۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
موتور سواران بخوانند؛ آخرین خبرها از برقی کردن موتورسیکلت ها/ صرفه‌جویی هفت میلیون تومانی برای پرترددها
بازار گزارش می دهد

موتور سواران بخوانند؛ آخرین خبرها از برقی کردن موتورسیکلت ها/ صرفه‌جویی هفت میلیون تومانی برای پرترددها

اگر تنها ۳۰۰ هزار موتورسیکلتی که روزانه بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر پیمایش می کنند، برقی شوند بیش از ۷۶۸ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی می شود.

سهیلا روزبان، خبرگزاری بازار _ تهرانی‌ها امسال ۲۲ روز بیشتر از سال گذشته هوای آلوده استشمام کردند. آلودگی که خودروهای دیزلی با سهمی حدود ۳۰ درصدی متهم اصلی آن هستند، مقصران دیگری هم دارد. آنگونه که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده  موتورسیکلت ها سهمی حدود ۱۰ درصدی در آلودگی هوای پایتخت دارند. موتورسیکلت هایی که گفته می شود اگر کمتر از ۳ درصد آنها(حدود ۳۰۰ هزار دستگاه) برقی شود، ۷۶۸ میلیون و ۶۰۰ هزار  لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی خواهد شد. برای درک بزرگی این عدد بهتر است که بدانید این عدد معادل سهمیه (۶۰ لیتر) یک ماه ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودروی معمولی است. حالا وزارت نیرو و توانیر آمادگی خود را برای ایجاد زیرساخت های ایستگاه‌های شارژ موتور سیکلت اعلام کرده است. به گفته سخنگوی صنعت برق، هزینه سوخت هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش با موتورسیکلت های معمولی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان  تمام می‌شود در حالیکه هزینه تامین برق موتورسیکلت‌های برقی به ازای طی کردن همین میزان مسافت حدود ۸۷۵ تومان است.

اما فعالان این صنعت معتقدند که راه اندازی ایستگاه های شارژ  برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.   ابولفضل حجازی عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت، به خبرگزاری بازار می گوید: سهم موتور سیکلت‌های برقی و هیبریدی از بازار کمتر از ۵ درصد است. به عبارتی با احتساب حدود ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که در خیابان‌های کشور تردد می کنند می توان گفت که راه اندازی ایستگاه های شارژ در قدم نخست تنها برای دارنده ۶۰۰ هزار موتور سیکلت برقی می تواند جذاب باشد.

البته این تولید کننده  این نکته را هم گفته که : اگر دولت حمایت کند خیلی راحت می توان سهم موتورسیکلت های برقی را به ۵۰ درصد رساند. باید بسته‌های تشویقی و حمایتی توسط دولت و سازمان‌های مربوطه به مصرف‌کنندگان و خریداران ارائه شود تا مردم به خرید موتورسیکلت‌های برقی که می‌تواند عاملی برای کاهش آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیکلت‌های فرسوده باشد، تشویق شوند. به طور مثال می‌توان تسهیلات ارزان‌قیمت توسط چند بانک مشخص برای خرید موتورسیکلت‌های برقی ارائه کرد.

حجازی ادامه می دهد: اگر برقی کردن موتورسیکلت ها تنها به کاهش ۱۰ درصد از حجم آلودگی کلان شهرها، منجر شود برای دولت کافی است و  دولت برای حمایت و پرداخت تسهیلات دیگر نباید به سراغ اما و اگر برود.

هزینه سوخت موتورسیکلت های برقی ۷ میلیون کمتر از بنزینی ها

اما کاهش آلودگی هوا تنها مزیت استفاده موتورسیکلت های برقی نیست. بررسی های انجام شده در توانیر نشان می دهد که ۳۰۰  هزار موتورسیکلت در کشور روزانه بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه می روند. معاون برنامه ریزی توانیر در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید:هر یک از این موتورسیکلت ها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش حدود ۳.۵ لیتر  و هر ۲۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین می‌سوزانند.

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد دارندگان این موتورسیکلت ها سالانه حدود ۲ هزار و ۵۶۲ لیتر بنزین مصرف می کنند که با احتساب ۳ هزار تومان به ازای هر لیتر، حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرج روی دستشان می گذارد. این در حالی است که به گفته مشهدی رجبی، موتورسیکلت های برقی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۳.۵ کیلووات ساعت برق به قیمت حدود ۲۵۰ تومان مصرف می کنند. به عبارت دیگر تامین سوخت موتورسیکلت های برقی سالانه حدود ۶۴۰ هزار تومان برای دارندگان آنها آب می خورد.

آنگونه که سخنگوی صنعت برق اعلام کرده این سازمان قصد دارد تا تسهیلاتی را  کارمندان خود که عمدتا کارهای خود را با موتورسیکلت انجام می دهند(همچون ماموران ثبت میزان مصرف برق خانوارها) ارائه دهد تا موفق به خرید موتورسیکلت برقی شوند و قدم اول برای توسعه فرهنگ استفاده از موتورهای کم آلاینده را اینگونه بردارد.

۳ تولید کننده متقاضی راه اندازی ایستگاه های شارژ

اما سوال اینجاست با توجه به تردد کمتر از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در ایران، راه اندازی ایستگاه های شارژ جذابیتی برای بخش خصوصی دارد. معاون برنامه ریزی توانیر می گوید که در حال حاضر حدود ۲۰ تولید کننده موتورسیکلت در کشور وجود دارد که ۳ تای آنها آمادگی خود را برای تولید موتورسیکلت‌های برقی و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ آماده کرده اند. البته عضو هیئت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت می گوید اگر قرار است در کاری پیشرفت کنیم باید به بخش خصوصی را وارد میدان کرد و از قوانین اضافه ای سر راه ایجاد هر کسب و کاری ایجاد کردیم، کم کنیم.

او ادامه داد : طبق گفته های مسئولان وزارت اقتصاد ما یک کتابچه ۱۸۰۰ صفحه ای قانون و مقررات برای راه اندازی کسب و کارها داریم. نمی شود که این همه سنگ اندازی کرد و در نهایت گفت که بخش خصوصی ما ضعیف است و به ناچار میدان را به دولتی ها واگذار کردیم.

بد نیست که بدانید هم اکنون یک ایستگاه شارژ خودروها و موتورسیکلت های برقی در برج میلاد به صورت نمادین راه اندازی شده است.

خودروهای دیزلی مقصر اصلی آلودگی هوا

البته آلودگی هوا تنها یکی دوتا مقصر ندارد. حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  می‌گوید  از بین منابع متحرک خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون بیش از ۳۰ درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس ۴ درصد، اتوبوس واحد ۵.۷ درصد، اتوبوس سرویس ۷.۴ درصد و کامیون ۱۵.۷ درصد است.

آنگونه که آمارها نشان می دهد، خودروهای سواری ۱۳.۹ درصد، تاکسی ۲.۱ درصد، موتورسیکلت ۱۰.۱ درصد و وانت ۱.۸ درصد از ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید کرده‌اند.

جالب است که بدانید سهم وسایل نقلیه از آلودگی هوا تنها حدود ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد مابقی سهم بخش های دیگر است.  تنها فرودگاه‌ها ۰.۲ درصد، راه‌آهن ۰.۲ درصد، پایانه‌های اتوبوس ۲.۳ درصد، خانگی، تجاری و اداری ۲.۳ درصد، نیروگاه‌ها ۱۲.۱ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۴ درصد و صنایع ۱۷.۸ درصد در تولید ذرات معلق در شهر تهران نقش داشته‌اند.

۷۱ روز میزبانی از هوای آلوده   

آلودگی هوا این روزها دیگر محدود به تهران و چند کلان شهر نیست و آلاینده  و ریزگردها و غبارها آسمان بسیاری از شهرهای کشور را تیره و تار کرده است. اما شرایط در شهرهایی همچون تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای، تهرانی امسال ۷ روز بیشتر از پارسال روز پاک داشته اند و توانسته اند  ۲۵ روز هوای سالم را استشمام کنند. اما در سایر شاخص ها  شرایط نه تنها بهتر یا همانند سال گذشته نبوده، بلکه آسمان برای پایتخت نشین ها تیره و تار تر هم شده است. خبر می‌دهد. جالب است که بدانید که تعداد روزهای قابل قبول از ۲۳۷  روز در پارسال به ۲۰۸ روز رسیده است. این  کاهش اما در شرایطی رخ داده تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس از ۴۹  روز به ۶۶ روز و روزهای ناسالم برای تمامی افراد از صفر به ۵ رسیده است. این یعنی هوای آلوده امسال ۷۱ روز  مهمان ریه های پایتخت نشینان بوده  و باید هرچه سریع تر فکری به حال عوامل آلودگی و برطرف کردن آنها برداشت.  

کد خبر: ۲٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha