۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
بومی سازی ۸۲۵ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق/ ارزبری ۶۰ درصد کاهش یافت
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

بومی سازی ۸۲۵ هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق/ ارزبری ۶۰ درصد کاهش یافت

اصفهان - عیسی پور، مدیرکل دفتر بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۸۲۵ هزار قطعه و تجهیزات نیروگاهی، بومی سازی شده و بدین شکل ارزبری آنها ۶۰ درصد کاهش یافته است.

علی عیسی‌پور در حاشیه پنجمین همایش ملی فیلتراسیون در گفت‌ و گو با خبرنگار بازار با اشاره به وظایف این نهاد در دو حوزه تحقیقات و بومی سازی صنعت برق اظهار کرد: این دو بخش از یک دیگر مجزا هستند اما در برخی موارد همچون تدوین دستورالعمل جدید بازرسی، آزمون و تحویل‌گیری فیلترهای هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاهی و بررسی استاندارد جدید برای توربوماشین‌ها هم‌پوشانی دارند.

وی افزود: در بخش تحقیقات دو سرفصل هزینه شامل موافقت نامه و تبصره وجود دارد؛ در بخش تبصره سعی شده پروژه‌های مورد نیاز نیروگاه‌ها را به عنوان پروژه‌های تقاضا محور تعریف کرده و از این محل هزینه آن‌ها تأمین شود. نظارت بر این پروژه‌ها نیز بر عهده شرکت‌های مدیریت تولید قرار داده شده و در عملکرد آن‌ها منظور می‌شود.

مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی برق حرارتی درباره بومی سازی تجهیزات نیز گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون که شرکت مادرتخصصی برق حرارتی ایجاد شده با ۲۵۰۰ میلیارد تومان، ۸۲۵ هزار قطعه و تجهیز بومی سازی شده و ارزبری آن‌ها نیز ۶۰ درصد کاهش یافته است. نسبت ساخت داخل به کل لوازم یدکی خریداری شده نیز ۹۱ درصد و ۵۱ درصد قرارداد تجهیزات و قطعات ساخته شده نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است.

ثبت تجهیزات و قطعات بومی سازی شده در سامانه «نما نیرو»

عیسی‌پور افزود: برای جلوگیری از انجام اقدامات تکراری و ثبت تجهیزات و قطعات بومی سازی شده، سامانه «نما نیرو» طراحی شده که یکی از ماژول‌های آن نمایشگاه مجازی است. افراد می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه و با کمک فیلترهای موجود از تجهیزات و قطعات ساخته شده، اطلاعات و ویژگی‌های آن‌ها مطلع شوند؛ از سوی دیگر اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های تحقیقاتی موجود، نیز در این سامانه قرار دارد.

وی تصریح کرد: در راستای ماده ۱۲ و ۲۶ آیین نامه اجرایی قانون برگزاری مناقصات، در سال ۱۳۹۶ وظیفه تهیه لیست‌های بلند سازندگان و پیمانکاران را به شرکت مادر تخصصی برق حرارتی واگذار شد. در همین راستا شورای ارزیابی صلاحیت با ۵ عضو در این شرکت تشکیل شد. وظیفه این شورا، تهیه لیست‌های بلند سازندگان و پیمانکاران است. تمامی عملیات تعمیرات اساسی به ۱۱ بخش تقسیم‌بندی و لیست پیمانکاران آن مشخص شد. در بخش سازندگان نیز ۲۳ لیست تهیه شد.

اهمیت وجود فیلتر در صنایع نیروگاهی

مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به اهمیت وجود فیلتر در صنایع نیروگاهی گفت: کیفیت هوای ورودی به توربین گاز نقش مهمی در راندمان و توان تولیدی نیروگاه دارد و با توجه به انواع نیروگاه‌های گازی و شرایط جغرافیایی موجود در کشور، تدوین یک دستورالعمل جامع برای بازرسی، آزمون و تحویل‌گیری فیلترهای هوای ورودی توربین‌های گازی نیروگاهی و بررسی استاندارد جدید برای توربوماشین‌ها فعالیت بسیار دشواری بود که خوشبختانه انجام و ابلاغ شد.

صدور گواهی مطابقت با استاندارد  از دیگر وظایف شورای ارزیابی صلاحیت است؛ یکی از دلایلی که تاکنون چنین گواهی برای تجهیزات نیروگاهی صادر نشده بود چراکه آزمایشگاه‌های مرجع به اندازه کافی در کشور وجود نداشته است اما اکنون یک آزمایشگاه مرجع در زمینه فیلتراسیون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد

عیسی‌پور افزود: صدور گواهی مطابقت با استاندارد نیز از دیگر وظایف شورای ارزیابی صلاحیت است؛ یکی از دلایلی که تاکنون چنین گواهی برای تجهیزات نیروگاهی صادر نشده بود چراکه آزمایشگاه‌های مرجع به اندازه کافی در کشور وجود نداشته است.

صدور گواهی استاندارد برای تجهیزات نیروگاهی

وی گفت: خوشبختانه اکنون یک آزمایشگاه مرجع در زمینه فیلتراسیون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد بر این اساس صدور این گواهی به زودی آغاز خواهد شد.

کد خبر: ۲۷۷٬۸۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha