعث کاهش شدید قیمت مسکن می شود.

در کشور ۲.۵ میلیون و در استان تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم

پروین پور با اشاره به اینکه در کشور ۲.۵ میلیون و در استان تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم گفت: اکثر واحدهای خالی از سکنه شهر تهران لاکچری و در مناطق بالای شهر احداث شده اند . حال از اظهارات اکثر نمایندگان مجلس یازدهم اینطور برمی آید که برای ساماندهی بخش مسکن جدی هستند و اتفاقا بر روی اخذ مالیات و راه اندازی سامانه املاک اصرار دارند. پس اگر این اتفاق رخ دهد می توانیم به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن امیدوار باشیم.

کد خبر: ۲۷٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضا IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 0
      اخذ مالیات ازعابدی سرمایه باید مبلغ ان به اندازه ای باشد که ضمانت اجرایی برای ریزش قیمت مسکن داشته باشه مثلا منزلی که ده میلیارد قیمت ان است پرداخت پانصد میلیون تومان یا شش درصد مالیات مبلغ قابل توجهی نیست ومالک نمیفروشد یا همین مبلغ مالیات رابه روی قبمت منزل میکشد مبلغ مالیات باید نقره داغ کند سوداگرمسکن را
    • محمدرضا IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
      0 0
      مبلغ مالیات برعایدی سرمایه باید انقدرباشد که مالک نتواند باپرداخت ان از زیریار قانون فرارکند ومبلغ ان باید زیادباشد تا سوداگران ازبازارمسکن متواری شوند