۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
راهنمای خرید کنتاکتور

راهنمای خرید کنتاکتور

امروزه ما برای انجام بسیاری از حیاتی ترین فرآیندهای صنعتی خود، از تولید برق گرفته تا پارچه بافی، به ماشین آلات خودکار متکی هستیم.

امروزه ما برای انجام بسیاری از حیاتی ترین فرآیندهای صنعتی خود، از تولید برق گرفته تا پارچه بافی، به ماشین آلات خودکار متکی هستیم. فناوری اتوماسیون به ما این امکان را داده است که ارتفاعات جدیدی از تولید و نوآوری را افزایش دهیم .در حالی که فناوری طی سال‌ ها بهبود یافته است، ابزار اصلی کنترل مدارهای الکتریکی یکسان است. از جمله این ابزارها کنتاکتورها هستند و در این این مقاله قصد داریم تا به بررسی انواع کنتاکتورها و نحوه عملکرد و خرید انواع کنتاکتور بپردازیم. همچنین تفاوت بین کنتاکتور و رله، کنتاکتور AC و کنتاکتور DC را بررسی می کنیم. پس با ما همراه باشید.

راهنمای خرید کنتاکتور

کنتاکتور چیست ؟

کنتاکتور یک دستگاه کنترل الکترومکانیکی است که برای ایجاد یا قطع اتصال بین بار و منبع تغذیه استفاده می شود. استفاده از کنتاکتور مشابه رله است اما دستگاهی که برای کاربرد جریان بیشتر استفاده می شود به عنوان کنتاکتور و دستگاهی که برای کاربردهای جریان کمتر استفاده می شود به عنوان رله شناخته می شود.

یک کنتاکتور بر حسب کاربرد و بار، چندین کنتاکت دارد. به طور کلی، این مخاطبین معمولاً تماس باز (NO) هستند و از این رو با قطع شدن سیم پیچ کنتاکتور، بار قطع می شود اما کنتاکتور می تواند برای برنامه های باز و بسته معمولی طراحی شود.

رایج ترین کاربرد کنتاکتور در استارت است که برای روشن و خاموش کردن تجهیزاتی مانند موتور، ترانسفورماتور و غیره استفاده می شود. کنتاکتور یک کلید کنترل شده الکتریکی است که برای سوئیچ کردن مدار قدرت استفاده می شود، شبیه به یک رله، به جز با نرخ جریان بالاتر.

یک کنتاکتور توسط مداری کنترل می شود که سطح توان بسیار کمتری نسبت به مدار سوئیچ دارد. کنتاکتورها اغلب برای موتور ۱۵۰ اسب بخار استفاده می شوند.

کنتاکتورها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

کنتاکتور یک کنتاکتور الکتریکی در طیف گسترده ای از موقعیت ها استفاده می شود که در آن نیاز به تغییر مکرر برق به یک مدار وجود دارد. مانند سوئیچ های رله، آنها برای انجام این کار در هزاران سیکل طراحی و ساخته شده اند. کنتاکتورها عمدتاً برای کاربردهای توان بالاتر نسبت به رله انتخاب می شوند. این به دلیل توانایی آنها در اجازه دادن به ولتاژها و جریانهای پایین برای سوئیچ کردن، یا چرخه برق، یک مدار ولتاژ/جریان بسیار بالاتر است.

به طور معمول، یک کنتاکتور در شرایطی استفاده می شود که بارهای برق باید به طور مکرر یا سریع خاموش و روشن شوند. با این حال، می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای پیکربندی کرد که هنگام فعال شدن، مدار را روشن کنند (معمولاً باز یا بدون کنتاکت)، یا برای قطع برق مدار در صورت فعال شدن (معمولاً بسته یا کنتاکت‌های NC). دو کاربرد کلاسیک برای کنتاکتور به عنوان راه‌انداز موتور الکتریکی - مانند مواردی که از کنتاکت‌ها و کانکتورهای کمکی برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌کنند - و در سیستم‌های کنترل روشنایی پرقدرت.

هنگامی که یک کنتاکتور به عنوان راه‌انداز مغناطیسی برای موتور الکتریکی استفاده می‌شود، معمولاً طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی دیگر مانند قطع برق، حفاظت از اتصال کوتاه، محافظت در برابر اضافه بار و حفاظت در برابر ولتاژ را نیز فراهم می‌کند. کنتاکتورهایی که برای کنترل تاسیسات روشنایی پرقدرت استفاده می شوند، اغلب در یک پیکربندی چفت شونده قرار می گیرند تا مصرف برق کلی را کاهش دهند. این آرایش شامل دو سیم پیچ الکترومغناطیسی است که پشت سر هم کار می کنند. یک سیم پیچ، تماس های مدار را در صورت روشن شدن کوتاه می بندد و آنها را به صورت مغناطیسی بسته نگه می دارد.

سیم پیچ دوم آنها را دوباره با برق باز می کند. این نوع راه اندازی به ویژه برای اتوماسیون راه اندازی های روشنایی اداری، تجاری و صنعتی در مقیاس بزرگ رایج است. این اصل مانند نحوه کار یک رله چفت کننده است، اگرچه رله دوم بیشتر در مدارهای کوچکتر با بارهای کاهش یافته استفاده می شود.

از آنجایی که کنتاکتورها به طور خاص برای این نوع کاربردهای ولتاژ بالا در نظر گرفته شده اند، از نظر فیزیکی بزرگتر و قوی تر از دستگاه های سوئیچینگ رله استاندارد هستند. با این حال، بیشتر کنتاکتورهای الکتریکی هنوز به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی قابل حمل و نصب باشند و به طور کلی برای استفاده در میدان بسیار مناسب در نظر گرفته می شوند.

کنتاکتورها چگونه کار می کنند؟

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک کنتاکتور، دانستن سه جزء اصلی هر دستگاه کنتاکتور الکتریکی هنگام مونتاژ مفید است. اینها معمولاً سیم پیچ، کنتاکت ها و محفظه دستگاه هستند.

سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی جزء کلیدی یک کنتاکتور است. بسته به نحوه راه‌اندازی دستگاه، هنگام دریافت برق، عملکرد خاصی را روی کنتاکت‌های سوئیچ انجام می‌دهد (باز کردن یا بستن آنها).

کنتاکت ها اجزای دستگاهی هستند که برق را در مدار سوئیچینگ انتقال می دهند. انواع مختلفی از کنتاکت ها در اکثر کنتاکتورها از جمله فنرها و کنتاکت های برق یافت می شود. هر نوع عملکرد خاصی را در انتقال جریان و ولتاژ انجام می دهد.

محفظه کنتاکتور یکی دیگر از قطعات مهم دستگاه است. این محفظه ای است که سیم پیچ و کنتاکت ها را احاطه کرده و به عایق بندی اجزای کلیدی کنتاکتور کمک می کند. این محفظه از کاربران در برابر لمس تصادفی هر بخش رسانای سوئیچ محافظت می کند و همچنین محافظت قوی در برابر خطراتی مانند گرم شدن بیش از حد، انفجار و خطرات محیطی مانند آلودگی و رطوبت ارائه می دهد.

اصل عملکرد یک کنتاکتور الکتریکی ساده است. هنگامی که سیم پیچ الکترومغناطیسی جریانی از آن عبور می کند، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. این امر باعث می شود که آرمیچر داخل کنتاکتور با توجه به کنتاکت های الکتریکی به روش خاصی حرکت کند.

بسته به نحوه طراحی دستگاه خاص و نقشی که برای آن در نظر گرفته شده است، معمولاً باز یا بسته شدن مخاطبین است.

اگر کنتاکتور به طور معمول باز (NO) طراحی شده باشد، تحریک سیم پیچ با ولتاژ، کنتاکت ها را به هم فشار می دهد، مدار را برقرار می کند و اجازه می دهد برق در اطراف مدار جریان یابد. هنگامی که سیم پیچ قطع می شود، کنتاکت ها باز می شوند و مدار خاموش می شود. بیشتر کنتاکتورها اینگونه طراحی می شوند

یک کنتاکتور معمولی بسته (NC) برعکس عمل می کند. مدار کامل است (تماس ها بسته است) در حالی که کنتاکتور بدون برق است، اما قطع می شود (تماس ها باز می شود) هر زمان که جریان به آهنربا الکتریکی وارد شود. این یک پیکربندی کمتر متداول برای کنتاکتورها است، اگرچه یک تنظیم جایگزین نسبتا رایج برای کلیدهای رله استاندارد است.

کنتاکتورها می توانند به سرعت این وظیفه سوئیچینگ را در طی هزاران (یا در واقع میلیون ها) چرخه در طول عمر کاری کامل خود انجام دهند.

تفاوت بین کنتاکتور و رله

اگرچه قبلاً بیان کردیم که کنتاکتورها برای کاربردهای توان بالاتر نسبت به رله استفاده می‌شوند، درک تفاوت‌های فنی کامل بین کنتاکتور و رله کمی پیچیده‌تر است.

یک لیست کامل تر از تفاوت های بین کنتاکتور و رله شامل موارد زیر است :

ظرفیت بار : کنتاکتورها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که کاربردهای سوئیچینگ توان بسیار بالاتری را نسبت به رله های کنترلی انجام دهند. رله‌ها معمولاً برای استفاده با بارهای حدود ۵A-۱۵A رزرو می‌شوند و اغلب برای ۱۰A یا کمتر رتبه‌بندی می‌شوند.

تماس با استانداردها کنتاکتورها تقریباً همیشه در یک پیکربندی معمولی باز (NO) تنظیم می شوند. این بدان معنی است که مدار فقط زمانی برقرار می شود که آهنربای الکتریکی در کنتاکتور جریان دریافت می کند. رله ها با هر دو کنتاکت NO و NC به راحتی پیدا می شوند

حفاظت و ویژگی های ایمنی : کنتاکتورها معمولاً طیف گسترده‌تری از بریدگی‌ها و حفاظت‌های ایمنی را ارائه می‌کنند که نشان دهنده این واقعیت است که آنها برای کاربردهای توان بالاتر طراحی شده‌اند. در واقع، نوع خاصی از کلید معروف به رله اضافه بار کنتاکتور به طور خاص برای استفاده در جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ماشین‌ها و مدارهای قدرت طراحی شده است.

راهنمای خرید کنتاکتور

در جاهای دیگر، نمونه های رایج از ویژگی های ایمنی کنتاکتور استاندارد عبارتند از :

کنتاکت های فنری، برای قطع یک مدار الکتریکی در صورت خاموش بودن کنتاکتور

حفاظت اضافه بار که در صورت دریافت نوسان جریان برای یک دوره معین، راه اندازی می شود.

سرکوب قوس مغناطیسی، که هر قوس جریانی را مجبور می‌کند مسافت بیشتری را نسبت به انرژی که حمل می‌کند طی کند.

با توجه به اینکه کنتاکتورها برای کاربردهای سنگین و توان بالاتر در نظر گرفته شده‌اند، از نظر فیزیکی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از رله‌ها هستند و سرعت سوئیچینگ آن‌ها به طور قابل‌توجهی کندتر است. آنها همچنین در بیشتر موارد گرانتر از رله هستند و به دلیل سیم پیچ های الکترومغناطیسی بزرگتر، انرژی بیشتری مصرف می کنند.

خریدی مطمئن همراه با ضمانت و بالاترین کیفیت

فروشگاه بانک صنعت یکی از ارائه دهندگان رسمی کنتاکتورهای برندهای اشنایدر (تله مکانیک)، هیوندای، زیمنس و LSواقع در بازار لاله زار تهران میباشد که با بیش از ۴۰ سال سابقه درخشان، بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات پنوماتیک و ابزار دقیق را عرضه کرده و بفروش می رساند.

شما عزیزان میتوانید انواع مختلف کنتاکتور را با مناسب ترین قیمت بصورت فیزیکی و اینترنتی از فروشگاه بانک صنعت تهیه نمایید. گارانتی فروشگاه و شرکتی تمامی محصولات و مشتری مداری و جلب رضایت مشتری همراه با مناسب ترین قیمت دغدغه مهم و اصلی پرسنل این فروشگاه میباشد. اگر قصد خرید کنتاکتو را دارید پیشنهاد ما فروشگاه بانک صنعت میباشد.

جهت خرید کنتاکتور میتوانید بصورت فیزیکی و یا بصورت اینترنتی خرید خود را انجام دهید.

راهنمای خرید کنتاکتور

کد خبر: ۲۷۸٬۹۱۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha