۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
خودکفایی گندم با ۱۲ میلیون تن خرید محقق می‌شود
رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

خودکفایی گندم با ۱۲ میلیون تن خرید محقق می‌شود

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار سالانه حداکثر ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی و صنف و صنعت است که در صورت این میزان خرید، خودکفایی محقق می‌شود.

به گزارش بازار، عطاءاللّه هاشمی گفت: گندم ۲ قیمت دارد که یکی قیمت پایه و دیگری یارانه و جایزه خرید است که شورای قیمت گذاری نرخ پایه را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد و بحث دوم جایزه و مشوق خرید است که از سوی رئیس جمهور اعلام می‌شود.

به گفته او، با توجه به مکاتبات صورت گرفته امیدواریم تا قبل از اولین برداشت، رئیس‌جمهور جایزه تحویل را اعلام کند تا پایداری تولید دچار چالش نشود.

هاشمی ادامه داد: اگر جایزه ۲ هزارتومان به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم اعلام شود، از هدررفت گندم به عنوان جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور و قاچاق به آن سوی مرزها جلوگیری می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن می رسد، افزود: با توجه به بارندگی هفته‌های اخیر و پیش بینی سازمان هواشناسی برای فصل بهار برآوردها حاکی از آن است که خرید تضمینی گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد که با این وجود در گندم نان خودکفا خواهیم شد.

به گفته او، بنابر آمار سالانه حداکثر ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز واحدهای خبازی و صنف و صنعت است که با هوشمندسازی آرد و نان و کاهش یک میلیون تنی مصرف و خرید ۱۱ میلیون تن گندم، خودکفا خواهیم شد.

هاشمی از کاهش واردات گندم خبر داد و گفت: بنابر آمار سال گذشته ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتن گندم خرید تضمینی شد که امسال به دلیل افزایش میزان خرید، واردات گندم ۳ میلیون تن نسبت به سال قبل کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۷۷٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha