بخش خصوصی برای توسعه تولید و تجارت راهکار پیشنهادی ارائه دهد
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

بخش خصوصی برای توسعه تولید و تجارت راهکار پیشنهادی ارائه دهد

حسن زاده، رئیس اتاق ایران در شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، حرکت بخش خصوصی در مسیر توسعه تولید و تجارت و ارائه راه‌حل‌های مشورتی در این حوزه‌ها را ضروری خواند.

به گزارش بازار، صمد حسن‌زاده رئیس اتاق ایران با اشاره به دانش و تجربه‌ای که در اتاق‌های استانی کشور وجود دارد، حرکت بخش خصوصی در مسیر توسعه تولید و تجارت و ارائه راهکارهای مشورتی به دولت از سوی فعالان اقتصادی را ضروری دانست.

حسن‌زاده در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور افزود: امروز با این سطح از دانش و تجربه‌ای که در اتاق ایران و اتاق‌های استانی وجود دارد، انتظار می‌رود نگاه‌های کارشناسی تجمیع و در قالب راه‌حل اقتصادی در اختیار دولت قرار گیرد؛ پس باید با تلاش بیشتر ورود کرده و همراه با کل کشور برای بهبود شرایط اقتصادی قدم برداریم.

او خاطرنشان کرد: اتاق و اعضای آن باید بگویند که امروز برای توسعه تولید و تجارت چه کاری انجام شود. این زمینه را فراهم می‌کنیم تا صدای بخش خصوصی رساتر شنیده شود. همه باید کمک کنند تا از ظرفیت‌ها بهترین بهره را ببریم.

در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران از جلسه‌ای با حکمت‌علی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری خبر داد که در آن درباره عدم ثبات در اقتصاد و غیرقابل پیش‌بینی بودن آینده صحبت شده است. بر اساس اظهارات او تشکیل یک تیم کارشناسی ۶ نفری با حضور ۳ نماینده از اتاق ایران و ۳ نماینده از دیوان نتیجه این نشست بود.

نشست هیات رئیسه با مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی موضوع دیگری بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت. پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران درباره آنچه در این دیدار مطرح شد، گفت: سعی کردیم نقش اتاق را در مسیر اقتصاد به طور شفاف و دقیق تبیین کنیم و در کنار طرح مباحث کلی اقتصاد به جزئیات و اثرات شاخص‌های مختلف بر کلیت اقتصاد، پرداختیم. همچنین مقرر شد یکی از معاونت‌های صندوق برای برقراری ارتباط نزدیک‌تر با اتاق ایران معرفی شود. از طرف اتاق هم محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران به عنوان نماینده انتخاب شد. قصد داریم نقشه راهی برای ارتباط مؤثر بین اتاق ایران و صندوق توسعه ملی طراحی و اجرایی کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه درباره شیوه کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در استان سیستان‌وبلوچستان صحبت و پیشنهاد شد تا مجموعه اتاق‌ها برای بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده تجهیز شوند.

در ادامه، کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران به برگزاری انتخابات مجلس و ضرورت افزایش سطح ارتباطات بین اعضای اتاق ایران و نمایندگان مجلس در طول چند سال اخیر اشاره کرد.

او تأکید کرد: روابط مؤثر و مستمر با نمایندگان برای بخش خصوصی در راستای تهیه قوانین جامع و دقیق اقتصادی بسیار مهم است.

در همین ارتباط محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران گزارشی از روند برگزاری انتخابات و نمایندگانی که وارد مجلس شدند، ارائه کرد. او پیشنهاد داد: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران فعال‌تر از قبل در ارتباط با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری کرده و مطالعات کارشناسی اقتصادی انجام شده را در اختیار آنها قرار دهد. از سویی افزایش سطح تعاملات اتاق‌های سراسر کشور با مجمع نمایندگان هر استان باید پیگیری شود.

بر اساس اظهارات او در انتخابات اخیر مجلس ۱۰۳ منتخب جدید به مجلس وارد شدند و در دور اول از ۲۹۰ کرسی ۲۴۵ کرسی تعیین تکلیف شد و ۴۵ کرسی به دور دوم کشیده شد که در اردیبهشت‌ماه انتخابات برای این تعداد کرسی برگزار می‌شود.

تغییر اقلیم، تولید خرما در مناطق جنوبی را با چالش مواجه کرده است
در این بین مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر از تغییر اقلیم و شرایط نامناسب در تولید خرما خبر داد و از مرکز آب و مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خواست تا مطالعات کارشناسی لازم در این حوزه را انجام دهند.

او همچنین طرح جدید مربوط به کارت‌های بازرگانی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: به نظر می‌رسد شیوه صدور کارت‌ها به گونه‌ای شده که در تضاد با طرح فراگیر عضویت‌ها عمل می‌کند و باید مورد بازنگری قرار بگیرد. باید درباره این موضوع فکری کرد.

طرح رتبه‌بندی اتاق‌های استانی از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود
طی دو سال اخیر رتبه‌بندی در راستای افزایش بهره‌وری و کارآیی سیستم‌ها انجام شده که منوط به اتاق‌های استانی، تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک می‌شود. در این جلسه گزارشی از شاخص‌های رتبه‌بندی و درخواست‌هایی که در این مسیر از اتاق‌های سراسر کشور خواهد شد، توسط سپیده امیدی، مدیر امور رتبه‌بندی اتاق ایران ارائه شد. رتبه‌بندی اتاق‌های استانی از ابتدای سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

در این رابطه پیشنهادهایی از سوی روسای اتاق‌ها مطرح شد؛ نکته اول اینکه اتاق ایران نیز باید در مسیر رتبه‌بندی قرار بگیرد تا شاهد رشد اتاق ایران در راستای مأموریت‌های تعریف شده، باشیم. بنابراین محمود نجفی‌عرب، رئیس اتاق تهران تأکید کرد که امور رتبه‌بندی برون‌سپاری شود تا موضوع رتبه‌بندی با دقت کافی انجام شود.

یونس ژائله، رئیس اتاق تبریز نیز با تأکید بر شرایط نامطلوب اقتصادی و لزوم ارائه راهکارهای کارشناسی از طرف اتاق‌ها به دولت پیشنهاد داد: اتاق ایران بیش از گذشته در این حوزه فعال شود و انرژی و منابع خود را در این بخش صرف کند.

محمد خاکی، رئیس اتاق خرم‌آباد پیش‌رو بودن اتاق‌ها در استفاده از تکنولوژی‌های جدید را مورد تأکید قرار داد و ارائه راه‌حل‌های لازم در راستای مقابله با قطعی انرژی واحدهای تولیدی را ضروری خواند.

او تأکید کرد: در این باره اتاق خرم‌آباد طرح پیشنهادی دارد که در اختیار اتاق ایران قرار می‌دهد.

کد خبر: ۲۷۷٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha