۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
امیدواریم در بهار ۱۴۰۳ کار اتصال روستاها به اینترنت را تمام کنیم
وزیر ارتباطات:

امیدواریم در بهار ۱۴۰۳ کار اتصال روستاها به اینترنت را تمام کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اتصال بیش از ۷ هزار روستای جدید بالای ۲۰ خانوار در ۳۱ ماه گذشته، اکنون ۹۰ درصد از این روستاها به اینترنت متصل هستند و بهار امسال اتصال آن‌ها ۱۰۰ درصدی خواهد شد.

به گزارش بازار، عیسی زارع‌پور درباره مأموریت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اظهار داشت: همان‌طور که از اسم معاونت فناوری و نوآوری پیداست، مأموریت این بخش توسعه فناوری‌های جدید است؛ ما در دوره جدید مأموریت‌گرا عمل کردیم و سعی‌مان بر این بود که بخش‌های مختلف وزارتخانه با یکدیگر همگرا باشند.

وی افزود: در حوزه فناوری و نوآوری، راهبری منطقه ویژه اقتصادی پیام، پارک فناوری و پژوهشگاه ارتباطات به معاونت فناوری و نوآوری سپرده شد.

زارع‌پور ادامه‌ داد: در این زمینه توفیقات خوبی به‌ دست‌ آمده که شاید کمتر در رسانه به آن‌ها پرداخته شده است؛ اغلب کارها در این حوزه بلندمدت است و باید به نتیجه برسد تا آن‌ را اعلام کنیم.

وی بیان‌ داشت: در حوزه شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، کل منابع حمایتی وزارت ارتباطات، اعم از بند الف تبصره ۱۸ که تسهیلات اشتغال است تا وام وجوه اداره شده، به معاونت فناوری و نوآوری منتقل شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط این معاونت به شرکت‌های مختلف در استان‌های مختلف برای توسعه کسب‌وکارشان تخصیص‌ یافته است و در سال آینده نیز این مسیر دنبال خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تجاری‌سازی محصولات فناورانه قدم‌های خوبی برداشته شده است، خاطرنشان‌ کرد: با پیگیری‌های معاونت فناوری در داخل و خارج از کشور، محصولات تولید داخل کشور بازارهای بین‌المللی پیدا کرد. اکنون در چند کشور محصولات ایرانی که یا در این دوره یا در ادوار گذشته تولید شده‌اند، برای نخستین‌ بار صادر شدند. یکی از مأموریت‌هایی که برای این معاونت تعریف کردیم، بازارسازی برای محصولات ایرانی است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: در حوزه گوشی تلفن همراه و سیستم‌ عامل ایرانی نیز کار در حال پیشرفت است و اقدامات مربوط به تلفن همراه، حوزه کاری مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و صمت است.

زارع‌پور اظهار داشت: از شرکت‌های مختلف در منطقه ویژه اقتصادی پیام حمایت کردیم و با واگذاری زمین و تسهیلات، زیرساختی را فراهم کردیم تا مقدمات برای تولید گوشی فراهم شود.

وی تصریح کرد: در این حوزه ظرفیت خوبی وجود دارد. جوانان ما از جوانان دیگر کشورها کمتر نیستند و اگر مردم و مسئولان به محصول ایرانی اعتماد کنند، می‌توانیم هم نیاز خودمان را برطرف کنیم و هم به سمت صادرات گام برداریم.

زارع‌پور با بیان اینکه بازار گوشی همراه بازار بسیار بزرگی است، یادآور شد: اکنون سالیانه بیش از سه میلیارد دلار صرف واردات ۱۰ تا ۱۴ میلیون دستگاه گوشی می‌شود اما این امکان برای ما وجود دارد که بتوانیم تولیداتی در این بخش داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: البته لازم است که این تولیدات در فضای رقابتی انجام شود تا محصول بهتر و متناسب با سلیقه مردم تولید و عرضه شود. اگر برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه انجام شود حتماً می‌توانیم با گوشی‌های خارجی نیز رقابت کنیم. البته هنوز در ابتدای راه هستیم.

وی درباره تأثیر افزایش تعرفه بر کیفیت اینترنت و اینکه چه زمانی تجربه کاربری در این‌ خصوص بهتر خواهد شد، گفت: بررسی داشبوردهای جهانی نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته سرعت ما در اینترنت ثابت و سیار بهبود پیدا کرده است، اما افزایش کیفیت یک کار علی‌الدوام است.

زارع‌پور افزود: ما نخستین وزارتخانه‌ای بودیم که در مقابل افزایش تعرفه‌ای که باید پیش از این‌ها اتفاق می‌افتاد تا دخل‌وخرج بخش خصوصی متناسب با هم پیش برود و امکان سرمایه‌گذاری فراهم شود، از اپراتورهای خود تعهد گرفتیم که منابع حاصل از افزایش را صرف توسعه کنند. این افزایش تعرفه باید ۶ سال قبل اتفاق می‌افتاد تا کیفیت شبکه به مخاطره نیفتند و مردم آسیب آن را نبینند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان‌ داشت: یکی از تعهدات این است که سرعت اینترنت تا خرداد ماه ۱۴۰۳ به میزان ۳۰ درصد افزایش یابد؛ برای رصد این افزایش نیز یک داشبورد طراحی شده است.

وی ادامه‌ داد: برنامه ما این است که شبکه ارتباطی کشور را متحول کنیم. میانگین سرعت ارتباطات ثابت ما حدود ۱۰ مگابیت بر ثانیه است؛ درحالی‌که مردم در برخی شهرها با راه‌اندازی و اتصال به فیبر نوری توانسته‌اند سرعت‌های تا ۸۰۰ و حتی یک‌هزار مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند. مردم ما شایسته چنین سرعت‌هایی هستند.

زارع‌پور درباره توسعه اینترنت در روستاهای کشور گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم و کار را آغاز کردیم به ما گفتند که پوشش اینترنت در روستاها به ۹۰ درصد رسیده است. ارزیابی ما به این شکل نبود و برخی از روستاها پوششی داشتند که مردم از آن راضی نبودند یا اصلاً پوشش نداشتند.

وی اظهارداشت: بررسی‌های ما نشان داد که پوشش تقریباً ۷۹ تا ۸۰ درصد بوده است. البته طبیعی بود در کار به این بزرگی که در گذشته انجام شده بود چنین اتفاقی رخ دهد اما ۲۰ درصد باقی‌مانده همان ۲۰ درصد سخت کار بود.

وزیر ارتباطات افزود: نقاط دورافتاده و صعب‌العبوری وجود داشت که در برخی موارد برای یک روستا نیاز بود ۶۰ کیلومتر فیبر کشیده شود یا با چند سایت واسط بتوانیم به شکل هوایی آن‌ها را متصل کنیم.

وی متذکر شد: در گذشته با یک سایت می‌شد چند روستا را به یکدیگر متصل کرد اما اکنون برای هر روستا به‌طور متوسط یک سایت احداث می‌کنیم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: خوشحال هستم که اعلام کنم طی ۳۱ ماهی که افتخار خدمت داشتیم بیش از هفت هزار روستای جدید بالای ۲۰ خانوار و نزدیک به سه هزار روستای زیر ۲۰ خانوار جدید به اینترنت متصل شدند و نزدیک به یک‌هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده‌اند که بخشی از آن‌ها به اینترنت دسترسی دارند اما کیفیت‌شان مناسب نیست و بخشی دیگر نیز نیاز به احداث سایت دارند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه با حرکت جهادی که در این بخش در جریان است، بتوان در بهار ۱۴۰۳ این کار را به پایان رساند، اظهار داشت: من قول داده بودم تا پایان شهریور ۱۴۰۲ این پروژه را به اتمام برسانیم اما به دلیل اینکه آمار ابتدایی درست نبود این کار امکان‌پذیر نبود.

کد خبر: ۲۷۹٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha