۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
پیش بینی سود ۲۹۰ میلیارد تومانی پتروشیمی ارومیه
تحلیل سهام شاروم

پیش بینی سود ۲۹۰ میلیارد تومانی پتروشیمی ارومیه

شرکت پتروشیمی ارومیه در وضعیت تکنیکال و بنیادی خوبی قرار دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنایع شیمیایی مواد شیمیایی مورد نیاز دیگر صنایع را برای تولید بیش از ۷۰ هزار محصول، از طریق تبدیل مواد خام به مواد مورد نیاز، تأمین میکنند. اسید سولفوریک، اتیلن، هیدروکسید سدیم، پروپیلن و نیتروژن از پرمصرف‌ ترین مواد شیمیایی در جهان هستند. مقدار سود آوری محصولات پتروشیمی بسیار بیشتر از فروش نفت خام است و یکی از بخش هایی که ارزآوری خوبی برای ایران در زمان تحریم ها داشت، فروش تولیدات مجتمع های پتروشیمی بود. در ادامه به تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد بورسی شاروم خواهیم پرداخت که عملکرد همه جانبه شرکت به صورت کاملا شفاف بررسی خواهد شد.


معرفی شرکت
پتروشیمی ارومیه در جنوب غربی شهرستان ارومیه، کیلومتر ۳۰ جاده ارومیه – مهاباد در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار با محوطه صنعتی به وسعت ۵۰ هکتار و ۶۰ هکتار فضای سبز و استخرهای پساب احداث شده است. مواد اولیه مجتمع، اوره آمونیاک، گوگرد و کلروپتاسیم است و آب مورد نیاز آن از دو حلقه چاه در جوار مجتمع تأمین میشود. مجتمع دارای ۴ واحد فرآیندی تولید کریستال ملامین، سولفات آمونیم، اسید سولفوریک و سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک و سرویس ‌های جانبی تأمین‌ کننده آب، بخار، هوا، نیتروژن، توزیع برق و مخازن است. ارزش بازار سهام شاروم در بورس، مبلغ ۲ هزارو ۴۵۸ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر طی آخرین روز معاملاتی و در زمان نگارش مقاله، ۲ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با مالکیت ۷۳۲ میلون سهم و با ۳۶.۶ درصد بزرگ ترین سهامدار پتروشیمی ارومیه است. پس از آن، واسطه مالی مهرچهارم با مالکیت ۴۵۹ میلیون سهم و با ۲۳ درصد دومین سهامدار بزرگ شرکت میباشد که در رده سوم صندوق سرمایه گذاری خلیج فارس با مالکیت ۱۱۸ میلیون سهم قرار دارد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس متشکل از شرکت های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌ گذاری، آموزشی و خدماتی به‌ عنوان بزرگ ترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی فعالیت میکند.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۹۷۶ میلیارد تومان شده است که ۷۱۸ میلیارد تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۵۶ میلیارد تومان بوده است. جمع درآمد های شرکت ۷۳ درصد و هزینه مستقیم مواد ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که برتری رشد نرخ درآمد ها را نشان میدهد که نشانه خوبی برای سود سازی است. سود خالص شرکت به مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۷۶ درصد افزایش یافته است. سود خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۱۵ میلیارد تومان به ثبت رسید و این سود تا پایان سال، ۲۹۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. روند سود سازی شرکت طی سال های اخیر رضایت بخش و رو به رشد بوده است.

سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد و نسبت به دو سال گذشته ۱۷۶ درصد افزایش یافته و در ۹ ماهه امسال با افزایش ۱۰۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۲۱۵ میلیارد تومان به ثبت رسید و این سود تا پایان سال، ۲۹۰ میلیارد تومان برآورد میشود که نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش را تجربه خواهد کرد. روند سود سازی شرکت طی سال های اخیر رضایت بخش و رو به رشد بوده است.


نسبت قیمت به درآمد
شاروم در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۶۷ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۱۰.۸ کرده است. سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۹۷ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۶۷ تومان و در نه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰۸ تومان است. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم شکف ۱۴۵ تومان و پی بر ای فوروارد نیز ۸.۵ برآورد میشود.


آخرین اخبار شرکت
به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی ارومیه، این مجتمع که نزدیک به ۶۰ درصد از سهام آن در اختیار گروه سرمایه گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) قرار دارد، بازدهی ۱۹۵۰ درصدی را به ثبت رسانده است که یکی از بهترین سرمایه گذاری های بورسی پترول به حساب می‌آید. شرکت پتروشیمی ارومیه در دوره ۱۱ ماهه توانسته تناژ تولیدات خود را به حوالی ۱۱۹ هزار تن برساند؛ عددی که نسبت به دوره مشابه از رشد ۱۶ درصدی حکایت دارد. شرکت پتروشیمی ارومیه در دهمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی موفق به کسب نشان سه ‌ستاره تعالی مدیریت پروژه شد.


تحلیل تکنیکال
قیمت سهام شاروم در سال ۱۳۹۹ به دنبال بازار، ۷۰ درصد سقوط کرد و پس مدت طولانی فراز و نشیب های کوچک توانست در آبان ماه ۱۴۰۱ رشد ۳۲۰ درصدی را تجربه کند. در حال حاضر قیمت در بهترین ناحیه حمایتی قرار دارد که بعید است این ناحیه از دست برود. ۱۲۲۵ تومان سقف تاریخی قیمت سهم بعلاوه حمایت مینور میان مدتی است که بنظر میرسد سهم کشش ریزش بیشتر را ندارد و به احتمال زیاد مدتی را صرف نوسانات ریز و تشکیل کانال تریدینگ رنج TR کند. با عبور از مقاومت ۱۸۲۵ تومان میتوانیم به صعود بزرگ سهم امیدوار باشیم. هدف قیمتی را در بلند مدت برای سهم، محدوده ۳۶۰۰ تومان در نظر گرفتیم که بر اساس ابزار کاربردی فیبوناچی و سبک فراکتال شناسی رسیدن و واکنش به این هدف پس از شروع یک روند صعودی پر قدرت محتمل خواهد بود.

پیش بینی سود ۲۹۰ میلیارد تومانی پتروشیمی ارومیه

با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم شکف ۱۴۵ تومان و پی بر ای فوروارد نیز ۸.۵ برآورد میشود. در حال حاضر قیمت سهام شاروم در بهترین ناحیه حمایتی قرار دارد که بعید است این ناحیه از دست برود.


سخن پایانی
بدون شک صنایع شیمیایی برای اقتصاد همه کشور ها اهمیت فوق ‌العاده‌ای دارند؛ بخصوص در ایران که ایران را از خام فروشی نجات میدهد و به سودسازی بیشتر از طریق فرآوری و پالایش کمک شایانی میکند. در تحلیل بنیادی و فرایند ارزشگذاری سهام، متریک ها و نرخ های بسیاری وجود دارد که نوشتن تمامی آنها خارج از حوصله مخاطبان است؛ پس سعی بر آن بوده که خلاصه تحلیل های مهم و نتیجه گیری ها نوشته شود. شاروم جزو سهم هایی است که به صورت همزمان موقعیت تکنیکال و بنیادی خوبی دارد که برای سرمایه گذاری، تعویض و جابجایی سهام پرتفوی میتوان آنرا بیشتر بررسی کرد.

کد خبر: ۲۷۸٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha