۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر
بازار گزارش می دهد؛

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

زاهدان- استان چهار فصل سیستان و بلوچستان دارای ۵۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و ظرفیت های فراوانی در بخش کشاورزی است که حالا دولت هم با تمرکز ویژه در حال رقم زدن انقلابی در این بخش است.

بازار؛ گروه استان ها: استان چهار فصل سیستان و بلوچستان، دارای ۵۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت معادل دو درصد مساحت کل استان است که از این سطح سالیانه بر حسب میزان آب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد زیر کشت محصولات زراعی و باغی می رود.

حاصل تلاش ۱۶۹ هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان، تولید سالانه قریب به چهار میلیون تن محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع است. در صورت توسعه زیر ساخت ها و به کارگیری فناوری های نوین و دانش بنیان در ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی، میزان تولیدات تا دو برابر قابل افزایش است. با وجود خشکسالی های ممتد و محدودیت منابع آبی، این استان گنجینه ای از استعدادهای کشاورزی است و کشاورزی بیشترین سهم را در معیشت مردم استان دارد.

سیستان و بلوچستان ظرفیت های شاخص در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن در تولید محصولات زراعی خارج از فصل، میوه های گرمسیری و سردسیری، دام و دامپروری و تولید انواع محصولات شیلاتی در آب های ساحلی و فراساحلی دارد که نقش مهمی در ایجاد اشتغال در منطقه، رونق اقتصادی و ارتقای خودکفایی در برخی محصولات ایفا می کند.

سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم با همکاری مجموعه بخش کشاورزی و مسئولان عالی استان و با به کارگیری ظرفیت بنگاه های اقتصادی در راستای توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و دستیابی به امنیت غذایی، برنامه جامعی تدوین و در سطح استان در حال اجرا دارد که به نوعی انقلابی در بخش کشاورزی استان قلمداد می شود.

یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش کشاورزی مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار داشت: در راستای دستور رئیس جمهور در سفر مورخ ۱۱ شهریورماه ۱۴۰۰ به سیستان و بلوچستان که دومین سفر استانی دولت سیزدهم محسوب می‌شود، ۱۳ مصوبه در بخش کشاورزی با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای طرح ها و پروژه ها طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تصویب شد. از این اعتبار ۸۸۰ میلیارد تومان مربوط به سازمان جهاد کشاورزی استان است. همچنین از این اعتبار مبلغ ۲۳۳ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های استانی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سازمان جهاد کشاورزی استان و مابقی به ادارات تابعه در بخش کشاورزی اختصاص یافت.

وی افزود: مبلغ تخصیص مصوبات سفر ریاست جمهوری ۳۳۱ میلیارد تومان بوده که مبلغ ۲۳۲ میلیارد تومان به سازمان جهاد کشاورزی و ۹۹ میلیارد تومان به سایر دستگاه های وابسته اختصاص یافته است و عمده پروژه های اجرا شده از این محل پروژه های آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

اختصاص یک هزار و ۵۳ میلیارد تومان به جهاد کشاورزی

سیدمحمدرضا سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار داشت: در راستای توسعه بخش کشاورزی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایـدار در دولـت سیزدهم، تاکنون اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانـی علاوه بر مصوبات سفر ابلاغ شده که تخصیص مبلغ ۷۴۳ میلیارد تومان در قالـب ۲۰ طـرح و ۵۹۳ پروژه استانـی و ۱۵ طـرح و ۶۵۰ پروژه ملی در راستای تکمیل زیر ساخت ها و زنجیره تولید، استفاده بهینه از قابلیت ها و استعدادهای موجود و افزایش بهره وری عوامل تولید کشاورزی و دامی و توسعه پایدار بوده است.

وی افزود: عمده طرح های اجرا شده شامل احیاء و مرمت قنوات، احداث جاده بین مزارع، بهسازی کانال های بتنی و انهار سنتی، ایجاد طرح های کوچک تامین و انتقال آب، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، اصلاح و نوسازی باغات، توسعه کشت گیاهان دارویی و زینتی، ساماندهی گلخانه ها و احداث مجتمع های گلخانه ای، بهبود و افزایش دام و طیور، مبارزه با آفات و بیماری های عمومی و ترویج، آموزش و ارتقاء مهارت تولید کنندگان و بهره برداران بوده است.

سرمایه‌گذاری یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومانی در زیربخش‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: با هدف ارتقای تولید، حفظ اشتغال و ایجاد فرصت شغلی پایدار از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و آورده بهره برداران در زیربخش‌های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در قالب اجرای بیش از دو هزار و ۷۳۳ طرح و پروژه، سرمایه‌گذاری انجام شده است. با اجرای کامل این طرح‌ها زمینه حفظ، تثبیت و ایجاد فرصت شغلی برای بیش از هفت هزار و ۱۳۷ نفر در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان فراهم می‌شود.

سیدحسینی ادامه داد: طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، طرح‌های پرورش گوساله، گوسفند، شتر، شترمرغ، مرغ گوشتی و تخم گذار، زنبور عسل، بلدرچین، ساخت گلخانه، کشت گیاهان دارویی، مکانیزاسیون کشاورزی، شیلات از جمله طرح‌هایی هستند که موفق به دریافت تسهیلات شده اند.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه بخش کشاورزی

بتول دانش شهرکی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه بخش کشاورزی به عنوان گام جدید در بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم برای اولین بار در استان سیستان و بلوچستان با تلاش و بسترسازی سازمان جهاد کشاورزی، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور برای توسعه زیربخش های کشاورزی استان به منطقه وارد شده و پس از نشست های تخصصی طی یک سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند.

شهرکی: سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی بنگاه‌های اقتصادی برای توسعه بخش کشاورزی، گام جدید در بخش کشاورزی استان است

وی افزود: این بنگاه ها شامل هلدینگ کشاورزی «آریا» برای توسعه نخیلات و گردوی پکان و موز تجاری و اقتصادی، موسسه پردیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) برای احداث بزرگترین مزرعه پرورش شتر داشتی کشور، موسسه همدلان آینده نگر سیستان(هاسب) برای فعالیت‌های آب و خاک، شرکت غذایی رژین تاک برای توسعه کشت گوجه فرنگی و کنجد، سپاه پاسداران، بسیج سپاه، قرارگاه سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی برای توسعه کشت های قراردادی و کشت گیاهان دارویی، فعالیت های آب و خاک کشت و صنعت مکران برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و گلخانه ای و شرکت «کشت و صنعت مکران» در زمینه پرورش میگو و توسعه باغات و میوه‌های گرمسیری در زیر سایبان و گلخانه هستند ان شالله به زودی شاهد به ثمر نشستن این سرمایه ها خواهیم بود.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

اجرای طرح خودکفایی سیستان و بلوچستان در تولید گوشت مرغ

سیدمحمدرضا سیدحسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم، سازمان جهاد کشاورزی استان با یک اقدام جهادی برای جبران کمبود گوشت مرغ تولیدی، اجرای طرح عظیم خودکفایی سیستان و بلوچستان در تولید گوشت مرغ را در استان آغاز کرد.

وی ادامه داد: برای تحقق طرح خودکفایی گوشت مرغ تاکنون یک هزار و ۲۶۹ موافقت اصولی ۲۰ هزار قطعه ای صادر و با همت بهره برداران ۸۰ واحد ۲۰ هزار قطعه ای جدید مرغداری به بهره برداری رسیده و به مجموعه مرغداری های استان افزوده شده است. همچنین ۳۲۷ واحد ۲۰ هزار قطعه ای دیگر نیز با سرمایه گذاری بیش از پنج میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۹۰ درصد در حال اجرا است.

طرح ارتقای ضریب خوداتکایی به تولید تخم مرغ

سیدحسینی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم در استان سیستان و بلوچستان دو واحد پرورش مرغ تخمگذار با توان تولید پنج هزار تن تخم مرغ در سال وجود داشت که با احداث سه واحد جدید، در حال حاضر استان دارای پنج واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۶۴۰ هزار قطعه و با توان تولید ۱۱۵ هزار و ۲۰ تن تخم مرغ در سال است، حداقل ۳۰ درصد نیاز استان به تخم مرغ را تأمین می کند.

وی افزود: تلاشی جهادی به منظور ارتقای ضریب خوداتکایی استان به تولید تخم مرغ با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان ۱۵ واحد ۲۰۰۰۰ قطعه ای جدید پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت ۳۰۰ هزار قطعه و تولید سالیانه پنج هزار و ۴۰۰ تن در دست احداث است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

تامین گوشت مورد نیاز کشور از طریق سیستان و بلوچستان

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرزهای طولانی خاکی و آبی و وجود زیرساخت‌های شاخص توسعه دامپروری و کشتارگاهی و وجود دام‌های مازاد آماده کشتار در کشورهای همسایه، دارای شرایط مطلوبی است که با استفاده از فرصت مرزی و واردات دام به کشور بخش اعظم کمبود گوشت مورد نیاز کشور از طریق این استان تأمین شود.

کرمی: سیستان و بلوچستان با دارا بودن مرزهای طولانی خاکی و آبی با استفاده از فرصت واردات دام می تواند بخش اعظم کمبود گوشت مورد نیاز کشور را تأمین کند

وی افزود: تاکنون با همکاری همه متولیان دخیل در واردات دام با تسهیل در روند واردات، بیش از ۱۱۵ هزار راس دام سنگین از مرزهای رسمی وارد استان و پس از کشتار، گوشت استحصالی وارد بازار شده است.

کرمی بیان کرد: در حال حاضر سیستان و بلوچستان دارای ۱۱ واحد کشتارگاه صنعتی با ظرفیت یک هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین و سه هزار و ۵۰۰ راس دام سبک، ۴۰ واحد بسته بندی گوشت با ظرفیت ۹۰ هزار تن در سال، ۷۴ واحد قرنطینه دامی و ۲۱۹ واحد پرواربندی صنعتی، یک هزار و ۴۸۰ واحد پرواربندی سنتی و ۱۳ واحد کارخانه خوراک دام است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

رشد پنج برابری توزیع نهاده دامی بین دامداران

مهدی حسینی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار اظهار داشت: با توجه به خشکسالی های پی در پی و کمبود علوفه در استان نیاز به تامین نهاده های دامی دو چندان شده که خوشبختانه با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی طی یک سال گذشته این نیاز اصلی دامداران را با توزیع بیش از ۳۹۰ هزار تن نهاده دامی تا حد زیادی تأمین کند.

حسینی: طی یک سال گذشته نیاز اصلی دامداران به علوفه با توزیع ۳۹۰ هزار تن نهاده دامی تا حد زیادی تأمین شده است

وی افزود: نهاده های توزیع شده شامل هشت هزار و ۹۶۹ تن کاه یارانه دار(توزیع برای اولین بار در کشور)، ۲۰۹ هزار و ۶۴۴ تن سبوس، ۸۴ هزار و ۸۰۸ تن جو، چهار هزار و ۳۴۳ تن سیلاژ ذرت، ۳۳ هز را و ۱۱۱ تن ذرت، ۳۶ هزار و ۸۳ تن کنسانتره و ۹ هزار و ۸۵۶ تن سویا بوده که این مقدار تأمین و توزیع نهاده از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون باعث رشد پنج برابری تأمین و توزیع نهاده نسبت به مدت مشابه قبل شده است.

احیا و احداث ۷ کارخـانـه تولیـد خـوراک دام

حسینی با تاکید بر اینکه تدوام خشکسالی و عدم آورد رودخانه هیرمند و کمبود علوفه و فقر مراتع شرایط را برای دامداران بسیار سخت کرده است، بیان کرد: با پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به منظور تأمین نهاده های دامی و حل مشکل کمبود علوفه، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون با سرمایه گذاری بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال بخش خصوصی هفت واحد کارخانه خوراک دام در شهرستان های زاهدان، زابل، خاش و میرجاوه با ظرفیت سالیانه ۱۸۸ هزار تن احیاء و احداث شده و زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰۰ نفر را فراهم کرده است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

احداث بزرگترین مزرعه شتر داشتی کشور در زاهدان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان نیمی از شتر کشور را داراست، با هدف ایجاد اشتغال پایدار روستایی، تقویت شترداران بومی و ایجاد زنجیره تولید محصولات شیر و گوشت شتر، بزرگترین مزرعه اکولوژیک پرورش شتر داشتی کشور با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مجتمع دامپروری لواریاب زاهدان در حال راه‌اندازی است.

حسینی: بزرگترین واحد پرورش شتر شیری کشور با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تومان، با ۲۷۰ نفر شتر نژاد سندی در زاهدان راه اندازی شده است

وی افزود: این مزرعه اکولوژیک پرورش شتر داشتی با سه هزار نفر شتر داشتی و اعتبار اولیه ۳۰ میلیارد تومان، با افق توسعه پرورش شتر در استان و تولید سالیانه دو هزارتن گوشت و یک هزار تن شیر شتر و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای ۱۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اجرایی می شود.

حسینی عنوان کرد: مزرعه مکمل این طرح در شهرستان دلگان با هدف تولید گوشت و تامین بخشی از گوشت قرمز کشور در مرحله واگذاری زمین است. همچنین بزرگترین واحد پرورش شتر شیری کشور با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیارد تومان، با ۲۷۰ نفر شتر نژاد سندی در زاهدان راه اندازی شده است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان| از خودکفایی در تولید مرغ تا بزرگترین تولیدی موز و شتر

اجرای طرح خـودکفـایـی تـولیـد مـوز

اردشیر شهرکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با بازار اظهار داشت: جنوب سیستان و بلوچستان یک فرصت استثنایی برای خودکفایی کشور به موز محسوب می شود.

وی افزود: با توسعه باغات موز در حوزه مکران می‌توان کشور را از واردات موز بی نیاز کرد و سالیانه از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری شود و این یک فرصت ویژه برای ایجاد اشتغال مولد در منطقه است.

شهرکی: ایجاد ۱۷ هزار هکتار موزستان می تواند کشور را از واردات موز بی نیاز کند

شهرکی ادامه داد: برای دستیابی به این هدف، طرح افزایش سطح زیر کشت در پایاب سدهای پیشین، زیردان و کهیر در شهرستان های دشتیاری، چابهار، کنارک و زرآباد و نیز استفاده از آب‌های غیر متعارف(دریا) و اصلاح و احیا موزستان ها در حال اجراست.

وی گفت: ایجاد ۱۷ هزار هکتار موزستان می تواند کشور را از واردات موز بی نیاز کند. گام‌های اولیه با مشارکت شرکت «کشت و صنعت مکران» با احداث نهالستان و کشت موزستان در زیر سایبان و هلدینگ کشاورزی «آریا» با خرید چهار هزار و ۲۰۰ هکتار زمین در منطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری برای ایجاد موزستان آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در حال حاضر هفت هزار و ۱۳۶ هکتار موزستان در سیستان و بلوچستان وجود دارد؛ در همین راستا در مرکز تحقیقات کشاورزی بلوچستان امکانات تولید نهال کشت بافت موز ایجاد شده است.

انقلاب در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان

آنچه بدان اشاره شد تنها گوشه ای از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با حمایت استانداری و سایر مجموعه های استانی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه بخش کشاورزی استان بوده که از تحولی عظیم در این زمینه حکایت دارد.

طـرح توسعـه کشـت قراردادی پنبه، طرح توسعه سه هزار هکتار نخلستان با ارقام تجاری، توسعه گلخـانه‌هـا و سـایبان در سطح ۱۸۷ هکتار، توسعه یک هزار و ۳۰۰ هکتاری سطح زیر کشت گیاهان دارویی، توسعه کشت قراردادی گندمزارها، ارتقاء ۵۵ درصدی ضریب نفوذ بذر اصلاح شده در مزارع، رشد پنج برابری مرمت و بازسازی قنوات، تجهیز بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری، واگذاری بیش از چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی جهت اجرای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی، تأسیس و راه اندازی ۲۲ مرکز خدمات کشاورزی غیر دولتی و رشـد ۱۰ برابری تأمین و توزیع نهاده دام و طیور دیگر اقدامات جهاد کشاورزی استان از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در راستای تحول یا به عبارتی یک انقلاب در بخش کشاورزی استان است.

استان سیستان و بلوچستان که بخش عمده مساحت آن با خشکسالی مواجه است، از سوی دیگر با بارش های سیل آسا در ایام زمستان درگیر است که اجرای طرح های آبخیزداری و جمع آوری آب های سطحی ناشی از این بارش ها در کنار توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی استان که دولت سیزدهم همتی ویژه در این زمینه دارد، می تواند زمینه ساز ایجاد تعداد زیادی اشتغال برای جوانان این خطه از کشور باشد.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha