۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
استراتژی فضایی چین جاه طلبی های آمریکا را خنثی می کند
نشنال اینترست گزارش داد

استراتژی فضایی چین جاه طلبی های آمریکا را خنثی می کند

پکن در حال برنامه ریزی جهت ارسال اولین ماموریت سرنشین دار خود به کره ماه در سال ۲۰۳۰ و به دنبال آن ساخت یک پایگاه دائمی در آن مکان تا سال ۲۰۳۶ است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیر مقاله ای با قلم «آدان یوهانان» محقق شورای سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن با عنوان «استراتژی فضایی چین جاه طلبی های ایالات متحده آمریکا را خنثی می کند» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

ماه گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه روسیه در حال توسعه سلاح هسته‌ای مبتنی بر فضا است، رسانه‌ها را تحت تأثیر قرار داد. فناوری مورد بحث که «مایک ترنر»، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا آن را تهدید جدی امنیت ملی نامید، بسیاری را در واشنگتن به این سوال واداشت که آیا ایالات متحده آمریکا قصد دارد از اهمیت استراتژیک فضا استفاده کند یا خیر؟

باید گفت روسیه قاطع ترین بازیگر در حوزه فضایی نیست. این افتخار متعلق به جمهوری خلق چین است که برنامه روشنی برای تسلط بر فضا دارد و با حمایت کامل نیروها در پکن در حال حرکت در این مسیر است. استراتژی فضایی چین شامل موارد زیادی است از استخراج سیارک‌ها گرفته تا افزایش تعداد ماهواره‌های PRC و توسعه رقیبی برای سیستم ناوبری GPS ایالات متحده. با این حال هدف نهایی آن روشن است: تقویت قدرت ملی کشور؛ همانطور که جمهوری خلق چین ادعا کرده است: کاوش در کیهان وسیع، توسعه صنعت فضایی و تبدیل چین به یک قدرت فضایی رویای ابدی ماست.

در نتیجه برنامه فضایی چین در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. به عنوان مثال ایستگاه فضایی تیانگونگ جمهوری خلق چین در آوریل ۲۰۲۱ وارد مدار زمین شد و از آن زمان تاکنون میزبان شش خدمه فضانورد جداگانه بوده است. سال گذشته «ژانگ کیائو»، محقق آکادمی فناوری فضایی چین اعلام کرد که اندازه ایستگاه در آینده برای پشتیبانی از ۱۰۰ پروژه تحقیقاتی علمی که در مدار هستند یا در حال انجام هستند، دو برابر خواهد شد. علاوه بر این چین در سال ۲۰۲۰ با ماموریت چانگ ۵ نمونه هایی از کره ماه را با موفقیت جمع آوری کرد، مریخ نورد ژورانگ خود را در سال ۲۰۲۲ بر روی مریخ فرود آورد و رکورد شصت و هفت پرتاب هدفمند را در سال ۲۰۲۳ تکمیل کرد.

اخیراً محققان مؤسسه فناوری هاربین (HIT) در شمال شرق چین از طرحی برای تأسیسات سرنشین دار در ماه رونمایی کردند. فیلم‌های ویدیویی از سومین کنفرانس سالانه علوم فضایی در اکتبر ۲۰۲۳، با میزبانی مشترک انجمن تحقیقات فضایی چین و انجمن علم و فناوری استان ژجیانگ، طرحی را برای نصب پایگاه در کره ماه ارائه می‌دهد. این پایگاه دارای مکان زندگی، آزمایشگاه های تحقیقاتی، گلخانه، ناوگانی از وسایل نقلیه بدون سرنشین، سیستم فتوولتائیک، پشتیبانی از زندگی چرخه بسته و غیره است. هدف ادعایی این پروژه مطالعه ترکیب شیمیایی سطح ماه است.

پیشنهاد ساخت پایگاه در این ویدئو بر اساس تحقیقات یک مقاله است که در سال ۲۰۲۲ در مجله چینی اکتشافات فضایی با عنوان تحقیق در طرح های ساختمانی برای ایجاد پایگاه چین در کره ماه است. این مقاله امکان طراحی متفاوت برای تأسیسات چینی در کره ماه را ارائه می‌کند و بر این واقعیت تأکید می‌کند که ماه تنها ماهواره طبیعی زمین است و کشورها باید پایگاه‌های قمری ایجاد کنند تا از منابع طبیعی ماه استفاده کنند.

چرا باید سیاست گذاران ایالات متحده آمریکا به برنامه های چین برای ساخت پایگاهی در ماه اهمیت دهند؟ اولاً این طرح شانس قابل توجهی برای تحقق دارد. چین با فعالیت‌های بزرگ معماری (دیوار بزرگ، کانال بزرگ، سد سه دره و غیره) بیگانه نیست و در حال برنامه‌ریزی برای ارسال اولین ماموریت سرنشین دار خود به ماه در سال ۲۰۳۰ و به دنبال آن ساخت یک پایگاه دائمی در آنجا تا سال ۲۰۳۶ است.

در همین حال اعتبار معمار طرح جدید پایگاه قمری چین حکایت از جدیت دارد. آقای می یکی از اعضای حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) با روابط سیاسی با رهبری چین است و دارای تجربه حرفه‌ای در طراحی امکانات برای بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲، شورای دولتی جمهوری خلق چین و موسسه هاربین است. به این ترتیب طراحی او برای یک پایگاه قمری دارای اعتبار قابل توجهی است.

دوم پایگاه چینی ماه نشان دهنده یک چالش اقتصادی برای منافع ایالات متحده است. سطح ماه برای نمونه، خانه انواع مواد حیاتی است. به طور خاص هلیوم-۳ - یک ایزوتوپ غیر رادیواکتیو که به مقدار زیاد در سطح ماه یافت می شود - طیف وسیعی از کاربردها را دارد که مهمترین آنها در عملکرد راکتورهای همجوشی هسته ای است. آلومینیوم و سیلیکون نیز در سطح ماه بسیار فراوان هستند، به این معنی که مهندسان چینی احتمالاً از خاک ماه برای تولید پنل‌های خورشیدی و تجهیزات چاپ سه بعدی استفاده خواهند کرد. همانطور که «اویانگ زیوان»، دانشمند چینی ماه بیان کرده است، ماه می تواند به عنوان یک تامین کننده جدید و فوق العاده انرژی و منابع برای انسان ها باشد... این مهم برای توسعه پایدار انسان ها روی زمین بسیار مهم است... هر کسی که برای اولین بار ماه را فتح کند، اول از آن سود خواهد برد..

پشتوانه همه این موارد شناخت کلیدی است: صنعتی کردن ماه بخش مهمی از آنچه چین به عنوان «منطقه اقتصادی ماه-زمین» در نظر می گیرد، خواهد بود. در نهایت یک پایگاه چینی قمری می‌تواند به‌عنوان یک منبع مهم انرژی و یک ابزار برای مجهز کردن جمهوری خلق چین جهت سفر به اعماق فضا عمل کند.

اگر ایالات متحده با این واقعیت مقابله نکند، از دستاوردهای ملموس و نمادینی که چین قصد به دست آوردن آنها را دارد، خارج خواهد شد. در حال حاضر، ایالات متحده آمریکا دقیقاً در این خطر قرار دارد. جاه طلبی های آمریکا به طور قطعی متواضعانه باقی می ماند. به عنوان مثال سنگ بنای برنامه‌های فضایی کشور، برنامه آرتمیس ناسا بسیار جاه‌طلبانه‌تر از پیشنهاد چین است و فاقد چشم‌انداز استراتژیک مناسب برای تبدیل این کشور به یک کشور فضانورد است.

همه این موارد ممکن است با هزینه زیادی همراه باشد. همانطور که چین با شیوایی برنامه های قمری خود را نشان داده است، ساعت در حال حرکت است. برای اینکه آمریکا واقعاً از فرصت های استراتژیک ارائه شده توسعه قمری استفاده کند، باید بیشتر به این مهم فکر کند که چگونه فضا در خدمت منافع ملی بلندمدت است.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha