۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
احتمال اصلاح قیمت طلا در بازارهای جهانی+ تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قیمت
بازار گزارش می‌دهد؛

احتمال اصلاح قیمت طلا در بازارهای جهانی+ تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قیمت

قیمت طلا با بازگشت از پیک قیمت ۲۲۰۰ دلاری روز جمعه خود در حالت سکون قرار گرفته و احتمال اصلاح بیشتر قیمت وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت جهانی طلا صبح روز دوشنبه در محدوده ۲۱۸۰ دلار یعنی ۲۰ دلار کمتر از پیک قیمت خود در روز جمعه کلید خورد. قیمت طلا علیرغم افزایش ۴.۵ درصدی خود طی هفته گذشته، صبح روز دوشنبه را با افت قیمت آغاز کرده که دلیل اصلی آن، کاهش شاخص دلار است. اما چند فاکتور فاندامنتال مهم دیگر نیز در تعیین قیمت دلار مهم و قابل توجه هستند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تحلیل فاندامنتال قیمت طلا

همانطور که گفته شد، مهمترین عامل تعیین کننده در روند قیمت طلا طی روزهای اخیر شاخص دلار است که عقب نشینی قیمت طلا در روز دوشنبه دقیقا به خاطر توقف ریزش این شاخص است. دلیل اصلی این ریزش نیز کاهش شدید بازدهی اوراق قرضه سالانه آمریکا و بازگشت به نرخ ماه ژانویه است.

از سوی دیگر، شاخص مشاغل بخش غیر کشاورزی (NFP) نیز فاکتور بعدی تعیین کننده در قیمت طلا محسوب می شود. استراتژی NFP براساس گزارشی است که هر ماه توسط وزارت کار ایالات متحده منتشر می شود و تعداد مشاغل جدید ایجادشده در ماه قبل را در تمام مشاغل غیر کشاورزی در ایالات متحده نشان می دهد. این گزارش که اول هر ماه روز جمعه و ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت شرقی منتشر می شود، در درجۀ اول میزان افزایش یا کاهش مشاغل در ایالات متحده را نسبت به ماه قبل نشان می دهد.

این یک شاخص اساسی از وضعیت فعلی اقتصاد ایالات متحده است. شاخص NFP برای ماه فوریه به نسبت پیش بینی های دولت آمریکا بهتر عمل کرده و در این ماه، ۲۷۵ هزار شغل در بخش غیر کشاورزی ایجاد شده و این در حالیست که پیش بینی ها رقم ۲۰۰ هزار شغل را نشان می داد. با اینحال، دولت بایدن در ماه ژانویه موفق به ایجاد ۳۵۳ هزار فرصت شغلی جدید در این بخش شده بود که این رقم در دو ماه متوالی بعدی کاهشی بوده است. میزان دستمزدهای این بخش نیز ۴.۳ درصد در ماه فوریه رشد داشته که رقم قبلی آن البته ۴.۳ درصد بوده است. یعنی در این بخش شاهد کاهش بوده ایم. مجموع این دو عامل، از جمله دلایل تاثیرگذار بر شاخص دلار محسوب می شوند.

فاکتور بعدی که می بایست مورد توجه قرار گیرد، اقدام دولت آمریکا در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی است که می تواند به سود طلا تمام شود. اساسا زمانی که نرخ بهره بانکی کاهش یابد، شاهد ریزش شاخص دلار خواهیم بود. فدرال رزرو آمریکا قرار است فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی را از ماه ژوئن آغاز نماید که این موضوع نیز به سود طلا تمام خواهد شد.

همچنین، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) آمریکا نیز قرار است روز سه شنبه منتشر شود. بر اساس آخرین داده های موجود از دو اقتصاد اول جهان یعنی ایالات متحده و چین، به نظر می رسد اقتصاد هر دو کشور تا حدی تحت فشار قرار دارند. علاوه بر موارد ذکر شده برای آمریکا، در چین نیز شاهد افزایش فشار رکود نسبی بر بازار هستیم. مجموع این عوامل نیز به سود طلا خواهند بود. با اینحال، پیش از اعلام گزارش مربوط به شاخص CPI در آمریکا، به نظر نمی رسد بازار طلا دچار افت و خیز محسوسی باشد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا

چشم انداز قیمت طلا در بازارهای جهانی برای کوتاه مدت بدون نوسان به نظر می رسد. با اینحال، به دلیل قرار گیری قیمت در محدوده خرید اشباع بر اساس داده های RSI، احتمال اصلاح بیشتر قیمت در بازه زمانی روزانه وجود دارد. در صورت رخداد چنین موضوعی، انتظار می رود حمایت ۲۱۵۴ دلار بار دیگر مورد آزمایش قرار گیرد که کف قیمت روز گذشته محسوب می شود.

احتمال اصلاح قیمت طلا در بازارهای جهانی+ تحلیل فاندامنتال و تکنیکال قیمت

همچنین در صورت اصلاح بیشتر قیمت، می بایست منتظر رسیدن قیمت به حمایت بعدی روی ۲۱۴۶ دلار باشیم. فیب ۲۳.۶ درصد اصلاحی قیمت طلا نیز روی ۱۹۸۴ دلار قرار داشته که کف قیمت تاریخ ۱۲ فوریه به حساب می آید. اما اگر حمایت ۲۱۴۶ دلار طلا نیز طی روزهای آتی از میان برداشته شود، حمایت بعدی مصادف است با فیب ۳۸.۲ درصد روی ۲۱۱۵ دلار.

اما برای صعودی شدن مجدد روند قیمت، گاوها می بایست مقاومت مهم ۲۲۰۰ دلار را از پیش رو بردارند که در این صورت، مقاومت بعدی روی ۲۲۵۰ دلار قرار خواهد داشت.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha