۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
سرانه مصرف آب شرب در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی| استحمام پرمصرف‌ترین بخش آب خانگی است
مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب شرکت آبفای کشور خبر داد

سرانه مصرف آب شرب در ایران بالاتر از کشورهای اروپایی| استحمام پرمصرف‌ترین بخش آب خانگی است

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب، خدمات مشترکین و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیر خانگی است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، علی سیدزاده در ارتباط با سرانه مصرف کل آب شرب در ایران گفت: سرانه مصرف کل آب شرب در ایران شامل مصارف خانگی و غیرخانگی است که بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور (سپتا) این رقم ۲۳۵ لیتربه ازای هر نفر در شبانه روز اعلام شده است. این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور از جمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره سرانه مصرف آب در ایران در مقایسه با استانداردهای جهانی، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، رقم استانداردی در جهان برای سرانه مصرف وجود ندارد. در قسمت خانگی در ایران برای انجام مطالعات برای هر فرد بر اساس نشریه ۳-۱۱۷ سازمان برنامه و بودجه به نام ضوابط طراحی سامانه‌های انتقال و توزیع آب شهری و روستایی، رقم ۱۵۰ لیتر در شبانه روز در نظر گرفته می‌شود.

پر مصرف‌ترین بخش خانگی استحمام کردن است
سیدزاده در ارتباط با بیشترین موارد مصرف آب در بخش خانگی، یادآور شد: بر اساس مطالعات میدانی انجام شده توسط انجمن آب آلمان که به صورت پایلوت در یکی از مناطق شهر کاشان انجام پذیرفته است، بیشترین مصرف آب در هنگام استحمام بوده و بعد از آن در آشپزخانه و بعد سرویس‌های بهداشتی است.

وی سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی در سال ۱۴۰۱ را به میزان ۱۹۸ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام کرد و افزود: بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سپتا میزان کل مصرف آب شرب با احتساب هدر رفت ظاهری در حدود ۴.۷ میلیارد مترمکعب در سال است.

مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مصرف هر شهروند تهرانی در سال ۱۴۰۱ را برابر با ۲۰۰ لیتر در شبانه روز عنوان کرد.

وی به میزان سرانه مصرف آب در ایران در مقایسه با دیگرکشورها اشاره کرد و یادآور شد: سرانه مصرف آب در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه یافته از جمله کشورهای اروپایی بالاتر است. این درحالیست که در کشور ایران با توجه به نوع اقلیم خشک و نیمه خشک آن که استفاده از کولرهای آبی در پنج ماه نخست سال رایج است، با توجه به مصرف بالای این وسیله آب‌بر، سرانه مصرف نیز متأثر از میزان مصرف آن بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در تعدادی از کشورهای اروپایی توسعه یافته از جمله آلمان، هلند و انگلیس سرانه مصرف خانگی آب در حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

کد خبر: ۲۷۷٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha