۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
چگونه سیاست خارجی بر نتیجه انتخابات آمریکا اثرگذار خواهد بود؟

چگونه سیاست خارجی بر نتیجه انتخابات آمریکا اثرگذار خواهد بود؟

بایدن از نظر کارنامه اقتصادی وضعیت به نسبت مناسبی دارد. اقتصاد این کشور حدود ۳ درصد در هر فصل رشد می‌کند، دستمزدها در حال افزایش است و بازار سهام در حال عبور از سقف خود است.

به گزارش بازار، مایکل کاکس در تحلیلی برای چتم‌ هاوس به بررسی اثر سیاست خارجی بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پرداخته است.

کاکس یادداشت خود را با مسئله اقتصاد آغاز می‌کند. بایدن از نظر کارنامه اقتصادی وضعیت به نسبت مناسبی دارد. نرخ بیکاری آمریکا در پایین‌ترین حد خود قرار دارد، اقتصاد این کشور حدود ۳ درصد در هر فصل رشد می‌کند، دستمزدها در حال افزایش است و بازار سهام در حال عبور از سقف خود است. در همین حین، پیش‌بینی می‌شود که نرخ‌های بهره که بیش از دو سال است به بالاترین حد خود رسیده است، در نهایت کاهش یابد.

کاکس در ادامه به نظرسنجی‌ها می‌پردازد که بایدن در آن‌ها از ترامپ عقب‌تر است. نظرسنجی NBC در فوریه نشان داد که محبوبیت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به ۳۷ درصد کاهش یافته است. نظرسنجی CBS بیانگر آن است که ۶۵ درصد آمریکایی‌ها اقتصاد دوره ترامپ را خوب ارزیابی می‌کنند؛ این رقم برای اقتصاد دوره بایدن ۳۸ درصد است. نقطه ضعف بایدن سن بالای او، ناتوانی در مدیریت بحران مهاجرت غیرقانونی به آمریکا و آسیب‌دیدن مردم عادی از نوسان‌های اقتصادی است.

بایدن در سیاست خارجی نمره خوبی هم از حامیانش در داخل آمریکا و هم متحدان این کشور در خارج می‌گیرد. اما در این بخش هم با چالش‌هایی روبه‌روست.

در مورد اوکراین، فشار فزاینده‌ای در مورد پایان‌دادن به جنگی که طیفی از رای‌دهندگان معتقدند حمایت نظامی از آن‌ فایده‌ای ندارد وجود دارد. یکسری از رای‌دهندگان آماده رای‌دادن به ترامپی هستند که وعده انجام مذاکرات صلح با پوتین و پایان‌دادن به جنگ را داده است.

چالش دوم چین است. بایدن معتقد است آمریکا باید با چین تعامل داشته باشد که مورد اقبال شرکت‌های آمریکایی فعال در آن کشور است. اما در شرایطی که ۸۱ درصد جمهوری‌خواهان، ۵۹ درصد از مستقل‌ها و ۵۶ درصد از دموکرات‌ها چین را به‌عنوان یک تهدید بحرانی می‌بینند، این رویکرد بایدن ممکن است مانند نوعی مماشات با چین ارزیابی شود.

چالش سوم سیاست خارجی بحران غزه است. معضل بایدن این است که تعداد زیادی از آمریکایی‌ها، به‌ویژه در حزب خودش، در میان جوانان و در میان گروه‌هایی از آمریکایی‌های عرب‌تبار، از کمک‌های نظامی به اسرائیل حمایت نمی‌کنند و مایلند ‌هم‌اکنون شاهد توقف جنگ باشند. آن‌ها معتقدند که بایدن نتوانسته در راستای اعلام آتش‌بس در غزه که بحران انسانی آن روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود کاری کند.

کد خبر: ۲۷۸٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha