۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
بیمه از کارافتادگی چیست؟

بیمه از کارافتادگی چیست؟

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی و شیوع بیماری های مختلف متوجه ضرورت بیمه از کار افتادگی در زندگی روزمره خود هستیم.

به گزارش بازار، این روزها با توجه به شرایط اقتصادی سیاسی و شیوع بیماری های مختلف متوجه ضرورت بیمه از کار افتادگی در زندگی روزمره خود هستیم.

حال ما چگونه میتوانیم با آینده نگری زندگی خود را از این گونه حوادث حفظ کنیم؟

به طور معمول در تمامی شرکت های بیمه برای کسانی که بیمه شده اند بیمه ای تحت عنوان بیمه از کار افتادگی لحاظ شده است. که به صورت کلی یا جزئی تقسیم میشود؛ البته باید در نظر داشت که در هر شرکت قوانین و خدمات آن متفاوت میباشد. حال این به چه معناست ؟

معنای بیمه از کار افتادگی

بیمه از کار افتادگی بدان معنا میباشد که شخص بیمه شده به سبب پیری یا سوانح ناشی از عوارض جسمانی یا پیری دچار ناتوانی شده و به مدت معلوم یا نامعلوم قادر به حضور در سر کار و کسب درآمد از طریق آن نمی باشد؛ در این مرحله بیمه برای حمایت از این شخص به صورت مستمر حمایت هایی را در نظر گرفته است که به آن بیمه از کار افتادگی گفته می شود.

از جمله حمایت هایی که شامل این دسته افراد میشود این است که فردی که دچار از کار افتادگی چه به صورت دائم چه به صورت کلی تا پایان مدت گرفتاری نصیب شده از پرداخت حق بیمه معاف میشود پس دیگر نیاز نیست نگران پرداخت منظم حق بیمه خود باشید.

شکایت از کارفرما بابت بیمه

شکایت از کارفرما بابت بیمه یکی از اقسام شکایت های کارگر از کارفرما است. در صورتی که کارفرما تعهد خود در زمینه بیمه گذاری کارگر را اجرا نکند، کارگر مجاز به اقدام به شکایت از کارفرما می باشد.

بر اساس قوانین کار، کارفرما موظف است کارگر خود را در یکی از سازمان های بیمه ای بیمه کند. کارفرما ملزم به پرداخت حداقل ۵۰ درصد از مبلغ حق بیمه کارگر است، و همچنین کارگر نیز مکلف به پرداخت مابقی ۵۰ درصد می باشد. در صورت عدم انجام این تعهدات از سوی کارفرما، کارگر می تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و شکایت از کارفرما خود را مطرح نماید.

حال با هم به برسی انواعد  بیمه از کار افتادگی می پردازیم.

از کار افتادگی کامل در بیمه از کار افتادگی

مزایای این دسته از بیمه یعنی بیمه از کار افتادگی کامل تنها شامل افرادی میباشد که شاغل بوده و سن آنها پایین تر از ۵۹ است؛ اما از کار افتادگی کامل به چه معناست ؟

تصور کنید که شخصی که دارای شرایط اشاره شده در بالا را دارد در اثر حادثه یا بیماری دچار مشکل شده، به عنوان مثال دچار قطع عضو شده است، این نوع بیمه شخص را از انجام کار باز می دارد. جالب است بدانید که اگر علت از کار افتادگی حادثه اعلام شود بلافاصله شخص شامل حمایت های بیمه از کار افتادگی میشود؛ اما زمانی که منشا از کار افتادگی بیماری باشد، فرد میبایست حداقل شیش ماه طول درمان گرفته باشد و برای استفاده از حمایت ها شیش ماه زمان میبرد

از کار افتادگی جزئی در بیمه از کار افتادگی

در این نوع بیمه شخص دچار مشکلی میشود که آن را از انجام برخی فعالیت ها در حین انجام کار باز میدارد؛ البته در نظر داشته باشید که تشخیص این موارد به عهده کمیسون پزشکی معرفی شده از طرف شرکت بیمه گذار بوده و میزان تشخیص داده شده میبایست حداقل ۳۳ درصد تا ۶۶ درصد باشد.

ازکار افتادگی کلی و دائمی در بیمه از کار افتادگی

حال در نظر بگیریم که فردی دچار مشکلاتی مثل قطع عضو یا از دست دادن بینایی خود بشود، که نشان دهنده این است که شخص به طور کلی قادر به کار کردن نبوده و حتی زندگی روز مره آن به مشکل بر میخورد. این دسته افراد شامل این نوع بیمه میشوند.

چه ارتباطی بین بیمه از کار افتادگی و غرامت نقص غضو وجود دارد؟

در اینجا بیمه از کار افتادگی در ارتباط با نقص عضو شامل قوانین و شرایط متفاوتی می باشد که هر قاون خاص شرایط بوجود آمده می باشد برای مثال:

بیمه از کارافتادگی چیست؟

براساس بند ۱۷ ماده ۲ :

غرامت تعلق گرفته به نقص عضو مبلغی می باشد که به طور کامل و یکجا یا برای جبران کامل خسارت وارده یا بخشی از آن به فرد مورد نظر داده می شود.

اگر فردی که دارای بیمه از کار افتادگی می باشد، بر اثر مریضی قادر به ادامه کار نباشد طبق همین قانون، مریضی یا بیماری به حالتی غیر طبیعی جسمی و یا روحی گفته می شود که خدمات پزشکی را الزام می کند. و یا باعث بوجود آمدن عدم توانایی در ادامه کار می شود. این مریضی اگر برایش درمانی وجود نداشته باشد تحت شرایطی ممکن است باعث کاهش میزان کار فرد شود و سبب از کار افتادگی وی شود.

بخشنامه ها و نحوه برخورداری از بیمه از کار افتادگی

فهرستی از شرایط و نحوه ی برخورداری از بیمه از کار افتادگی در این جا به صورت کامل آمده است:

۱‌- قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران که در سال ۱۳۳۱ مورد تصویب واقع گردید

۲‌- قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران -مصوب ۱۳۳۴

۳‌- قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی -مصوب ۲۱/۸/۱۳۵۲

۴‌- قانون تأمین اجتماعی ‌-مصوب تیر ماه ۱۳۵۴

۵‌- لایحه قانونی الحاق یک تبصره به لایحه قانون راجع به برقراری حقوق وظیفه درباره کارکنان دولت و مشمولین قانون تأمین اجتماعی و بیمه از کار افتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران ازکارافتاده یا به درجه شهادت نائل شده یا می‌شوند. (مصوب۲۷/۱۲/۱۳۵۸)

۶‌- لایحه قانونی راجع به برقراری حقوق وظیفه درباره کارکنان دولت و مشمولین قانون تأمین اجتماعی و بیمه از کار افتادگی که در جریان انقلاب اسلامی ایران ازکارافتاده یا به درجه شهادت نائل شده یا می‌شوند. (مصوب ۲۱/۹/۱۳۵۸)

۷‌- قانون برقراری حقوق وظیفه از کار افتادگی و وظیفه عائله تحت تکفل جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و پرداخت حقوق و مزایای مجروحین جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی (مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۶۱)

۸‌- قانون الحاق یک تبصره به ماده چهار قانون برقراری حقوق وظیفه از کار افتادگی و وظیفه عائله تحت تکفل جانبازان و شهدای انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و پرداخت حقوق و مزایای مجروحین جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی (مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۶۱) و اصلاح ماده ۱۰ آن (مصوب ۶/۱۱/۱۳۶۴)

کد خبر: ۲۷۸٬۸۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha