۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱
بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی «ایران ایر» به فرودگاه امام| سوء استفاده‌ از ارز مسافرتی با سود ١۶ میلیونی
مدیر عامل فرودگاه امام در پاسخ به «بازار» اعلام کرد

بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی «ایران ایر» به فرودگاه امام| سوء استفاده‌ از ارز مسافرتی با سود ١۶ میلیونی

چلندری مدیر عامل فرودگاه امام با بیان اینک «ایران ایر» ۱۳۰۰ میلیارد تومان به فرودگاه امام بدهکار است گفت: مذاکره تخصیص سهمیه کالاهای تجاری به فرودگاه امام میان وزارت راه و وزارت اقتصاد آغاز شده است.

اکبر محمودی؛ بازار: سعید چلندری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری «بازار» مبنی بر اینکه بدهی شرکت های هواپیمایی داخلی به فرودگاه امام چقدر است؟ و اینکه میزان بدهی «ایران ایر» چه میزان است و آیا اظهارات مدیر عامل هما مبنی بر اینکه هیچ بدهی به فرودگاه امام نداریم درست است؟ گفت: یکی از مشکلات فرودگاه امام وصول مطالبات شرکت های هواپیمایی است. تلاش های خوبی توسط همکاران صورت گرفت و تنها به جز ۴ شرکت، تقریبا با کلیه شرکتهای هواپیمای تسویه حساب شد و حدودا ۵ تا ۸ میلیارد تومان است که این ها گردش مالی ماهانه است و مشکلی از این بابت نیست.

یکی از مشکلات فرودگاه امام وصول مطالبات شرکت های هواپیمایی است. تلاش های خوبی توسط همکاران صورت گرفت و تنها به جز ۴ شرکت، تقریبا با کلیه شرکتهای هواپیمای تسویه حساب شد

وی در پاسخ به این پرسش که این ۴ شرکت که اعلام می کنید بدهی به فرودگاه امام دارند کدام است؟ ادامه داد: نام دو شرکت را اسم می برم و دو شرکت دیگر در تلاش هستند تا بدهی خود را پرداخت کنند. دو شرکت نخست ایران ایر و ماهان هستند. هواپیمایی تابان و آسمان نیز بدهکار هستند.

ایران ایر به هر حال یک شرکت دولتی است و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری ایران ایر است و حدود همین مبلغ و رقم هم محاسبه کنید که بدهی اماکن و ساختمان هایی است که در اختیار ما قرار گرفته است

چلندری در پاسخ به این پرسش که ایران ایر اعلام کرده است که ما هیچ بدهی به فرودگاه امام نداریم تاکید کرد: هواپیمایی تابان ۶۰ میلیارد تومان بدهکار است و آسمان هم حدود ۲۵ میلیارد تومان بدهکار است. ایران ایر به هر حال یک شرکت دولتی است و حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان بدهی جاری ایران ایر است و حدود همین مبلغ و رقم هم محاسبه کنید که بدهی اماکن و ساختمان هایی است که در اختیار ما قرار گرفته است.

مدیر عامل شعر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: اما اخیرا صحبتی شده است و دستوری هم وزیر راه و شهرسازی داده اند که بخشی از ابنیه های ایران ایر در اختیار فرودگاه امام قرار بگیرد و اقدامات انتقال در حال انجام است. این انتقال انجام شود این بخشی از بدهی تقریبا ۵۰ درصد تهاتر شود.

اینکه حالا مدیر عامل ایران ایر اعلام کرده اند «ایران ایر» بدهکار نیست شاید به دلیل همین تهاتر این موارد را مطرح کرده اند

وی افزود: اینکه حالا مدیر عامل ایران ایر اعلام کرده اند «ایران ایر» بدهکار نیست شاید به دلیل همین تهاتر این موارد را مطرح کرده اند. در بخش آن بدهی و اجاره و اماکن هم با تصمیم گیری مجمع می تواند بخشی از آن با توجه به اینکه شرکت دولتی است و از اختیارات دولتی استفاده کند و بخشی را می تواند بخشیده شود. شاید یک مقدار به هر حال مدیر عامل ایران ایر عجله در اعلام آن داشتند.

هواپیمایی ماهان هم حدود ۲ هزار میلیارد تومان به فرودگاه امام بدهکار است که آن را هم رایزنی کرده ایم و مذاکراتی با آنها داشتیم و توافقاتی هم انجام شده است و امید است ماهان به تعهداتی که داده است عمل کند

وی خاطر نشان کرد: هواپیمایی ماهان هم حدود ۲ هزار میلیارد تومان به فرودگاه امام بدهکار است که آن را هم رایزنی کرده ایم و مذاکراتی با آنها داشتیم و توافقاتی هم انجام شده است و امید است ماهان به تعهداتی که داده است عمل کند و این بدهی زودتر صفر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که مناطق آزاد از دادن مالیات معاف هستند آیا منطقه آزاد فرودگاه امام نیز از این قانون تبعیت می کند؟ ادامه داد: کلیه مشوق های مالیاتی که در کلیه مناطق آزاد کشور اعمال می شود در شهر فرودگاهی امام هم اعمال می شود. اما یک بخشی از کالاها که می خواهیم مشوق ها را به تجار بدهیم سهمیه کالای تجاری است که دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد باید به ما تخصیص بدهد .

با وزیر اقتصاد از طریق وزارت راه و شهرسازی مذاکره شده است و سهمیه کالاهای تجاری را به فرودگاه امام خمینی بدهند تا این فرودگاه بتواند واردات خود را انجام دهد

چلندی ادامه داد: در سال گذشته به دلایل مختلفی این تخصیص صورت نگرفت و امیدواریم که عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد امسال این مساله مهم را مورد توجه قرار دهند. با وزیر اقتصاد از طریق وزارت راه و شهرسازی مذاکره شده است و سهمیه کالاهای تجاری را به فرودگاه امام خمینی بدهند تا این فرودگاه بتواند واردات خود را انجام دهد.

کل وارداتی که در گمرک شهر فرودگاهی امام خمینی انجام شده است حدود ۹.۵ میلیارد دلار است و صادرات هم ۶۰۰ میلیون دلار است

وی خاطر نشان کرد: کل وارداتی که در گمرک شهر فرودگاهی امام خمینی انجام شده است حدود ۹.۵ میلیارد دلار است و صادرات هم ۶۰۰ میلیون دلار است. کالاهای وارداتی ۹ درصد ارزش افزوده مالیات پرداخت می شود و افرادی که با کارت های بازرگانی فعالیت می کنند مالیات پرداخت نمی کنند.

چلندری در پاسخ به این پرسش که بیشترین کالاهای وارداتی کدام کالاها هستند؟ گفت: بیشترین کالاها در فرودگاه امام کالاهای پزشکی و موتور هواپیما و دارو و کشاورزی است.

وی با یادآوری اینکه بهره‌برداری از فرودگاه امام (ره) در سال ۱۳۸۴ آغاز شد گفت: مطالعات ساخت این فرودگاه برای ۲۰ سال قبل از ساخت بود و تغییر آنچنانی در این فرودگاه روی نداد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اجازه وقت وزیر فقید برای استفاده از ترمینال سلام به‌عنوان ترمینال زیارتی، خوشبختانه با این کار توفیقات بزرگی حاصل شده است.

وی ادامه داد: دستور کار وزیر سابق، مورد تاکید وزیر جوان راه و شهرسازی قرار گرفت که نتیجه آن اجرایی شدن فاز ۲ فرودگاه حضرت امام خمینی بود.

وی افزود: با مشارکت کنسرسیوم داخلی و خارجی کلنگ این پروژه به زمین زده شد و منابع مالی آن محل منابع عمومی کشور و منابع داخلی شهر فرودگاهی تامین می شود. در سه جبهه کاری عملیات اجرایی فاز دوم در حال انجام است.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه به لحاظ ساختار ترمینالی با استاندارهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم که البته خدمات ارائه شده در حد استاندارهای جهانی است، گفت: در پروازهای خروجی و ورودی تاخیرات زیر ۳۰ دقیقه است که آنرا معمولا تاخیر حساب نمی‌کنیم.

با توجه به افزایش پروازها درآمدها به ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می کنیم سال آینده بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شهر فرودگاهی باشد

چلندری با اشاره به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری با راه اندازی منطقه آزاد امام در این دولت ۲۴۰ هکتار به‌عنوان هسته پیشران تعیین شده و تمام زیرساختهای آنرا فراهم می کنیم، اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده می توان به شفاف سازی درآمد و قراردادها اشاره کرد. اوایل سال ۱۴۰۱ درآمدهای شهر فرودگاهی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود. امروز با توجه به افزایش پروازها درآمدها به ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که پیش بینی می کنیم سال آینده بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان درآمد شهر فرودگاهی باشد.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بخش «کارهای زودهنگام» تا اسفندماه سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد، افزود: زیرسازی باند جنوبی نهایی شدن که به محض مساعد شدن هوا آسفالت آن در سه لایه اجرا می شود، ضمن اینکه با شرکت چینی هم برای انتقال تجهیزات روشنایی  پیگیری ها صورت گرفته است.

چلندری با اشاره به اینکه  دو لایه خاکریز باند جنوبی با عرض ۳۰۰ متر و طول ۴.۲ کیلومتر نیز انجام شده از مکاتبه وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت برای پرداخت ۹۱ میلیون یورو قسط اول پروژه خبر داد و گفت: از منابع داخلی نیز ۲۰۰ میلیارد پرداخت کرده ایم.

وی درباره پروازهای فرودگاه امام اضافه کرد: ۴۸ شرکت هواپیمایی شامل ۱۴ شرکت داخلی و ۳۴ شرکت خارجی به  ۷۳ مسیر خارجی و ۳۲ کشور پرواز دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر به سوریه هم پرواز انجام می شود،  ادامه داد: شرکت های هواپیمایی ماهان و «شام ویز» بین تهران و دمشق و لاذقیه سوریه پرواز انجام می دهند.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) همچنین از درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای ۶۰۰۰ پرواز در ایام نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: طی مذاکرات انجام شده برای ۴۲۸۷ پرواز مجوز صادر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت فاز ۲ توسعه فرودگاه حضرت امام و تعداد مقاصد پروازهای خارجی فرودگاه در چه وضعیتی است  اظهار کرد: ترمینال جدید فاز ۲ فرودگاه ظرفیتی حدود ۱۰ برابر ترمینال کنونی دارد. برای اجرای فاز ۲ حدود ۲.۵ میلیارد یورو برآورد هزینه انجام شده است. 

وی ادامه داد: اجرای فاز ۲ را برای نتیجه‌گیری زودتر به دو بخش تقسیم کرده ایم که یک بخش آن انجام کارهای زودهنگام است. در این بخش باند جنوبی، تاکسی وی موازی و تاکسی ارتباطی، اپرون هوایی، پل های ارتباطی هواپیما با پیچیدگی ها خاص، باند ترمینال سلام، سیستم‌های ناوبری، برقراری ارتباط صوتی و روشنایی باند اجرا می شود.

افراد بلیت سلیمانیه را با قیمت حدود ٣ میلیون تومان خریداری می‌کنند و در بازگشت هم از مسیر زمینی با فاصله ٢٠ دقیقه به کشور برمی‌گردد و در این میان ١۶ میلیون تومان سود می‌کنند

چلندری با اشاره به سو استفاده‌ها از ارز مسافرتی در فرودگاه امام گفت: شاهد آن هستیم که افراد بلیت سلیمانیه را با قیمت حدود ٣ میلیون تومان خریداری می‌کنند و در بازگشت هم از مسیر زمینی با فاصله ٢٠ دقیقه به کشور برمی‌گردد و در این میان ١۶ میلیون تومان سود می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاه امام خمینی همچنین درباره نحوه همکاری با شرکت چینی هاکان انرژی برای ساخت فاز دوم فرودگاه امام و ورود نیروی کار چینی در فرودگاه امام گفت: شرکت هاکان انرژی و خاتم‌الانبیا یک کنسرسیوم تشکیل داده‌اند و طراحی و مهندسی از سوی شرکت هاکان انرژی و اجرا توسط قرارگاه انجام می شود اما نیروی فنی چینی به این پروژه ورود می‌کنند.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی ۲۲ IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      0 1
      ایران ایر با این مدیریت و مدیران آبگوشتی و بی لیاقت روز بروز بدتر داره میشه کسی هم به دادش نمیرسه همش پارتی بازی همش رفیق بازی و بخور بخور های بدون حساب و کتاب
    • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      0 0
      سلام. تخصص ایشان چیست؟ سوابق تخصصی رو بدانید متوجه میشوید ایشان برای این کارها خیلی کوچیکه.......