۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
پشتوانه بانک ها ایجاد تورم است!
یادداشت وارده؛

پشتوانه بانک ها ایجاد تورم است!

اگر بانک ها به جای تبدیل سرمایه خود به «ملِک و ساختمان» تمرکز خودشان را روی سرمایه گذاری در تولید، احیا کارخانجات و شرکت های دانش بنیان بگذارند، در سال آینده شاهد کاهش تورم خواهیم بود.

بازار؛ امیررضا اعتمادی: نرخ تورم در ایران عمدتاً با قیمت خودرو، زمین و مسکن، ارز، طلا و خودرو محاسبه میگردد! این موضوع به این دلیل رخ میدهد که مردم به دنبال بازار های کم رسیک و پر سود هستند تا در آینده ارزش دارایی هایشان حفظ شود و از این‌رو هر میزان نقدینگی که در دست دارند و می‌خواهند ارزش اموال خود حفظ کنند آن را تبدیل به خودرو، مَسکن، ارز و طلا می‌کنند.

از طرفی بانک ها هم جهت ایجاد پشتوانه مالی عمدتاً در همین بازار های مشترک با جامعه سرمایه گذاری میکنند، «یعنی یک نهاد مالی به جای اینکه ایجاد نقدینگی با حفظ سرمایه برای مردم داشته باشد، خود با مردم رقابت می‌کند و حاصل این رقابت تولید تورم است!»

از دل ایجاد پشتوانه بانکی که یکی از آنها خرید املاک، مسکن و ساختمان است و در بانک های ایرانی موضوعی جدید نیست؛ رشد قیمت مَسکن، گران شدن متریال ساختمان و انحصار در تعیین قیمت زمین در برخی مناطق به وجود می‌آید و از این بابت مورد نقد است که «بانک ها میآیند با تولید ریال که عامل اصلی ایجاد تورم است و از محل سود خود املاک و مستغلات را خرید میکند و به عنوان پشتوانه مالی استفاده میکند» به همین سادگی ریال کم ارزش را تولید و دارایی خود را با پشتوانه قرار دادن ملک افزایش داد!

حال اگر بانک ها به جای تبدیل سرمایه خود به «ملِک و ساختمان» تمرکز خودشان را روی سرمایه گذاری در تولید، احیا کارخانجات و شرکت های دانش بنیان، طرح های گردشگری و شهرسازی بگذارند.

در سال آینده شاهد کاهش تورم، تولید، اشتغال و کاهش قیمت مسکن خواهیم بود! موضوعی که مقام معظم رهبری همواره در سخنان خود به آن اشاره داشته است.

کد خبر: ۲۷۸٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha